درباره سیدضیاءالدین شادمان | حضور ورزشکاران در شطرنج سیاست


تهران- ایرنا- گرایش به کرسی‌های سیاسی همواره در میان ورزشکاران وجود دارد. به‌گونه‌ای که این حضور فوتبالی‌ها، کُشتی‌گیران، وزنه‌برداران، جودوکاران و... در این عرصه با موافقان و مخالفانی همراه بوده و حاشیه‌هایی هم نیز داشته‌است.

انرژی | ایرنا | 20 دقیقه پیش |12/6/2019 9:32:21 AM 43 بازدید

درباره سیدضیاءالدین شادمان | حضور ورزشکاران در شطرنج سیاست

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ سیدضیاءالدین شادمان اهل سیاست و ورزش بود تا آنجا که از یک طرف به عنوان نماینده مجلس و عضو هیات رییسه مجلس شورای ملی و شهردار تهران ایفای نقش کرد و همچنین رییس فدراسیون های والیبال و بسکتبال کشور، عضو کمیته ملی المپیک و سرپرست سازمان تربیت بدنی بود و علاوه بر آن به دلیل اینکه دکتری حقوق از سوربن فرانسه را دریافت کرده بود در حوزه اقتصاد هم صاحب نظر و سمت هایی همچون مدیر کل وزارت دارایی، استاد انستیتوی علوم بانکی و قائم مقام تولیت آستان مبارک حضرت عبدالعظیم(ع) را برعهده داشت.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت سالروز تولد سیدضیاءالدین شادمان به معرفی ورزشکارانی که سیاستمدار شدند، پرداخته است.

درباره سیدضیاءالدین شادمان | حضور ورزشکاران در شطرنج سیاست

مدافع تیم ملی فوتبال و مدافع محمدرضا پهلوی در کودتای ۲۸ مرداد

عباس فرزانگان مدافع میانی تیم ملی فوتبال ایران بود که به عنوان افسر ارتش در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ خورشیدی از محمدرضا پهلوی حمایت کرد. پیش از کودتا در جلسه میان کرملیت روزولت رییس جمهوری آمریکا و دیگر دست اندرکاران کودتا قرار شد، فرزانگان با توجه به سابقه دوستی با تیمور بختیار فرمانده لشکر کرمانشاه، با ۲ فرمان محمدرضا پهلوی به کرمانشاه برود و از وی یاری بخواهد. او در صبح ۲۶ مرداد، با استفاده از تسهیلات سفارت آمریکا و به وسیله یکی از کارکنان پایگاه سیا، راهی کرمانشاه شد. فرماندار نظامی تهران در نیمه روز ۲۷ مرداد طی اعلامیه‌ای از فرزانگان خواست تا برای پاره‌ای تحقیقات لازم ظرف ۲۴ ساعت خود را به فرمانداری نظامی معرفی کند. فرزانگان در صبح روز ۲۸ مرداد به تهران رسید و موفقیت خود را در جلب همکاری تیمور بختیار به پایگاه سیا اعلام کرد. فرزانگان سال‌ها بعد به منصب هایی چون وزارت پست و تلگراف هم رسید.

درباره سیدضیاءالدین شادمان | حضور ورزشکاران در شطرنج سیاست

دروازه بان باشگاه تاج و از چهره های شاخص ارتش

فتح‌الله مین‌باشیان فرزند نصرالسلطان از موسیقی دان های مشهور دوره قاجار و خودش دروازه‌بان باشگاه فوتبال تاج و تیم ملی ایران بود. وی بازیکن تیم سرباز نیز بود و توانست به همراه این تیم قهرمان جام باشگاه‌های تهران در ۱۳۲۵خورشیدی شود که پس از فوتبال به یکی از چهره‌های شاخص ارتش تبدیل شد و در اعدام بهمن قشقایی که علیه رژیم پهلوی قیام کرده بود، نقش داشت، وی حتی به فرماندهی نیروی زمینی و درجه ارتشبدی نیز رسید.

درباره سیدضیاءالدین شادمان | حضور ورزشکاران در شطرنج سیاست

دارنده مدال طلای المپیک و نماینده مجلس

امامعلی حبیبی دارنده مدال طلای المپیک ۱۹۵۶ ملبورن و سه نشان طلای مسابقات قهرمانی جهان در تهران ۱۹۵۹، یوکوهاما ۱۹۶۱، تولیدو ۱۹۶۲ و نشان طلای بازی‌های آسیایی توکیو ۱۹۵۸ است که در انتخابات دوره بیست و یکم مجلس شورای ملی شرکت کرد و به عنوان نماینده مردم بابل به مجلس راه پیدا کرد. البته در همین دوره غلامرضا تختی دیگر کشتی گیر مطرح کشور نیز قرار بود از تهران برای انتخابات نام‌نویسی کند که در روزهای آخر پشیمان شد. به گفته امامعلی حبیبی از جمله اقدامات مهم این دوره از مجلس شورای ملی برای شهرستان بابل، تسریع در کارهایی مانند انتقال مرکزیت مخابرات استان به بابل و همچنین آسفالت تمام خیابان‌های بابل و لوله کشی آب شرب شهر بابل و ساخت پل حبیبی و جاده بابل به درزی کلا بود.

درباره سیدضیاءالدین شادمان | حضور ورزشکاران در شطرنج سیاست

حبیبی پس از دوران ورزشی به فعالیت سینمایی نیز پرداخت و در چهار فیلم سینمایی ببر مازندران، آدم و حوا، رام کردن مرد وحشی و جهنم سفید به ایفای نقش پرداخت.

مهاجم سرشناس تیم ملی فوتبال که ساواک او را دستگیر کرد

پرویز قلیچ خانی تنها بازیکنی است که با تیم ملی فوتبال ایران سه بار قهرمان جام ملت‌های آسیا شد. وی ۶۶ بازی ملی به همراه ۱۴ گل ملی در کارنامه خود دارد که تا پیش از انقلاب، دومین بازیکن از لحاظ تعداد بازی ملی پس از علی پروین به شمار می رود. وی به دلیل فعالیت های سیاسی در بهمن ۱۳۵۰ خورشیدی به وسیله سازمان اطلاعات و امنیت کشور(ساواک) دستگیر شد. خبر دستگیری وی به خاطر فعالیت‌های سیاسی در ۲۱ بهمن منتشر شد و ساواک او را مجبور کرد در یک مصاحبه تلویزیونی با حضور سردبیرانِ چند نشریه ورزشی، اعلام پشیمانی کند تا چند روز بعد از آن آزاد شود. قلیچ خانی در ۱۳۵۶ خورشیدی و در یک اطلاعیه اعلام کرد، یکی از دلایل گرایش سیاسی وی، واقعه سیاهکل به وسیله فداییان خلق بود.

درباره سیدضیاءالدین شادمان | حضور ورزشکاران در شطرنج سیاست

حضور نخستین قهرمان ورزشی پس از انقلاب در سیاست

رسول خادم نخستین قهرمان ورزشی بود که پس از انقلاب اسلامی، وارد دنیای سیاست شد. او در انتخابات دومین دوره شورای شهر تهران با ۹۲ هزار و ۶۰۶ رای به شورای شهر پایتخت رفت. البته خادم مدرک علوم سیاسی و همچنین علوم اجتماعی هم از دانشگاه اخذ کرد. او در دوره دوم شورای شهر تهران، عضو شورا و رییس کمیسیون فرهنگی - اجتماعی این شورا بود و دوره سوم نیز، عضو شورا و رییس کمیسیون برنامه و بودجه این شورا بوده‌است. وی در دوره چهارم انتخابات شوراها پس از ثبت نام و تأیید صلاحیت از کاندیداتوری انصراف داد. در اواخر مرداد ۱۳۹۲ خورشیدی و در جریان طرح و بررسی گزینه‌های احتمالی تصدی شهرداری تهران رسول خادم به عنوان یکی از ۱۳ کاندیدای مطرح برای مدیریت شهری تهران اعلام شد. همچنین دارنده مدال طلای المپیک آتلانتا، آبان ۱۳۹۲ خورشیدی در اعلام وزیر پیشنهادی برای وزارت ورزش و جوانان دولت حسن روحانی به مجلس یکی از کاندیداهای اصلی بود.

درباره سیدضیاءالدین شادمان | حضور ورزشکاران در شطرنج سیاست

برادر دیگر خادم در سیاست

دیگر کشتی‌گیر تاریخ‌ساز ایران وارد انتخابات مجلس هفتم شد و ۴۰ سال پس از امامعلی حبیبی، بار دیگر یک کشتی‌گیر بازنشسته ایرانی به مجلس راه یافت؛ این بار امیررضا خادم در ۱۳۸۲ خورشیدی نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی هفتم در تهران شد و در فهرست آبادگران قرار گرفت و به عنوان نفر سوم از تهران وارد مجلس شد. خادم در دوره بعد مجلس نیز کاندیدا شد اما با قرار گرفتن در رده ۶۰، راهی به مجلس هشتم پیدا نکرد.

درباره سیدضیاءالدین شادمان | حضور ورزشکاران در شطرنج سیاست

قهرمان سنگین وزن کشتی در شورای شهر تهران

در چهارمین دوره شورای شهر تهران رسول خادم، قید بهشت را زد و سرمربی و متعاقب آن رییس فدراسیون کشتی ایران شد. این تصمیم خادم تحسین اهالی ورزش را به همراه آورد. خادم به کشتی برگشت و باعث اوج‌گیری کشتی ایران شد. بااین‌حال شورای شهر تهران بدون کشتی‌گیر نماند؛ عباس جدیدی رقیب همیشگی خادم در سنگین‌وزن جای خالی او را در ساختمان بهشت پر کرد. او در انتخابات این دوره در لیست زاگرسیان ایران اسلامی قرار داشت. دوره ای که برای جدیدی همراه حاشیه های زیادی بود. به این صورت که در آبان ۱۳۹۵ خورشیدی ساعاتی، پس از مرگ منصور پورحیدری انتشار عکسی از جدیدی با وی روی تخت بیمارستان و در وضعیتی که حال پورحیدری وخیم بود، موجی از انتقادها و واکنش‌ها را در رسانه‌ها و فضای مجازی در پی داشت. جدیدی در واکنش گفت که این عکس را او نگرفته و منتشر نکرده و شاید کار پرستاران یا خبرنگاران باشد اما متعاقباً بخاطر این عمل از جامعه ورزش، هواداران استقلال و خانواده منصور پورحیدری عذرخواهی کرد.

درباره سیدضیاءالدین شادمان | حضور ورزشکاران در شطرنج سیاست

همچنین در بهمن ۱۳۹۵، عکسی از عباس جدیدی در حال کمک مالی از طریق کارت اعتباری به یک مؤسسه خیریه، در حالی که به دوربین نگاه می‌کرد، منتشر شد. پس از انتشار این عکس بسیاری از وب سایت‌ها نسبت به این کار واکنش نشان دادند و بسیاری از مردم به صفحه اینستاگرام عباس جدیدی هجوم بردند.

حضور دارنده مدال طلای المپیک در شورای شهر تهران

حسین رضازاده قهرمان وزنه برداری ایران و دارنده ۲ مدال طلای المپیک بود که در چهارمین دوره انتخابات شورای شهر تهران نامزد شد و رای آورد. فردی که همزمان با حضور در شورای شهر، ریاست فدراسیون وزنه‌برداری را هم برعهده داشت اما به دلیل دوشغله بودن، ماه ها تحت فشار وزارت ورزش بود تا اینکه قید ریاست فدراسیون وزنه برداری را زد. اگرچه در این میان انتقادهای فراوانی به حضور رضا زاده مرد ساکت شورای شهر شد.

درباره سیدضیاءالدین شادمان | حضور ورزشکاران در شطرنج سیاست

قهرمان تکواندو در شورای شهر تهران

هادی ساعی قهرمان المپیک ٢٠٠٤ آتن هم خیابان بهشت را نشانه گرفت. ساعی در دوره سوم شورای شهر تهران عضو جریان اصلاح‌طلبی به شمار می‌رفت و به این شورا راه یافت درحالی‌که چند سال بعد از این دایره خارج شد اما در دوره چهارم هم در این شورا حضور داشت. او نیز به مانند دیگر ورزشکاران از حضور در شورای پنجم بازماند.

درباره سیدضیاءالدین شادمان | حضور ورزشکاران در شطرنج سیاست

قهرمان سبک وزن جهان در شورای شهر تهران

علیرضا دبیر قهرمان سابق المپیک و جهان که در شورای شهر سوم و چهارم، نماینده مردم تهران شد. دبیر، تحصیلات عالی در رشته مدیریت را در کارنامه‌اش داشت. در کمیسیون برنامه و بودجه عملکرد مناسبی داشت تا نشان دهد پس از هشت سال و کسب تجربه حالا می‌تواند به عنوان یک عضو فعال در خدمت مردم شهر باشد اما در روزهایی که انتقادات از عملکرد اعضای ورزشکار شورا به اوج خود رسیده بود، عباس جدیدی بارها و بارها در تذکرات و نطق‌های خود خواستار بررسی پرونده اعضای شورای شهر شد تا این گونه عملکرد او با دیگرانی که به گفته جدیدی عملکرد مناسبی نداشتند، مقایسه شود و اما پایان حضور دبیر در سیاست هم با چهارمین دوره شورای شهر تهران رقم خورد.

درباره سیدضیاءالدین شادمان | حضور ورزشکاران در شطرنج سیاست

برچسب ها:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل ساده 1402 با طرح های شیک و جذاب