استفاده از هنر و رسانه در امر به معروف و نهی از منکر ضروری است


استفاده از هنر و رسانه در امر به معروف و نهی از منکر ضروری است

اصفهان- ایرنا- استاد حوزه علمیه اصفهان با اشاره به تاثیر هنر و رسانه‌ها در حل مشکلات امور مختلف گفت: باید از فیلم، تئاتر، موسیقی و هنر در ترویج و انجام امر به معروف و نهی از منکر استفاده شود.

حجت الاسلام علیرضا ناجی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تاثیرگذاری یک فیلم خوب، تئاتر مناسب و موسیقی با مفهوم می‌تواند از منبر و روضه و سخنرانی‌های مذهبی بیشتر باشد زیرا این‌ها رسانه‌هایی است که اقشار مختلف از آن استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: جلسات معرفتی و مذهبی ردیف بودجه ویژه‌ای ندارند ولی تئاتر و هنر دارای ردیف اعتباری هستند و می‌توان برای آن هزینه کرد.

این استاد حوزه تصریح کرد: امربه معروف و نهی از منکر نباید تنها در پوشش و حجاب و نماز محدود شود بلکه باید در حوزه‌های اخلاقی، خانوادگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، نظامی، اداری، عبادی، اعتقادی و اجتماعی نیز از این دو فریضه بهره برد.

وی امربه معروف و نهی از منکر در زمینه اقتصادی و اداری را برای امروز جامعه ضروری دانست و اظهارداشت: در ادارات باید بازنمایی قانون داخلی صورت پذیرد و سامانه نظرسنجی در حوزه امر به معروف و نهی از منکر در نهادها راه‌اندازی شود تا مسائل به سمع و نظر مدیریت برسد.

ناجی داشتن ویژگی‌هایی را لازمه آمران به معروف و ناهیان از منکر برشمرد و بیان کرد: رعایت ادب، صریح بودن، عامل به معروف بودن، مغرور و عجول نبودن، شرح صدر، زودباور نبودن، تعامل‌پذیری و انتقادپذیری، خودشناسی و مردم‌شناسی و شجاع بودن از ویژگی‌های یک آمر به معروف و ناهی از منکر است.

استاد حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: از افراد آموزش دیده باید در امر به معروف و نهی از منکر استفاده کرد و دیده می‌شود برخی اوقات افرادی که صلاحیت این کار را ندارند به امر مهم اقدام می‌کنند.

وی داشتن برنامه مناسب و تشکیلاتی منظم را لازمه امر به معروف و نهی از منکر دانست و افزود: در جریان امر به معروف و نهی از منکر باید امور مشترک بیان و نعمت‌های فرد یادآوری شود و به افراد امید و روحیه داده‌ شود.

ناجی اضافه کرد: در امر به معروف و نهی از منکر باید وجدان و عواطف افراد را درگیر کرد زیرا انسان از طریق عواطف راحت‌تر پذیرای مسائل است.

به گفته وی کلیدواژه اثرگذاری امر به معروف و نهی از منکر خیرخواهی است و باید به گونه‌ای رفتار کرد که فرد احساس کند که خیرخواه او هستیم.

این استاد حوزه علمیه بیان کرد: در امر به معروف و نهی از منکر هم تشویق نقش موثری دارد و هم تهدید کارساز است ولی روانشناسان روش تشویق را معجزه‌آسا می‌دانند و در امربه معروف و نهی از منکر باید الگوهای خوب و بد ذکر و معرفی شود.

وی به نقش تربیتی امر به معروف و نهی از منکر در کودکان اشاره کرد و گفت: برخی بر این باورند که تا هفت سالگی نباید به کودکان امر و نهی کرد و هرکاری می‌خواهند انجام دهند اما باید دانست که بهترین زمان تربیت در کودکان تا همین هفت سال ابتدای زندگی است که شخصیت افراد شکل می‌گیرد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


وزیر امور خارجه بانجول را به مقصد تهران ترک کرد