مبتلایان به ایدز می توانند زندگی با کیفیت را تجربه کنند


مبتلایان به ایدز می توانند زندگی با کیفیت را تجربه کنند

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: مبتلایان به ایدز می توانند با تشخیص و درمان به موقع زندگی باکیفیت را تجربه کنند.

دکتر محمدرضا تقوی از تحت درمان بودن ۶۰ درصد از مبتلایان به ایدز در جهان خبر داد و اظهارکرد: ایدز بیماری است که بر اثر حمله ویروس به سلول های دفاعی بدن ایجاد می شود، نقص ایمنی ایجاد کرده و فرد را مستعد عفونت می کند.

وی با بیان اینکه این بیماری در زمان ابتلا هیچ نوع علامتی ندارد، عنوان کرد: از روی ظاهر افراد نمی توان این بیماری را تشخیص داد و انجام آزمایش خون به منظور تشخیص قطعی ضروری است .

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، وی زمان تشخیص برای فرد آلوده را شش ماه پس از آلودگی به ویروس ایدز اعلام و اظهار کرد: تماس های جنسی محافظت نشده، تزریق با استفاده از سرنگ مشترک، استفاده مشترک از وسایل تیز و برنده و... از راه های انتقال این بیماری به شمار می رود.

تقوی به اهمیت فرهنگ سازی جامعه اشاره کرد و یادآور شد: بیماری ایدز از طریق مایعات آلوده و عفونی بدن نظیر خون، لنف، مایع مفصلی ، پریکارد، مایع آمنیوتیک و... انتقال می یابد و از طریق تعریق ، بزاق، ادرار و مدفوع قابلیت انتقال امکان پذیر نیست.

وی توضیح داد: همکار بودن، هم سفرگی و زندگی کردن با یک فرد مبتلا در انتقال بیماری ایدز تأثیری ندارد.

این پزشک متخصص بیماری های عفونی این بیماری را قابل کنترل دانست و خاطرنشان کرد: همه افراد تحت مواجه یا برخورد مشکوک می توانند برای مشاوره و بررسی وضعیت خود به پزشک متخصص عفونی یا مرکز بیماری های رفتاری مرکز بهداشت مراجعه و با انجام تست های تشخیصی و در صورت نیاز، درمان به موقع، زندگی با کیفیتی را تجربه کنند.

تقوی تصریح کرد: همه خدمات درمانی برای مبتلایان به ایدز در مراکز بهداشتی رایگان است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا