:: مقیمی- شیوع دیابت در کانادا


:: مقیمی- شیوع دیابت در کانادا

همه گیری و شیوع هشدار برانگیز دیابت در کانادا موجب تدارک برنامه‌های متنوع پیشگیری از عوارض پرهزینه این بیماری از جمله در چشم شده است.

به گزارش سرویس بین المللی خبرگزاری صدا و سیما از تورنتو، با توجه به این که پژوهش‌های اخیر نشان داد، حدود یک سوم مبتلایان به دیابت در پرجمعیت‌ترین استان کانادای (اونتاریو) معاینه دوره‌ای چشم نداشتند و با توجه به خطر کم بینایی و نابینایی در بخشی از این افراد برنامه غربالگری رایگان چشم بیماران دیابتی با هدف اولیه پوشش دادن به خانواده‌های کم درآمد و فاقد بیمه به صورت آزمایشی راه اندازی شد.
در این طرح چند گروه پرستار یا چشم پزشک به محلات فاقد پزشک متخصص یا مناطق شهری با درآمد کم مراجعه و اقدام به تصویربرداری از شبکیه چشم مبتلایان به دیابت می‌کنند.
تصاویر گرفته شده به همراه میزان فشار چشم و حدت بینایی برای متخصص چشم ارسال می‌شود.
در این حالت بدون آن که بیماران نگران پرداخت هزینه‌های تصویربرداری باشند یا منتظر نوبت‌های طولانی معاینه بمانند، تصاویر شبکیه آن‌ها بررسی و در صورت نیاز به معاینه محدوده زمانی مورد نظر به پزشک خانواده و اعلام می‌شود.
براساس آخرین آمار، ازهر سه کانادایی یک نفر به دیابت یا پیش دیابت مبتلا است. آماری که همچنان روند افزایشی داشته و موجب نگرانی مسئولان بهداشتی این کشور و هزینه فراوان اقتصادی شده است.
براساس این گزارش، هزینه‌های مرتبط با دیابت در سال جاری به حدود ۳۰ میلیارد دلار رسیده و جلوگیری از بروز ناتوانی‌های ناشی از این بیماری مورد توجه قرار گرفته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...