توسعه نیازمند دانایی کتاب محور است


توسعه نیازمند دانایی کتاب محور است

استاندار گیلان با بیان اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند دانایی محوری هستیم، خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم به توسعه پایدار برسیم باید علم و دانش و فناوری را محور قرار دهیم و کتاب تنها راهکار دستیابی به دانایی و آگاهی است.

ارسلان زارع در آیین افتتاح پانزدهمین نمایشگاه کتاب استان گیلان، ضمن قدردانی از برگزاری این رویداد فرهنگی بزرگ در استان، اظهار کرد: علم و ادب و هنر یکی از نمادهای همیشه دوست داشتنی استان گیلان است.

وی با بیان اینکه گیلان سبقه درخشانی در عرصه های علمی و فرهنگی و ادبی و هنری دارد، تصریح کرد: بدیهی است این جایگاه بالنده نتیجه ارتباط مستمر و مداوم مردمان گیلان با کتاب و کتابخوانی است.

استاندار گیلان علم و اندیشه را مهمترین رکن فرهنگ و تمدن بشری دانست و افزود: علم و اندیشه عامل توسعه یافتگی هر جامعه ای از گذشته تاکنون بوده و در آینده نیز چنین خواهد بود. در این میان میراث مکتوب همواره نشان دهنده فرهنگ و تمدن ملت ها بوده و کشور ایران و استان گیلان در این زمینه داشته های گرانقدری دارد.

زارع ادامه داد: همه دانشمندان و اندیشمندان اعتقاد دارند که فرهنگ به عنوان یک فرایند مستمر از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود و در این فرایند سیر تکوین و تعالی و شکوفایی را طی می کند لذا یکی از مهمترین ابزارهای موثر در انتقال افکار و اندیشه ها کتاب است و ایرانیان از جمله جوامع با فرهنگ و تمدنی بودند که کتابت را به اشکال مختلف و بدیع استفاده کردند و اندیشه های خود را به نحو شایسته انتقال دادند.

وی راز ماندگاری فرهنگ های اصیل و غنی را انتقال سینه به سینه و نسل به نسل آنان دانست و عنوان کرد: کتاب نقش ویژه و اثرگذاری در انتقال اندیشه و فرهنگ و علم و ادب و هنر یک ملت دارد و لذا این مهم در پیشینه تاریخی کشور ما همواره مد نظر بوده و گرایش به کتاب و کتابت وجود داشته است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در طول چهل سال گذشته توجه ویژه ای به امر تالیف، چاپ و نشر کتاب شده است، خاطرنشان کرد: امروز به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی جزو کشورهای دارای شاخص های مناسب در امر کتاب و کتابخوانی هستیم. نویسندگان و ناشران گیلانی نیز نقش قابل توجهی در تولیدات فرهنگی داشته و دارند و برخی از انتشارات گیلان در سطح کشور مطرح هستند.

وی برگزاری شش دوره متوالی نمایشگاه کتاب گیلان را نشان دهنده اهتمام متولیان فرهنگی و هنری استان دانست و گفت: اگر می خواهیم شاخص های توسعه یافتگی کشورمان را ارتقا ببخشیم باید در عرصه دانایی محوری گام برداریم.

استاندار گیلان خاطرنشان کرد: متولیان فرهنگی وظیفه دارند نسل جوان و نوجوان را با کتاب و کتابخوانی پیوند دهند تا بتوانیم شاهد ارتقای شاخص های مطالعه از جمله سرانه کتابخوانی باشیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ اگر پرسیان یارو هاله محمد محمدی