کمیسیون انتخابات افغانستان خواستار بازگشایی دفاتر شمارش آرا شد


کمیسیون انتخابات افغانستان خواستار بازگشایی دفاتر شمارش آرا شد

رییس کمیسیون مستقل انتخابات از این دسته‌های انتخاباتی خواست که اجازه بدهند دفاتر ولایتی باز شوند و روند بازشماری و تفتیش آرا در این ولایت‌ها تکمیل شود.

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، در ادامه بسته ماندن 7 دفتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان از سوی دسته‌های انتخاباتی معترض، رییس کمیسیون مستقل انتخابات از این دسته‌های انتخاباتی می‌خواهد که اجازه بدهند این دفترها باز شوند و روند بازشماری و تفتیش آرا در این ولایت‌ها تکمیل شود.

حوا علم نورستانی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان که امروز (پنج‌شنبه، ۷قوس) در یک نشست خبری تأکید کرد که این نهاد «در هر شرایط» آماده گفت‌وگو با دسته‌های انتخاباتی هستند.

دفاتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات در ولایت‌های فاریاب، سرپل، جوزجان بدخشان، پنج‌شیر، بغلان و تخار از هفته پیش، پس از آن‌که روند بازشماری و تفتیش آرا از سرگرفته شد، بسته‌ هستند.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، می‌گوید که این دفترها از سوی دسته‌های انتخاباتی معترض به ویژه دستۀ انتخاباتی «ثبات و هم‌گرایی» به رهبری عبدالله عبدالله بسته شده‌اند.

دستۀ انتخاباتی عبدالله عبدالله معترض است که کمیسیون مستقل انتخابات در حدود ۳۰۰هزار رایی که بدون بایومتریک هستند، شامل روند بازشماری و تفتیش کرده‌است – کاری که به گفتۀ این دستۀ انتخاباتی غیرقانونی است.

اما، نورستانی تأکید کرد که تمامی تصمیم‌هایی که در این نهاد گرفته‌ شده‌اند، قانونی است. وی گفت: طرف‌های انتخاباتی نباید توقع داشته باشند که کمیسیون انتخابات بر خلاف قانون عمل کند.

وی افزود: کمیسیون مستقل انتخابات در هر شرایطی آماده گفت‌وگو با دسته‌های انتخاباتی است... آرای معتبر، تنها آرایی هستند که بایومتریک شده باشند و تفکیک آرای معتبر و نامعتبر، براساس قانون و دستورالعمل‌ها صورت می‌گیرد.

از سویی دیگر هم، محمد عبدالله، یک عضو کمیسیون مستقل انتخابات ادعا کرد که فرم‌های بازشماری و تفتیش آرا در چند ولایت اضافی فرستاده شده‌اند که به گفتۀ او غیرقانونی بوده‌است.

این عضو کمیسیون مستقل انتخابات تأکید کرد که در صورت عدم تکمیل روند بازشماری تفتیش آرا در تمامی ولایت‌ها، اعلام نتایج نخستین انتخابات غیرقانونی است.

این در حالی است که عبدالله عبدالله، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان روز گذشته اعلام کرد که کمیسیون مستقل انتخابات به دستور یک تیم انتخاباتی کار می‌کند و نتیجۀ کار این کمیسیون مشروعیت ندارد.

دستۀ انتخاباتی عبدالله عبدالله، پیش از این نیز هشدار داده بود که اگر تا روز شنبه (۸قوس) کمیسیون مستقل انتخابات ۳۰۰هزار رأیی‌ که از نظر این دستۀ انتخاباتی بدون بایومتریک هستند، باطل نشود، این دستۀ انتخاباتی دست به اقدامات دیگری خواهد زد.

به نوشته طلوع نیوز، انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان دوماه پیش برگزار شد و تاکنون معلوم نیست چه زمانی نتیجۀ آن اعلام خواهد شد.

اما رییس کمیسیون مستقل انتخابات امروز گفت که در زودترین فرصت نتایج نخستین انتخابات اعلام خواهد شد.

/انتهای پیام/

کمیسیون انتخابات افغانستان خواستار بازگشایی دفاتر شمارش آرا شد
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...