آستونمارتین فعالیت خود را در سال 1913 آغاز کرد و در اواخر دههٔ 40 میلادی بیشتر به خاطر ساخت گرند توررهای گرانقیمت مشهور شد. سپس وقتی جیمز باند در سال 1964 در فیلم پنجهطلایی با یک DB5 روی پردهٔ سینماها دیده شد، آستونمارتین در کنار رولزرویس و بنتلی به یک نماد فرهنگی بریتانیا مبدل گشت. از آن زمان، آستونمارتین با ساخت خودروهای اسپرت و گرند تورر، جایگاه خود را در صنعت خودروسازی حفظ کرده است؛ اما در این دوران که شاسیبلندها بر بازار خودروی جهان حکمرانی میکنند و حتی رولزرویس و بنتلی هم به این عرصه وارد شدهاند، آستونمارتین هم مجبور شده پای در این مسیر بگذارد. هرچند این شرکت کمی دیر به بخش شاسیبلندها وارد شده اما سرانجام اولین خودروی بلندقامت آستون یعنی DBX سرانجام رسماً معرفی شد و حالا زمان آن رسیده که ببینیم در برابر رقبای اصلی خود چگونه عمل میکند.
آستونمارتین DBX
پیشرانه |
4.0 لیتری V8 توئین توربو |
قدرت |
550 اسب بخار |
گشتاور |
700 نیوتن متر |
قیمت |
189,900 دلار |
پیش از اینکه سراغ رقبای آستونمارتین DBX برویم بهتر است نگاهی به خود آن داشته باشیم. این خودرو پس از مدتها توسعه و آزمایش سرانجام چندی پیش در نمایشگاه لسآنجلس رونمایی شد. زیر کاپوت DBX همان پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربوی ساخت مرسدس بنز قرار دارد که پیشازاین شاهد استفاده از آن در دیگر محصولات آستونمارتین یعنی ونتیج و DB11 بودیم. این موتور اما در اینجا 550 اسب بخار قدرت و 700 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. اولین شاسیبلند آستونمارتین با قیمت پایهٔ 190 هزار دلار در بازار ایالاتمتحده عرضه خواهد شد.
رولزرویس کولینان
پیشرانه |
6.7 لیتری V12 توئین توربو |
قدرت |
570 اسب بخار |
گشتاور |
850 نیوتن متر |
قیمت |
325,000 دلار |
رولزرویس یکی از خودروسازانی بود که کمترین انتظار ساخت اسیووی را از آن داشتیم اما سرانجام این شرکت هم با کولینان وارد دنیای بلندقامتان شد. هرچند ممکن است طراحی ظاهری کولینان موردعلاقهٔ همه نباشد و آستونمارتین DBX بسیار دلنشینتر به نظر برسد اما رولزرویس سطح تجمل فوقالعادهای را ارائه میکند. البته برای داشتن کولینان باید 325 هزار دلار پرداخت کرد که 125 هزار دلار از DBX گرانتر است ولی بااینحال هرچند شاسیبلند آستونمارتین از کابینی عالی برخوردار است اما کولینان یک شاهکار است.
مازراتی لوانته تروفئو
پیشرانه |
3.8 لیتری V8 توئین توربو |
قدرت |
590 اسب بخار |
گشتاور |
730 نیوتن متر |
قیمت |
171,475 دلار |
مازراتی لوانته تروفئو چه از لحاظ قدرت که از یک موتور 3.8 لیتری V8 توئین توربو بیرون میآید چه از لحاظ سطح بالای ظرافت و مهارت در ساخت کابین و همینطور طراحی شیک بیرونی، کاملاً با DBX قابلمقایسه است. البته لوانته تروفئو با برخورداری از 590 اسب بخار قدرت کمی از آستونمارتین 550 اسب بخاری قویتر است اما بزرگترین برتری شاسیبلند بریتانیایی بر رقیب ایتالیایی خود حفظ ارزش بهتر آن است.
مایباخ GLS600
پیشرانه |
4.0 لیتری V8 توئین توربو |
قدرت |
550 اسب بخار |
گشتاور |
730 نیوتن متر |
قیمت |
حدود 200,000 دلار |
مایباخ GLS63 نیز همزمان با آستونمارتین DBX در نمایشگاه لسآنجلس رونمایی شده است. این خودرو نسخهای لوکستر اشرافی از مرسدس بنز GLS است که برای رقابت با رقبای گرانقیمتی مثل همین DBX طراحی شده است. زیر کاپوت مایباخ GLS600 همان پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربویی قرار گرفته که در سینهٔ DBX هم میتپد. این موتور در اینجا قدرت یکسانی با رقیب بریتانیایی دارد اما گشتاور آن کمی بیشتر است. هنوز قیمت رسمی GLS600 اعلام نشده است اما انتظار میرود قیمتی در حدود 200 هزار دلار داشته باشد که این یعنی مستقیماً در برابر آستونمارتین DBX قرار میگیرد.
پورشه کاین توربو
پیشرانه |
4.0 لیتری V8 توئین توربو |
قدرت |
550 اسب بخار |
گشتاور |
770 نیوتن متر |
قیمت |
126,500 دلار |
پورشه کاین راه را برای دیگر برندهای لوکس برای ساخت شاسیبلند هموار کرد زیرا نشان داد که یک شاسیبلند لوکس گرانقیمت در بازار فروش خوبی خواهد داشت. کاین پورشه را از مشکلات بزرگ مالی و بلعیده شدن توسط مرسدس نجات داد. کاین توربو خودرویی اسپرت و لذتبخش برای رانندگی است که در داخل کاملاً لوکس است. این خودرو به یک پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربو با 550 اسب بخار قدرت و 770 نیوتن متر گشتاور مجهز است و بنابراین از لحاظ قدرت کاملاً با DBX برابری میکند اما آستونمارتین به نظر زیباتر میرسد و بیشتر در یادها میماند ولی باید در نظر داشت که قیمت کاین توربو از تنها 126,500 دلار آغاز میشود.
بنتلی بنتایگا
پیشرانه |
4.0 لیتری V8 توئین توربو |
قدرت |
550 اسب بخار |
گشتاور |
770 نیوتن متر |
قیمت |
165,000 دلار |
لوکس، باوقار، قدرتمند، بریتانیایی. بنتلی بنتایگا مدت زیادی منتظر نماند تا آستونمارتین DBX وارد میدان شود. این دو شاسیبلند بریتانیایی از لحاظ پیشرانه بسیار به هم نزدیک هستند اما بنتلی با قیمت پایهٔ 165 هزار دلار، خودروی ارزانتری است ولی با رفتن به تیپهای بالاتر که به نسخهٔ مولینر ختم میشود، قیمت آن حتی به 300 هزار دلار هم میرسد. همچنین برای بنتایگا پیشرانههای دیگری مثل W12 و V8 هیبریدی هم قابل انتخاب است. بنتلی همچنین از شکوه و ابهت بیشتری نسبت به آستونمارتین برخوردار است و اندازهٔ بزرگتری دارد اما همین ویژگی موجب شده از رقیب هموطن خود سنگینتر باشد.
رنجروور اسویاتوبیوگرافی
پیشرانه |
5.0 لیتری V8 سوپرشارژ |
قدرت |
565 اسب بخار |
گشتاور |
700 نیوتن متر |
قیمت |
178,000 دلار |
تا پیش از معرفی شاسیبلندهای بنتلی و رولزرویس، رنجروور اسویاتوبیوگرافی در صدر کلاس شاسیبلندهای مجلل و اشرافی قرار داشت. بااینحال رنجروور هنوز هم برای کسانی که خواهان بهترین تواناییهای آفرود و درعینحال تجمل و راحتی در جادهها هستند، بهترین گزینه است. البته DBX خودروی اسپرتتری است اما از لحاظ قدرت رنجروور دست بالاتر را دارد زیرا پیشرانهٔ 5 لیتری V8 سوپرشارژ آن 565 اسب بخار قدرت تولید میکند. این خودرو همچنین قیمت پایینتری هم دارد بهگونهای که قیمت پایهٔ آن از 178 هزار دلار شروع میشود.
لامبورگینی اوروس
پیشرانه |
4.0 لیتری V8 توئین توربو |
قدرت |
650 اسب بخار |
گشتاور |
850 نیوتن متر |
قیمت |
200,000 دلار |
لامبورگینی قبل از آنکه کسی فکرش را بکند، با معرفی اوروس همه را غافلگیر کرد. این خودرو ترکیبی بینظیر از استایل جذاب و قدرت است که البته با قیمت 200 هزار دلار کمی از DBX گرانتر است اما خریداران با پرداخت این مبلغ بجای شاسیبلندی لوکس و اشرافی، یک شاسیبلند پرفورمنس با عملکرد فوقالعاده را در اختیار خواهند داشت. البته احتمالاً افراد بسیار کمی سر دوراهی خرید اوروس یا DBX میمانند زیرا این شاسیبلندها دنیای متفاوتی از یکدیگر دارند.
منبع: CarBuzz