دارویی که قاتل میکروب‌های مفید بدنتان است


 دارویی که قاتل میکروب‌های مفید بدنتان است

یک متخصص داخلی درخصوص استفاده خودسرانه برخی داروها و عوارض ناشی از آن برای سلامت بدن توضیح داد.

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران علیرضا دادگر متخصص داخلی گفت: هر ساله با آغاز فصل پاییز سرما خوردگی و آنفلوانزا شیوع بسیاری پیدا می‌کند، بیماری همه‌گیری که احتمال ابتلا به آن برای همه افراد دست کم یک بار در سال وجود دارد.

او افزود: احساس خارش گلو، گرفتگی و آبریزش بینی و پس از آن سردرد و بدن درد از جمله نشانه‌های سرماخوردگی‌های خفیف و یا آنفلوانزا است، این وجود این بیماری درمان خاصی ندارد و به همین دلیل گاهی برخی دوستان و آشنایان درمان‌ها خانگی را به یکدیگر توصیه می‌کنند.

او افزود: طی سال‌های گذشته اطلاعات پزشکی مردم با توجه به فضای مجازی افزایش چشمگیری پیدا کرده به طوریکه افراد با بروز یک مشکل و با یک جستجو در فضای اینترنت خود درمانی را آغاز کرده و با داروی تجویزی خودشان سعی در درمان بیماری دارند، اما متاسفانه خود درمانی در کشور همیشه نتیجه برعکس داشته، درمان کذبی که به یک فرهنگ اشتباه تبدیل شده و کمتر کسی برای درمان بیماری‌های ساده از جمله سرماخوردگی به پزشک مراجعه می‌کند.متخصص داخلی در ادامه بیان کرد: آنتی بیوتیک یا چرک خشک‌کن‌ها یکی از پر مصرف‌ترین دارو‌های مصرفی روز‌های سرد سال هستند، غافل از اینکه علاوه بر تبعات منفی مصرف، این دارو‌ها گاهی می‌توانند جان انسان‌ را به خطر اندازد.

دادگر یکی ازمعظلات مصرف خود سرانه آنتی بیوتیک را از بین رفتن میکروب مفید دستگاه گوارش دانست و گفت: با مصرف این چرک خشک‌کن‌ها و کورتون‌ها میکروب مفید دستگاه گوارش از بین می‌رود و برای آن‌ها عفونت‌های خطرناک و ناراحتی‌های گوارشی ایجاد می‌کند، آنتی بیوتیک‌ها باید بر اساس دستور پزشک و با مقدار (دوز) مناسب مصرف شود.

این متخصص داخلی بیان کرد: داروهای آنتی بیوتیک نباید به راحتی در دسترس افراد قرار گیرد ، این دارو سالیانه میکروب‌های مفید دستگاه گوارش ۱۰ میلیون نفر را از بین می‌برد.

او افزود: دگزامتازون دارویی از دسته کورتیکواستروئید‌های صناعی (کورتون) است که می‌توان آن را به عنوان یکی از پر مصرف‌ترین و البته شایعترین دارو‌ها در سطح کشور دانست، پوکی استخوان، اثرات ضد التهابی و ضد حساسیتی، عفونت‌ها، افسردگی، افزایش فشار خون، افزایش قند خون از جمله عوارض دارو‌های کورتونی به ظاهر بی خطر محسوب می‌شوند.

او در پایان تصریح کرد: کاربرد وسیع داروی دگزامتازون مانند تمامی دارو‌های نجات بخش است و می‌تواند عوارض ناگواری برای افراد به همراه داشته، اما افراد با مصرف صحیح و آگاهانه دارو‌ها و پرهیز از مصرف نا بجا و بی رویه آن‌ها می‌توانند در بهبودی بیماری خود موفق‌تر باشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دکتر سمیرا آل سعیدی کیست؟