روانپزشک: صدمات یادگیری نامناسب در کودکان جبران ناپذیر است


روانپزشک: صدمات یادگیری نامناسب در کودکان جبران ناپذیر است

تهران - ایرنا - عضو انجمن علمی روانپزشکان گفت: مغز کودک مانند اسفنج از جذب بالایی برخوردار است و زمانی که به یادگیری نامناسب وادار شود، صدمات جبران ناپذیری به رشد آن وارد خواهد کرد.

مهشید رابطیان روز دوشنبه در گفت وگو به خبرنگار ایرنا افزود: آثار تربیتی بر رشد مغز کودک در سالهای نخستین زندگی به سرعت و با افزایش سن همراه خواهد بود و به مرور با کامل شدن مغز،‌ از سرعت رشد آن کاسته می‌شود.
وی با بیان اینکه رشد مغز با تحریک یادگیری مناسب امری پسندیده و آثار مطلوبی بر روی کودکان خواهد داشت،‌ ادامه داد: تحریک مغز کودک به دو شکل انجام می‌شود یکی بر اساس تجربیاتی است که کودک به طور معمول در دوران زندگی کسب می‌کند مانند غذاخوردن، خوابیدن، عمل دفع، نوع حرف زدن و در بخش دیگر تحریک مغز کودک بر اساس تجربه والدین انجام می پذیرد که موجب یادگیری بیشتر و بهتر آن می شود.
این متخصص روانپزشک گفت: بازی با وسایل خاص، طبیعت‌گردی، آشنایی و بازی با حیوانات، دوستی با همسن‌ و سال‌ها و سرگرم شدن با آنها، نقاشی و موسیقی از جمله یادگیری‌های مناسب با سن و سال کودک برای کسب تجارب و یادگیری‌های بعدی در سنین بالاتر آن می توان برشمرد.

رابطیان گفت:‌ بسیار مهم است که تجربه ای که از سوی والدین به کودک انتقال داده می شود بر اساس شرایط سنی و کاملا مناسب با رشد مغزی آن باشد زیرا توقع بی‌جا از کودک و وادار کردن‌ آن به یادگیری چیزی که مناسب سن‌ آن نیست، به مدارهای مغز صدمه می‌زند و حساسیت آن را نسبت به کسب تجارب روزمره‌ای که در زندگی سالم نیاز دارد، کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه آموزش اعداد و الفبا به کودکی که 2 یا 3 سال دارد به هر روشی به مغز آن آسیب می‌زند،‌ افزود: این تجارب نشان می دهد مغز در هر حالت تحریک پذیر خواهد بود اما بهتر است که مناسب با سن انجام پذیرد تا دچار صدمه در آینده نشود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حقوقی و قضایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج