سازه های اطراف برج طغرل مانع دید آن نشده است


سازه های اطراف برج طغرل مانع دید آن نشده است

در گذشته ذهنیت این بوده که این املاک و باغ ها به باغ گورستان تبدیل شوند که خوشبختانه جلوی این امر گرفته شد و امروز نگاه این بوده که این املاک تملکشان ساماندهی شود.

سازه های اطراف برج طغرل مانع دید آن نشده است

محله های فرسوده ای در مجاورت برج طغرل قرار دارند که اجازه بلند مرتبه سازی ندارند و برخی از اهالی این موضوع را عامل عدم تمایل به نوسازی منزل خود می‌دانند.هرچند که این قانون به درستی و برای حفظ حریم برج طغرل لازم الاجرا است اما موضوع زمانی برای اهالی مبهم می‌شود که سازه ای در قسمت شرقی این برج ساخته می‌شود که بلند مرتبه نیست ،ولی هیچ سنخیتی با بافت تاریخی آن ندارد

به گزارش تابناک: کافی است سری به شهرری بزنید تا از نزدیک شاهد برج طغرل به عنوان یکی از نمادهای کهن ایران واقع در خیابان ابن بابویه در نزدیکیه آرامگاه شیخ صدوق باشید برجی که قدمتش به نیمه دوم قرن ششم هجری باز می‌گردد.

این برج دو مرتبه مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته که یک بار در زمان ناصرالدین شاه به دست حاجی ابوالحسن معمارباشی بوده و آخرین مرمت مربوط به سال ۱۳۷۱ است و حال امروز به عنوان برجی که مورد بی مهری قرار گرفته به چشم می خورد چراکه این‌روزها مجتمع بزرگی در مجاورت برج طغرل قرار گرفته و این برج از دید پنهان شده است.

این در حالی است که مدیران شهری به جای ساخت این مجتمع می توانستند به مرمت و بازسازی این آثر کهن و باستانی بپردازند، بنابراین برای بررسی این موضوع به گفت و گو با فرهاد افشار، شهردار منطقه 20 پرداختیم.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه بلند مرتبه سازی در اطراف برج طغرل ممنوع شده ،چرا در مجاورت برج طغرل یک مجتمع تجاری ساخته شده و این امر موجب از دست رفتن نمای شرقی این برج شده است گفت: اگر سازه‌ای که در ضلع شرقی برج طغرل مدنظر شما بوده، در این زمینه باید بگویم که این مجتمع، فرهنگی و تفریحی است و برای برجسته کردن برج طغرل ساخته می شود.

وی ادامه داد: کار طراحی این ساختمان از سال 1372 آغاز و نهایتا در سال 1384 اجرا و امروز به علت های مختلف به اتمام نرسیده است.

شهردار منطقه 20 بیان کرد: در خصوص توده گذاری مجاور ضلع شرقی برج نیز باید بگویم که این ساخت و ساز توسط وزارت میراث فرهنگی مورد نظارت قرار گرفته و حتی محدوده ارتفاعی استاندارد در این زمینه لحاظ شده است به شکلی که تا شعایی از آن، شیب‌دار ساخته شده است؛ درواقع از ارتفاع صفر صفر خود را به ارتفاع 10 متری رسانده است.

افشار با بیان اینکه قسمت مرکزی این مجتمع گود است، گفت: سالن نمایشی با ظرفیت یک هزار نفر و سه سالن نمایش دو منظوره در مجاورت این مجتمع وجود دارد و قسمت شمالی این توده‌گذاری به محلی برای عرضه محصولات فرهنگی اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: زون هایی با سه المان دیگر از جمله قبرستان ابن بابویه و دژ رشکان و چشمه علی به عنوان زون های گردشگی در این منطقه برای هویت بخشی شهرری وجود داشته که از سال 94 مصوب و کار مطالعاتی آن انجام شده است.

سازه های اطراف برج طغرل مانع دید آن نشده استشهردار منطقه 20 افزود: در برخی محلات شهرری کارکرد المان تاریخی انجام نشده است که مجدد در حال بررسی و مطالعات در این زمینه هستیم تا بهره لازم را از آن آثار تاریخی برده و خدمات مورد نیاز را به گردشگران ارائه دهیم.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برخی از املاک در اطراف حرم و محله نفرآباد رها شده آیا این مکان ها تعیین تکلیف می شود، اظهارکرد: رویکرد شهرداری تهران در بحث ساماندهی زمین های اطراف حرم شاه عبدالعظیم الحسنی(ع)، طی سنوات گذشته مختلف بوده و این رویکردها منجر شده تا زمین های ارزشمند اطراف حرم در بازده زمانی 20 ساله بلاتکلیف رها شوند.

شهردار منطقه 20 ادامه داد: در گذشته ذهنیت این بوده که این املاک و باغ ها به باغ گورستان تبدیل شوند که خوشبختانه جلوی این امر گرفته شد و امروز نگاه این بوده که این املاک تملکشان ساماندهی شود.

افشار در ادامه با اشاره به اینکه طی بازنگری که در طرح تفصیلی برای این محل انجام شد، بازگشت زندگی در محله را دنبال کرده و خوشبختانه این امر مورد موافقت قرار گرفت، گفت: همچنین طرح موضعی محل در دست تهیه و بحث استخوان بندی و ساختار محل(شبکه معابر) به اتمام رسیده است اما تنها موردی که اکنون با وقفه رو به رو شده نحوه استفاده از واحدهای همسایگی است.

وی با تاکید بر توجه به اسکان زائران، افزود: براساس قوانین، مقرر شد تا صاحبان املاک در زمینه مسائل اقتصادی، فراتر از بحث سکونت روی پلاک مانور دهند و جدا از این اتفاقات، شرکت مشابه ای توسط معاونت شهرسازی در محل مستقر شد تا مکان های هویت بخش به عنوان محرک توسعه با حمایت ستاد، فعال شوند.

شهردار منطقه 20 بیان کرد: از دیگر برنامه های ما می توان به هویت بخشی شمال میدان سلمان فارسی و تکیه نفرآباد اشاره کرد به این شکل که این محلات به عنوان استخوان بندی و قسمت هویت بخش و اساس محله، تقویت شوند؛ به نوعی احیای ساختمان های ارزشمند( الگوی معماری گذشته) در راستای ارتقا نفر آباد در دستور کار قرار گرفت.

افشار در ادامه اظهارکرد: در خصوص ضلع جنوب و شرق حرم نیز اتفاقاتی رقم خورد به این شکل که مسائل و مشکلاتی که در زمینه رجوع زائران وجود دارد را مرتفع کنیم و همچنین در خصوص ضلع جنوبی حرم نیز با توجه به اینکه زمین 30 هزار متر مربعی و پارکینگ یک طبقه وجود دارد، به دنبال آن هستیم تا در سه طبقه زیرزمین در مساحت 4 هزار متری پارکینگ های دیگر احداث شود.

افشار اظهارکرد: به شکلی که دسترسی از بزرگراه امام علی از طریق تونل صورت گرفته و 4 هزار خودرو نیز که برای زیارت در ایام خاص به شهرری مراجعه می کنند با ترافیک محلی رو به رو نشوند.

وی اظهارکرد: در ضلع شرقی نیز اتفاقات خوبی در زمینه ساماندهی محل رخ داد درواقع زمین هایی که در ضلع شمال شرق حرم (پشت حرم) به عنوان اقامتگاه بوده و بلاتکلیف است را ساماندهی کرده و همچنین در ضلع شمال شرقی و شرق نیز آرام سازی و پیاده سازی را عملیاتی کنیم.

شهردار منطقه 20 در خصوص زمین ها و باغات بلاتکلیف در اطراف حرم نیز بیان کرد: هر اتفاقی که در شهرداری رخ داده است از اسناد بالادستی بوده که اولین اسناد بالادستی طرح تفصیلی است؛ اگر به نوعی پروانه ای صادر شود براساس کمیسیون ماده 5 بوده است.همچنین مقرر شد تا مالکان زمین های مزروعی نیز اجازه یابند تا اگر متقاضی بوده با پرداخت حق سهم شهرداری مجوز کاربری خاص را دریافت کنند، درحقیقت شهرداری سر خود کاری انجام نمی دهد. حال باتوجه به حساسیت در زمینه باغات نیز باید مدیریت شهری در حفاظت آن تلاش کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ اگر پرسیان یارو هاله محمد محمدی