نهضت نهالکاری در 432 نقطه کشور انجام شد


نهضت نهالکاری در 432 نقطه کشور انجام شد

تهران-ایرنا- نهضت نهالکاری با شعار «نهالکاری همگانی، برای ایرانی سرسبز» امروز (پنجشنبه 14 آذرماه) با کاشت 14 میلیون نهال در 432 نقطه و 31 استان کشور با مشارکت مردمی و مسئولان آغاز شد.

خسروشهبازی سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در آیین آغازین نهضت نهالکاری، عنوان کرد: کاشت ۱۴ میلیون اصله نهال در ۴۲ هزار هکتار از مساحت ۳۱ استان کشور، ۲۶۴ شهرستان و در ۴۳۲ مکان دنبال خواهد شد که این آمارها در آینده نیز افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: به دلیل شرایط اقلیمی و تغییرات آب و هوایی که رخ داده است نهال‌کاری‌های خود را به‌جای ۱۵ اسفندماه از ۱۴ آذرماه آغاز کردیم که با توجه به حجم بالای نهال‌کاری این روند تا اسفندماه و هفته منابع طبیعی به طول خواهد انجامید.

شهبازی اضافه کرد: طی دو سال اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی توجه ویژه‌ای به برنامه‌های منابع طبیعی، آبخیزداری و آبخوان‌داری داشته و تاکید کردند که فرهنگ منابع طبیعی و حفظ و توسعه پوشش گیاهی باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود و درخواست رهبری اجرای درست و مطلوب برنامه‌های منابع طبیعی، آبخیزداری و آبخوان‌داری است.

سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه از امروز کاشت ۱۴ میلیون اصله نهال را آغاز خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: برای اجرا و عملیاتی کردن این طرح با مسئولان مختلف ملی دیدار و تلاش کردیم از ظرفیت‌های مختلف ملی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: سالانه بیش از ۴۰۰ میلیارد متر مکعب بارش باران داریم در حالی‌که میزان نیاز مصرفی کشور نزدیک به ۱۲۰ میلیارد متر مکعب است و با اجرای برنامه‌های آبخوان‌داری و آبخیزداری باید تلاش کنیم از بارش‌ها به صورت مطلوب‌تر بهره‌مند شویم.

شهبازی تصریح کرد: از زمانی که این نهضت ملی را مطرح کردیم سئوالات مختلف مطرح شده است که چگونه می‌خواهید این حجم نهال را تهیه و در سطح قابل توجهی از کشور عملیات کاشت را دنبال کنید؟، درحالی‌که برای اجرای این طرح نشست‌های هم‌اندیشی و مطالعات مورد نیاز انجام شده است.

همچنین پیش از این شهبازی در نشست خبری این رویداد در روز ۱۲ آذرماه گفته بود: در روز ۱۴ آذر ماه بیش از ۱۴ میلیون اصله نهال در کشور کشت می‌کنیم. برنامه کشت نهال تا پایان سال ۴۲ میلیون اصله است که حداقل ۳۴ میلیون اصله نهال به طور کامل کشت شود.

وی بودجه‌ای را که برای کشت ۱۴ میلیون اصله نهال اختصاص یافته است را ۱۰۰ میلیون یورو اعلام کرد که ۲۴.۶ میلیون یورو آن سهم سازمان جنگل‌ها است و بخشی از آن از محل صندوق توسعه ملی و اعتبارات جنگل‌های شمال اختصاص خواهد یافت.

نهضت نهالکاری در 432 نقطه کشور انجام شد

نهالکاری در ۴۲ هزار و ۱۵۵ هکتار از اراضی

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در مراسم آغاز اجرای این گفت: این طرح در ۴۲ هزار و ۱۵۵ هکتار از اراضی کشور در ۲۶۴ شهرستان اجرا می شود.

عباس نوبخت افزود: سرانه جنگل و درخت برای هر ایرانی ۱۷ صدم درصد است و تا پایان برنامه ششم توسعه این رقم به ۲۵ صدم درصد می رسد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)