رابطه میزان ورزش و افزایش سلامتی


محققان می‌گویند آنانی که ده برابر بیشتر از حداقل تعریف شده توسط مراکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها ورزش می‌کنند فواید ورزش را در حداکثر میزان ممکن دریافت خواهند کرد

رابطه میزان ورزش و افزایش سلامتیبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، چهل و چهار سال پیش از میلاد مسیح، فیلسوف رومی، مارکوس تولیوس سیسرو گفت: حتی در سالخوردگی نیز می‌توانید با ورزش و پرهیز، خود را جوان نگاه دارید.
از آن زمان تاکنون تحقیقات زیادی صورت گرفته که اهمیت ورزش و تاثیر آن بر حفظ سلامت و طول عمر را نشان می‌دهد.
محققان می‌گویند آنانی که ده برابر بیشتر از حداقل تعریف شده توسط مراکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها ورزش می‌کنند فواید ورزش را در حداکثر میزان ممکن دریافت خواهند کرد؛ به طور مثال یکی از قهرمانان توردو فرانس، هشت سال بیش از طول عمر معمول مردم عمر کرد.
عوامل متعددی از جمله ژنتیک، سیگار نکشیدن، کیفیت خوب زندگی، رژیم غذایی متناسب و روابط اجتماعی خوب در طول عمر موفقیت آمیز ایفای نقش می‌کنند، ولی ورزش کافی، به انسان کمک می‌کند با بیماری‌های مرتبط با سالخوردگی از جمله بیماری‌های قلبی، سارکوپنی (از دست دادن عضلات به علت پیری)، سرطان، چاقی و نقص قوای عقلی مقابله کند.
در واقع مطالعات نشان می‌دهد: ورزش به شما کمک می‌کند جسم سالم و عقل سالم داشته باشید.
اگرچه بیشتر مردم آمریکا با توصیه‌های مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها مبنی بر ۱۵۰ دقیقه ورزش متوسط یا ۷۵ دقیقه ورزش شدید در هفته، کنار نمی‌آیند، ولی گروهی اندکی از مردم نیز بیشتر از این میزان توصیه شده حداقلی، ورزش می‌کنند و نتایج آن را نیز مشاهده خواهند کرد.
محققان می‌گویند آنانی که بالاترین میزان ورزش از این نوع را تجربه می‌کنند به طور متوسط پنج سال و نیم بیشتر از دیگر همسالانشان عمر خواهند کرد.
مطالعه دیگری بر روی بیش از ۶۶۰ هزار مرد و زن نشان داد خطر مرگ ناگهانی در آنانی که توصیه‌های سی دی سی را جدی می‌گیرند به میزان بیست درصد کمتر از دیگران است؛ و خطر مرگ آنانی که دو برابر توصیه‌های حداقلی سی دی سی را اجرا می‌کنند به میزان ۳۱ درصد کمتر خواهد شد.
محققان دریافتند کسانی که سه تا پنج برابر میزان حداقلی ورزش توصیه شده، ورزش می‌کنند به میزان ۳۹ درصد خطر مرگ ناگهانی را در خود کم خواهند کرد.
مطالعه محققان نشان می‌دهد آنانی که به میزان ده برابر (یا بیشتر از ده برابر) میزان حداقلی توصیه شده، ورزش می‌کنند تقریبا هیچ مشکلی نخواهند داشت و خطری آنان را تهدید نمی‌کند.
بیشتر محققان بر این باورند در سالخوردگی، پیاده روی، ورزش مناسبی محسوب می‌شود. برای کسانی که در سنین میان سالی و سالخوردگی، به ورزش‌های جدی و سطح بالایی همچون دوی ماراتون و فراماراتون می‌پردازند، نمی‌توان حد و مرزی برای فوایدی که به آن می‌رسند مشخص کرد.
مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۷ نشان داد تجمع کلسیم در سرخرگ سالخوردگانی که ورزش می‌کنند بسیار کمتر از دیگران است و در واقع شاهد ایجاد پلاک در عروق آنان نیستیم.
همچنین در مطالعه دیگری مشخص شد زنانی که ورزش دوی ماراتون انجام می‌دهند در مقایسه با همسالانشان، کمتر به پلاک‌های عروق کرونری مبتلا هستند.
در سال ۲۰۱۵ محققان در فنلاند در مطالعه‌ای دریافتند ورزشکاران به میزان پنج تا شش سال بیشتر از دیگران امید به زندگی دارند.
در سال ۲۰۱۸ نیز مطالعه‌ای بر روی ۶۷ دونده فراماراتون نشان داد تلومر‌های آن‌ها ۱۱ درصد بلندتر است. تلومر به کلاهک‌هایی گفته می‌شود که در پایان کروموزوم‌های ما قرار دارند و از جمله نشانگر‌های سن بیولوژیک محسوب می‌شوند.
به گزارش سایت خبری سی ان ان هلث، محققان به طور کلی به همه گروه‌های سنی توصیه می‌کنند از ورزش غافل نشوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا