«ورزش» دارویی کم‌عارضه برای تمام سنین


«ورزش» دارویی کم‌عارضه برای تمام سنین

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا با بیان اینکه به ورزش به عنوان یک نیاز توجه کنید، گفت: هیچ دارویی کم عارضه تر از ورزش وجود ندارد و این توصیه برای هر سن و دوره ای از بیماری وجود دارد.

دکتر رشید حیدری‌مقدم شنبه ۲۵ آبان در همایش دیابت استان همدان، با بیان اینکه دنیا به سمت و سویی می رود که بخش عمده بیمارای های واگیردار در حال کنترل است اما با این حال همیشه یک تهدید بالقوه وجود دارد، خاطرنشان کرد: هیچ گاه نباید نگاه را از بیماری های واگیردار برداریم.

وی با بیان اینکه امکانات و تجهیزات نظام سلامت در حال بهبود است، اضافه کرد: سن امید به زندگی در کشور ما در حال افزایش است به طوریکه در سال ۵۷ حدود ۵۴ سال بود و اکنون به ۸۰ سال رسیده است.

حیدری مقدم با بیان اینکه زیرساخت های سلامت در کشور بهبود یافته و تجهیزات پیشرفت کرده است، تأکید کرد: با یک نگاه در استان شاهد خواهیم بود که در پنج تا شش سال گذشته یک دستگاه ام آر آی دولتی هم نداشتیم اما در حال حاضر ۱۰۰۰ میلیارد تومان تجهیزات وارد استان شده تا هم پای دنیا تجهیزات به روزی داشته باشیم.

وی فضای مجازی را حقیقتی تلخ در بین خانواده ها عنوان و تصریح کرد: در برخی از موارد نیازمند فضای مجازی هستیم اما متأسفانه فضای مجازی به شکل بیمارگونه ای در بین مردم رشد کرده و همه دنبال دغدغه ها در این جعبه جادویی هستیم. افراد یک خانواده زیر یک سقف زندگی می کنند اما خانه ای که به صورت جزیره ای شده و والدین از دغدغه فرزندان دور مانده اند.

این مقام مسئول در انتقاد به فضای پر بحران مجازی، اظهار کرد: رفتار غیرمعمول، راست و دروغ در این فضا وجود دارد که خود به عامل بیماری تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه ورزش یک نیاز فیزیولوژیک است، تصریح کرد: خیلی ها علت ورزش نکردن را نداشتن وقت اعلام می کنند که به هیچ عنوان قابل قبول نیست چرا که هیچ موجود زنده ای نمی تواند وقتی برای ورزش نکردن داشته باشد بنابراین اگر استفاده از فضای مجازی کمتر شود، دو ۱۵ دقیقه در ۲۴ ساعت در خانه حداقل پیاده روی خواهید داشت و سالم خواهید ماند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا بیان کرد: متأسفانه یکی از مشکلات این است که به محض بیماری به دارو مراجعه کرده سپس به جراحی تجویز داده می شود و این در حالیست به عنوان مثال ۹۸.۷ درصد کمردردها در دنیا جراحی نمی شوند و با مداخلات بهبود می یابند.

حیدری مقدم تأثیر ورزش را در درمان دیابت بی تأثیر ندانست و اضافه کرد: ورزش کوری ناشی از دیابت را هشت تا ۱۰ سال به تأخیر می اندازد و اگر تحت نظر پزشک معالج دارو مصرف شود هیچ محدودیتی برای ورزش وجود ندارد.

افزایش آمار دیابتی‌ها به علت شیوه غلط زندگی

مدیرعامل انجمن دیابت استان همدان نیز با بیان اینکه نباید توجه به دیابت را فقط به روز ۲۳ آبان محدود کنیم و سالی یک روز به این امر بپردازیم، گفت: در چند سال گذشته تنها ۴۲۵ میلیون دیابتی در دنیا وجود داشت و اکنون این میزان به ۴۶۳ میلیون نفر رسیده است که بخش مهمی از این مشکل به شیوه غلط زندگی بازمی گردد.

توکلی با اشاره به اینکه درمان دیابت نوع یک انسولین است و قابل پیشگیری نیست و در دیابت نوع دو گام نخست درمان، تغییر شیوه زندگی است، بر همراهی بیمار در دوره درمان تأکید کرد و افزود: خود بیمار در طول درمان باید همراهی کرده و با ورزش های اولیه مثل پیاده روی خود را درمان کند.

مدیرعامل انجمن دیابت استان همدان با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا استفاده از وسایل عمومی یک ارزش محسوب می شود اما در کشور ما استفاده از خودروی شخصی حقیقی غیرقابل انکار است، ادامه داد: دیابت فقط به معنای قندخون بالا نیست بلکه مجموعه ای از مشکلات است.

توکلی تصریح کرد: هدف بعثت پیامبر(ص) تغییر نگاه و تفکر مردم نسبت به زندگی بوده و رفتار امروز ما همانند آن دوره است، فقط نام ما اسلامی اما رفتار ما اسلامی نیست این در حالیست که باید بیش از مستحبات به سلامتی خود اهمیت دهیم.

وی با اشاره به اینکه سختی دین اینجاست که دین را وارد زندگی کنیم چرا که مسلمانی فقط به صرف نام با دوره پیش از اسلام فرقی ندارد، خاطرنشان کرد: باید نذورات را تغییر دهیم و آنها را صرف خرید ویلچر، تعمیر آسانسور بیمارستان و تحقیقات پزشکی کنیم، چرا نذر حتما باید قیمه باشد؟ در حالیکه در بسیاری از موارد می توان نذورات را موارد ذکر شده قرار داد.

این مقام مسئول ادامه داد: قرار نیست دولت ها همه کارها را انجام دهند، ما باید خودمان دست به دست هم تغییر را ایجاد کنیم، البته دولت ها وظایفی دارند اما خود شما نیز کمک کنید و در مساجد و روضه ها به دیابت و راه های درمان آن بپردازیم. برای اطلاع از بیماری خود در ابتدا به نزدیک ترین مرکز بهداشتی حوالی منزل بروید سپس به مراکز درمان دیابت بیمارستان ها مراجعه کنید.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی