رهبرجمهوریخواهان سنا: کاخ سفید از معترضان هنگ‌کنگی علنی حمایت کند


رهبرجمهوریخواهان سنا: کاخ سفید از معترضان هنگ‌کنگی علنی حمایت کند

تهران- ایرنا- «میچ مک کانل» رهبر اکثریت جمهوریخواهان سنای آمریکا، از دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا خواست با شکستن سکوت خود، از معترضان هنگ‌کنگی به طور علنی حمایت کند.

هنگ‌کنگ در پنج ماه اخیر شاهد ناآرامی‌ها و درگیری گسترده‌ای است؛ اعتراض‌ها در منطقه ویژه اداری هنگ‌کنگ از ۱۹ خرداد امسال شروع شد؛ عده‌ای از جوانان هنگ‌کنگی در اعتراض به ارائه لایحه «استرداد مجرمان به چین» در پارلمان این منطقه، تظاهراتی برگزار کردند؛ آنها معتقد بودند این لایحه که اجازه استرداد مجرمان به چین را ممکن می‌کند موجب به خطر افتادن استقلال هنگ‌کنگ می‌شود.

دولت محلی هنگ‌کنگ بعد از اعتراض مردم منطقه تصمیم گرفت این لایحه پیشنهادی را به مدت نامحدود به حالت تعلیق در آورد و سپس به طور کامل آن را پس گرفت؛ اما اعلام منتفی شدن کامل آن نیز نتوانست اعتراض‌ها را آرام کند و معترضان همچنین به تظاهرات ادامه داده‌اند.

به گزارش روز سه‌شنبه روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، مک‌کانل دیروز(دوشنبه) در صحن سنای آمریکا گفت، رهبران پکن و هنگ‌کنگ باید اقدام به تنش‌زدایی کنند. وی همچنین گفته،‌ تلاش می‌کند پیمان حمایت از حقوق بشر و دموکراسی در هنگ‌کنگ را در سنا به رای بگذارد.
این طرح که با توافق کامل مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، از دولت آمریکا می‌خواهد مقام‌های چینی و هنگ‌کنگی را که در نقض حقوق‌بشر نقش دارند تحریم و امتیاز وضعیت تجاری مطلوب را که واشنگتن هر ساله به هنگ‌کنگ اعطا می‌کند، بازنگری کند.
مک‌کانل از تاخیر در رای‌گیری درباره این طرح در سنا انتقاد کرده و گفته است، دولت ترامپ «ابزارهای مهمی» در اختیار دارد که با استفاده از آنها می‌تواند از معترضان هنگ‌کنگی حمایت کند.
وی، از رئیس جمهوری آمریکا خواست موضع خود را درباره هنگ‌کنگ به طور علنی بیان کند. وی افزود: جهان باید به طور مستقیم از زبان رئیس جمهوری بشنود که آمریکا در کنار مردان و زنان معترض هنگ‌کنگی است.

چین معتقد است برخی از کشورهای غربی از جمله آمریکا و انگلیس در این ناآرامی‌ها نقش دارند و بارها به این کشورها هشدار داده است از دخالت در امور هنگ‌کنگ دست بردارند.

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا نیز دیروز از همه طرف‌های درگیر در هنگ‌کنگ خواست خویشتنداری کند. وی همچنین گفت، دولت این کشور باید تحقیق‌های مستقلی را درباره اعتراض‌ها در حمایت از دموکراسی انجام دهد؛ چنین تحقیقاتی می‌تواند شامل بازنگری در اتهام‌های رفتارهای غیرقانونی پلیس باشد.

ترامپ تاکنون از اظهارنظر جدی درباره هنگ‌کنگ خودداری کرده است. او خردادماه امسال (ژوئن) به رئیس جمهوری چین گفت، تا وقتی مذاکرات برای جلوگیری از جنگ تجاری بین واشنگتن و پکن ادامه دارد، از اظهارنظر علنی درباره اوضاع هنگ‌کنگ خودداری خواهد کرد.

«لیو ژیاومینگ» سفیر چین در لندن نیز شنبه این هفته به برخی کشورها از جمله دولت انگلیس هشدار داد از دامن‌زدن به خشونت‌های هنگ‌کنگ و دخالت در امور این منطقه و امور داخلی چین خودداری کنند.

در این هفته، بسیاری از مکان‌های آموزشی، دانشگاه‌ها و مدارس در هنگ‌کنگ به صحنه نبرد بین معترضان و نیروهای پلیس تبدیل شده است. بسیاری از راه‌ها از سوی شورشیان مسدود شد؛ آشوبگران با ریختن بنزین روی یک نفر، او را آتش زدند و یک نفر نیز از سوی پلیس هدف گلوله قرار گرفت. بسیاری از ایستگاه‌های متروِ هنگ‌کنگ نیز در جریان اعتراض‌ها به آتش کشیده شد.
2023

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر سنگ قبر | 130 متن برای سنگ مزار درگذشتگان پدر و مادر و دیگران