نشان قم با حضور تولیت حرم کریمه اهل‌بیت(ع) رونمایی شد


نشان قم با حضور تولیت حرم کریمه اهل‌بیت(ع) رونمایی شد

قم – ایرنا – نشان روز قم، روز دوشنبه طی مراسمی توسط آیت‌الله سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) و نماینده ولی‌فقیه در استان و همچنین مرتضی سقائیان‌نژاد شهردار قم رونمایی شد.

به گزارش پایگاه خبری آستان حضرت معصومه، مسعود نجابتی از طراحان اصلی این نشان، در این مراسم طی سخنانی اظهار کرد: کانون هنر شیعی به خاطر اهمیت هنر نوشتار در فضای هنر دینی برای طراحی نشان روز قم واژه «قم» را مبدا کار قرار داد و در این راستا فرم و ظاهر مناسبی را برای کار درنظر گرفته است.

وی ادامه داد: رنگ طلا و خط کوفی مرتبط با نشانه‌های مختلف در حرم مطهر نیز در طراحی این نشان موردتوجه قرار گرفته است؛ این نشان برخلاف نمادهای مرسوم حالت ایستاده‌ای دارد که نشان از نماد ایستادگی و مقاومت قمی‌ها در طول تاریخ است.

نجابتی یادآور شد: به همت شهرداری قم قرار است برای تابلوهای خیابان‌ها و طرح‌های مختلف شهری بتوانیم از نشان‌ها و نمادهایی که متناسب با شان قم باشد استفاده کنیم.

با تصویب شورای فرهنگ عمومی قم ، ۲۳ ربیع‌الاول سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه(س) به این شهر مقدس به نام «روز قم» نام‌گذاری شده است.

آیت‌الله سعیدی: قمی اهل‌بیتی فکر و عمل می‌کند

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) در دیدار شهردار قم گفت: قمی فردی است که قمی بیاندیشد، اهل‌بیتی فکر کند و غیرقمی فردی است که حریم و حرمتی برای حرم اهل‌بیت(ع) و سلامی که امام صادق(ع) به قم دادند قائل نشود.

آیت‌الله سیدمحمد سعیدی اظهار کرد:حضرت معصومه(س) به قم آمدند که این شهر قم بود اما ایشان قم را به حرم اهل‌بیت(ع) تبدیل کردند.

وی اضافه کرد: اگر به دنبال این هستیم که کاری را در قم انجام دهیم باید مشخص کنیم که شاخصه اصلی کار در این شهر چیست؟ باید مشخص شود که تکیه‌گاه‌های اصلی در تعریف قم چیست؟ تا این تکیه‌گاه در ارائه نمادها و نشان‌های مختلف از قم موردتوجه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که در قم خدمت می‌کنند اگر به جایگاه ایمانی و معنوی این شهر توجه داشته باشند می‌توانند خدمتی در شان قم را ارائه دهند.

امام جمعه قم یادآور شد: باید به حرم حضرت معصومه(س) یک نگاه نگینی داشته باشیم که در این صورت می‌توانیم به دستاوردهای مختلف و قابل‌توجهی در این شهر برسیم.

وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب می‌خواهند قم در هویت اصلی خود باقی بماند چراکه هر چیزی که از هویت اصلی خود دور شود به تباهی کشیده می‌شود.

برای معرفی قم به‌عنوان پایتخت جهان اسلام تلاش می‌شود

شهردار قم نیز در دیدار با آیت الله سعیدی گفت: امیدواریم بتوانیم در سال ۱۴۰۷ با انجام هماهنگی‌های لازم و رسیدن به جایگاه موردنظر، قم به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شود.

مرتضی سقائیان‌نژاد افزود: هر ۱۰ سال یک‌بار کشورهای اسلامی یک شهر را به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب می‌کنند

وی در ادامه، مصوبه شورای فرهنگ عمومی برای نام‌گذاری روز ورود حضرت معصومه(س) به قم هم‌زمان با ۲۳ ربیع‌الاول به‌عنوان روز قم را مورد اشاره قرار داد و گفت: به مناسبت این روز قرار است هرساله به‌صورت ویژه برای معرفی ظرفیت‌های مختلف دینی، فرهنگی و اقتصادی گام‌های موردنظر برداشته و به قدمت تاریخی این شهر نیز پرداخته شود.

وی تصریح کرد: هرچند اداره‌های ارشاد، اوقاف، ورزش و جوانان و حوزه هنری اقدام‌هایی را برای روز قم انجام داده‌اند اما راه‌اندازی یک جریان در سطح ملی و بین‌المللی نیازمند مشارکت همه ارگان‌ها و نهادهاست.

سقائیان نژاد همچنین با بیان اینکه اقتصاد شهر قم باید با شناسایی ظرفیت‌ها و جذب سرمایه‌گذاران رشد داده شود، عنوان کرد: قرار بود همایش سرمایه‌گذاری در قم از ۲۸ تا ۳۰ آبان‌ماه برگزار شود اما با توجه به اینکه در ابتدای آذرماه یک همایش دیگری برای این افراد برگزار می‌شود، همایش قم به تاخیر افتاده است.

تبلیغات غیرفرهنگی از ورودی‌های شهر قم حذف می‌شود

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری قم نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه تبلیغات غیرفرهنگی از ورودی‌های شهر قم حذف می‌شود، گفت: سازه‌های موقت در شان این شهر در این ورودی‌ها قرار داده می‌شود و در آینده سازه‌ها و طرح‌های ماندگار اجرا خواهد شد.

مهدی کلانترزاده، از برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای اجرای طرح جامع ساماندهی ورودی‌های شهر قم یاد کرد و گفت: در این طرح با استفاده نظرات کارشناسان و متخصصان مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی و ظرفیت‌های مختلف شهر قم دیده خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: هرچند ساماندهی ورودی‌های شهری که در اختیار شهرداری قرارگرفته است هزینه‌هایی را به دنبال دارد اما شهرداری تلاش می‌کند این رسالت را به‌خوبی انجام دهد.

وی بابیان اینکه ۲۳ ربیع‌الاول برای قم و شیعه تمدن‌ساز بوده است، اظهار کرد: گرامیداشت روز قم طی ماه جاری در دستور کار شهرداری قم قرارگرفته و تاکنون در این راستا اقدام‌های مختلفی انجام‌شده است.

کلانترزاده به تهیه نشان‌واره ماندگاری برای روز قم اشاره کرد و افزود: برای خلق این نشان از ظرفیت هنرمندان انقلابی و متخصص قمی استفاده کرده‌ایم.

۲۰ تیم پزشکی در مناطق محروم قم ارائه خدمت می‌کنند

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قم نیز در این دیدار با اشاره به اینکه ۲۰ تیم پزشکی در روزهای پنجشنبه و جمعه در مناطق محروم قم به ارائه خدمات پزشکی خواهند پرداخت، گفت: در این تیم‌های متخصص جمعی از پزشکان متخصص و عمومی حضور دارند.

حسن مالکی‌نژاد با تاکید بر اینکه روز قم برای همه ما اهمیت خاصی دارد، اظهار کرد: در این روز و هفته جاری برنامه‌های مطلوبی برای شهر قم درنظر گرفته‌شده است که بخش قابل‌توجهی از آن‌ها به ارائه خدمات اجتماعی اختصاص دارد تا مردم در کنار این فضای مجازی از خدمات مختلف نیز بهره‌مند شوند.

وی از برپایی کاروان نمادین ورود حضرت معصومه به شهر قم خبر داد و گفت: برای ساماندهی ورودی جعفریه نیز کارهای قابل‌توجهی انجام‌شده است تا هر فردی که از این مسیر وارد قم می‌شود متوجه شود که حضرت معصومه از این مسیر وارد قم شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


وزیر کشور: کشور آماده برگزاری دور دوم انتخابات مجلس است