تقاضای کاذب واکسن آنفلوآنزا در استان مرکزی به بازار سیاه دامن می‌زند


تقاضای کاذب واکسن آنفلوآنزا در استان مرکزی به بازار سیاه دامن می‌زند

اراک - ایرنا - رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: شیوع آنفلوآنزا در چند هفته اخیر موجب شده که تقاضای کاذبی برای تهیه واکسن به وجود آید و این امر به بازار سیاه واکسن دامن می‌زند.

دکتر «محمد جمالیان» روز پنجشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در چند هفته اخیر شمار قابل توجهی از تخت‌های بیمارستانی استان مرکزی به مبتلایان آنفلوآنزا اختصاص یافته اما شرایط بیماری در کنترل است.

وی اظهار داشت: واکسن آنفلوآنزا به طور معمول برای گروه‌های پرخطر همچون کودکان، سالمندان، زنان باردار و افرادی که با نقص سیستم ایمنی و بیماری‌های زمینه‌ای و سخت درمان مواجه‌اند، ضروری است و فرصت طلایی تزریق آن نیز اواخر شهریور ماه تا نیمه مهرماه است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: در شرایط شیوع آنفلوآنزا توصیه استفاده از واکسن با اولویت گروه‌های پرخطر است و هجوم مردم برای تهیه و تزریق واکسن تنها باعث می‌شود که افراد در معرض خطر نتوانند از این خدمات بهره بگیرند.

دکتر جمالیان گفت: با توجه به اینکه فرصت طلایی تزریق واکسن گذشته، استفاده از آن ممکن است سطح ایمنی با دامنه محدودتر را بدهد و این برای افراد در معرض خطر لازم است و عامه مردم باید با اقدامات پیشگیرانه و رعایت بهداشت فردی در شستشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون، خودداری از روبوسی، بغل گرفتن و دست دادن با دیگران، استفاده از دستمال یک‌بار مصرف در هنگام سرفه و عطسه و انداختن آن به سطل زباله دردار در خصوص این بیماری سطح پیشگیری را ایجاد کنند.

وی عنوان کرد: افراد باید تا جایی که امکان دارد از حضور در محیط‌های عمومی که منشا ویروس است، خودداری کرده و اگر علایم بیماری را دارند به سرعت به پزشک مراجعه کرده و از حضور در کلاس درس و محیط کار بپرهیزند تا دیگران را آلوده نکنند.

در استان مرکزی ۱۰ بیمارستان فعال با یک هزار و ۹۴۵ تخت مصوب و یک هزار و ۷۵۰ تخت فعال و ۸۵ بخش درمانی وجود دارد.
۱۶ واحد بیمارستانی استان مرکزی مربوط به حوزه دولتی، سه بیمارستان با راهبری حوزه مدیریت درمان تامین اجتماعی و ۲ بیمارستان خصوصی در اراک و ساوه است.
در حال حاضر بیش از ۶۹۸ پزشک عمومی، ۴۸۵ پزشک متخصص و فوق تخصص و یک هزار و ۷۲۶ کارشناس رشته های مختلف پیراپزشکی و مامایی در استان مرکزی فعالیت دارند.
۲۳۲ پزشک استان مرکزی در قالب دندانپزشک مطب دار و شاغل در دانشگاه ها و بیمارستان های غیر دولتی فعالیت دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی