خشم ارتش فرانسه از کاریکاتور شارلی ابدو


کاریکاتور‌های فکاهی شارلی ابدو خشم شدید رئیس ستاد مشترک نیروی زمینی ارتش فرانسه را به دنبال داشت

خشم ارتش فرانسه از کاریکاتور شارلی ابدو به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک؛ کاریکاتور‌هایی که هفته نامه فکاهی شارلی ابدو در واکنش به کشته شدن ۱۳ نظامی فرانسوی در مالی به تصویر کشید‏، خشم شدید رئیس ستاد مشترک نیروی زمینی ارتش فرانسه را به دنبال داشت.
ژنرال تی‌یری بورکار (Thierry Burkhard) در نامه‌ای سرگشاده به ریس (Riss) مدیر این هفته نامه که متن آن سی‌ام نوامبر منتشر شد، خشم خود را از این کاریکاتور‌ها نشان داد و از وی برای شرکت در مراسم گرامیداشت این سربازان دعوت کرد.
روزنامه فرانسوی زبان لوموند به نقل از افراد نزدیک به ژنرال بورکار نوشت خانواده یکی از سربازان کشته شده در مالی نیز در پی انتشار این کاریکاتور‌ها تصمیم گرفت در این باره شکایت کند.
در این کاریکاتور‌ها اشیائی مرتبط با مرگ به تصویر کشیده شده است؛ از جمله یک تابوت که با پرچم سه رنگ پوشیده شده و در کنار امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه قرار داده شده است‏ و یا قبری که با تاجی از گل آذین بندی شده و روی آن واژه ”متشکرم“ دیده می‌شود. در این کاریکاتور‌ها همچنین نوشته‌هایی وجود دارد که شعار‌های مربوط به آخرین کمپین برای استخدام در نیروی زمینی ارتش به چشم می‌خورد. در این کاریکاتور‌ها پانوشت‌هایی از جمله ”من از کشورم حمایت می‌کنم و در زندگی ام پیشرفت می‌کنم“، ”من از دسته نظامیان خارج شدم تا به صفوف کشته شدگان ملحق شدم“، ”من برای کسانی که گرسنه آزادی هستند، تشنه ماجراجویی هستم“.
به گفته رئیس ستاد مشترک نیروی زمینی ارتش فرانسه ”این کاریکاتور‌ها که به طرز وحشتناکی توهین آمیز است، دوران عزاداری خانواده‌های داغدار را چرکین می‌کند“.
وی با ابراز تأسف از انتشار این کاریکاتور‌ها افزود: ”این کاریکاتور‌ها مرا خشمگین کرد، اما غم تازه‌ای بر دل خانواده‌های داغداری گذاشت که پیش از این نیز در غم از دست دادن فرزندانشان اندوهگین بودند“.
تی‌یری بورکار همچنین از این فکاهی نامه خواست دلیل تحقیر نظامیان را توضیح دهد.
روزنامه لوموند نیز به نقل از برخی افراد نزدیک به این ژنرال فرانسوی نوشت: ”کاریکاتور‌هایی که به تصویر کشیده شد ما را شوکه نکرد. ما می‌دانیم که هفته نامه شارلی ماهیتی ضد نظامی گری دارد؛ ما بیشتر به علت حمله این هفته نامه به خانواده‌های نظامیان شوکه شدیم“.
رئیس ستاد مشترک نیروی زمینی ارتش فرانسه در پایان این نامه از مدیر فکاهی نامه شارلی ابدو خواست در مراسم گرامیداشت نظامیان کشته شده در مالی شرکت کند و به شناخت و قدردانی که سزاوار آنهاست شهادت دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022