خراسان شمالی بیشترین میزان تولید انگور را در واحد سطح دارد


بجنورد- ایرنا- رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: براساس آمارهای موجود، میانگین عملکرد تاکستان‌های دیم استان 7.5 تن در هکتار است و این در حالی است که میانگین عملکرد انگور دیم در کشور به چهار تن هم نمی‌رسد.

کسب و کار | ایرنا | 36 دقیقه پیش |12/4/2019 12:04:54 PM 43 بازدید

خراسان شمالی بیشترین میزان تولید انگور را در واحد سطح دارد

عبدالله یوسفی روز سه شنبه در افتتاحیه استارتاپ انگور در خراسان شمالی اظهار داشت: سطح زیر کشت انگور در استان ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار است که از این میزان ۱۸۵ هزار تن محصول از نوع کلاهداری، کشمشی، عسگری، صاحبی و لعل برداشت می شود.

وی با بیان اینکه ۶۵ درصد تولیدات باغی این استان مربوط به محصول انگور است گفت: ۴۵ درصد سطح زیر کشت باغ ها هم مربوط به تاکستان‌ها است.

وی با اشاره به اینکه از نظر تولید محصول در تاکستان‌ها رتبه هفت کشور را داریم گفت: هم اکنون در این استان بیش از ۱۰ رقم انگور تولید می شود که محققان و باغ داران در حال افزایش رقم سازگار با شرایط آب و هوایی این خطه هستند.

یوسفی اظهار داشت: بخشی از اقتصاد استان مربوط به حوزه تاکستان‌ها است که در این راستا باید بیشتر تلاش کنیم تا با روشهای علمی و فناوری اقتصاد معیشتی و سنتی را رشد دهیم.

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی افزود: ۲۴ فراورده از محصول انگور به دست می آید که شرکت های دانش بنیان باید با ایده های علمی و دانش به این حوزه بیشتر بپردازند.

یوسفی اظهار داشت: تاکنون طرح فراز در سطح ۵۰ هکتار از تاکستان های این استان ایجاد شده است و از ایده پردازان می خواهیم تا ایده های ارزان، قابل اجرا و پرکاربرد و با دوام را در این خصوص ارائه دهند.

در اجرای طرح فراز تولید محصول انگور در واحد سطح به دلیل افزایش نفوذ آفتاب در تاج، افزایش گل انگیزی در جوانه های ابتدایی، کاهش شیوع آفات و بیماری ها افزایش می یابد.

وی در بخش دیگری از سخنانش بر صادرات محصول انگور و فراورده های آن تاکید کرد و افزود: هم اکنون در این زمینه پیگیر هستیم.

ارسال ۶۰ ایده به استارتاپ انگور خراسان شمالی

سرپرست دانشگاه علمی، کاربردی خراسان شمالی گفت: ۶۰ ایده توسط محققان دانشگاهی، پژوهشگران، ایده‌پردازان جوان، دانشجو و تاکداران عمده به دبیرخانه رویداد کشوری استارتاپ انگور در این استان ارسال شده است.

علی بادامی افزود: بیشتر ایده‌ها از سوی محققان و ایده پردازان استان های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی، همدان، آذربایجان، سمنان و گلستان ارائه شده که پس از ارزیابی توسط هیات داوری، پنج ایده برتر انتخاب و معرفی خواهد شد.

وی افزود: برخی سرمایه گذاران برای اجرای ایده‌های نو و قابل اجرا در این استان اعلام آمادگی کرده و چند شرکت‌ دانش بنیان نیز قول همکاری و مساعدت بیشتر با محققان و ایده پردازان را داده اند.

وی ایده های ارائه شده را در بخش برندسازی و بازاریابی انگور و فراوده‌های آن، الگوها و روش‌ها و فناوری‌های حوزه کاشت، داشت و برداشت، فرصت‌های بوم‌شناختی و اقلیمی در اکوتوریسم در اراضی شیبدار تاکستان‌ها و روش‌های نوین در مدیریت تربیت، هرس و تنوع‌بخشی در ارقام مختلف و ایده‌های نو برای طرح فراز تاکستان و روش‌ها و فناوری‌های نوین در تولید فراورده‌های انگور در حوزه غذایی، دارویی و بهداشتی عنوان کرد.

بادامی، هدف از برگزاری این رویداد را ایجاد ارتباط با فعالان حوزه کارآفرینی کشور پس از رویداد، فرصت بهره مندی از کسب و کارهای جدید، معرفی شتاب دهنده‌ها و مراکز رشد همکار برای حمایت در دوره رشد و معرفی فراورده‌های تولیدی از محصول انگور دانست.

وی اظهار داشت: دانشگاه‌ها باید بیشتر به مسائل مربوط به فراوری و بازاریابی انگور بپردازند زیراکه بیشترین چالش این حوزه است.

نخستین استارتاپ انگور خراسان شمالی که امروز آغاز شده تا فردا در بجنورد ادامه دارد.

در پایان این رویداد پنج ایده به عنوان ایده برتر معرفی خواهد شد.

این استان با بیش از ۸۶۳ هزار نفر جمعیت ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزار است و این خطه با بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی، بیشترین شاغلان بخش کشاورزی را دارد.

خراسان شمالی ۴۰ هزار دانشجو دارد که در ۴۰ دانشگاه دولتی، آزاد اسلامی، پیام نور، علمی، کاربردی، فنی و حرفه ای و موسسه ها تحصیل می کنند.

برچسب ها:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)