تمرکز بر تسهیل صادرات فرش دستباف ضروری است


اصفهان- ایرنا- رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: 20 درصد تولیدات فرش دستباف در داخل و بقیه در بازار خارج مصرف می‌شود به همین دلیل باید تمرکز و توجه بر تسهیل صادرات باشد.

بازار | ایرنا | 1 ساعت پیش |12/5/2019 3:15:16 PM 43 بازدید

تمرکز بر تسهیل صادرات فرش دستباف ضروری است

فرشته دست پاک روز پنجشنبه در همایش بررسی راهکارهای توسعه بازار فرش ایران در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی اصفهان افزود: ۳۰ درصد از صادرات فرش دستباف به کشور آمریکا صورت می‌گرفت که اکنون به دلیل وجود تحریم‌ها این میزان از سبد صادرات حذف شد همچنین به تبعیت آن کشورهای عربی و کشورهایی که بیشترین صادرات را به آن‌‎ها داشتیم از سبد صادرات حذف شدند از این رو باید بازارهای جدیدی جایگزین بازار آمریکا برای صادرات فرش شود.

وی با بیان این که فرش دستباف شناسنامه و پرچم دوم ایرانیان است، افزود: در هر جای دنیا فرش دستباف به نام و اصالت ایرانیان شناخته می‌شود و زمانی می‌توانیم آن را پرچم دوم دانست که بخش خصوصی و دولت در این راستا با هم همگام شوند.

دست پاک ادامه داد: فروش فرش دستباف توسط بزرگترین رقبای فرش دنیا باز هم از ارزش و اصالت فرش دستباف نمی‌کاهد.

رییس مرکز ملی فرش ایران تصریح کرد: کماکان و برغم همه بی‌مهری‌هایی که در دولت و بخش خصوصی بر فرش دستباف روا داشتیم و با توجه به جنگ اقتصادی حاکم بر کشور اولین کالا بعد از نفت، فرش دستباف مورد تحریم قرار گرفت.

وی اضافه کرد: در اهمیت فرش دستباف همین بس که رئیس جمهور آمریکا در تمامی سخنرانی‌ها و مناسبات سیاسی خود یک فرش دستباف ایرانی زیر پا دارد.

به گفته دست پاک در آخرین سرشماری نفوس و مسکن حدود ۲ میلیون نفر در حوزه فرش دستباف در کشور فعالیت می‌کنند.

رییس مرکز ملی فرش ایران اضافه کرد: این هنر صنعت با کمترین سرمایه‌گذری بالاترین ارزش افزوده را در کشور داشته است، بافندگان و تولیدکنندگان فرش دستباف زحمتی برای دولت‌ها نداشتند به همین دلیل هم دیده نشده‌اند.

وی یادآور شد: باید با کمک بخش خصوصی، دولتی، مجلس شورای اسلامی و حتی قوه قضائیه مشکلات حوزه فرش دستباف را حل کنیم.

دست پاک با اشاره به بیمه قالیبافان یادآور شد: سال گذشته با پیگیری‌های صورت گرفته بیمه قالیبافان را سه برابر سال‌های پیش‌تر مصوب کردیم اما اجرایی نشد به این دلیل که با توجه به مشکلات اقتصادی دولت توان مازاد آنچه بر سال‌های گذشته وجود داشت را ندارد.

وی ادامه داد: از این رو تفاهم‌نامه‌ای بین صندوق عشایری و روستایی کشور با وزارت صنعت، معدن و تجارت منعقد شده که بر اساس آن فعالان حوزه فرش بیمه معرفی می‌شوند.

رییس مرکز ملی فرش ایران بیان کرد: شرایط بحرانی مالی دولت و بدهکاری به بیمه تامین‌ اجتماعی در سال ۱۳۹۲ موجب شد شمار بافندگان بیمه شده ریزش داشته باشد اما تلاش می‌کنیم تا این مشکل در سال جاری برطرف شود.

وی اظهارداشت: سال گذشته کشور با ضعف جدی در بخش پشم و ابریشم مواجه بود که با ایجاد کارگروه تخصصی در مرکز فرش تصمیم بر توقف برنامه پنج ساله واردات ابریشم از چین، مغولستان و پشم از استرالیا گرفته شد و قرار است تنها از مواد اولیه داخلی در بافت فرش استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: این تصور که فرش دستباف رو به افول است غلط بوده و فرش دستباف به دلیل صنعت مادر و مردمی بودن سال‌ها اصالت خود را حفظ کرده است.

در استان اصفهان حدود ۲۷۰ هزار بافنده فعالیت دارند.

برچسب ها:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)