6 اثر تاریخی و فرهنگی البرز ثبت ملی شد


6 اثر تاریخی و فرهنگی البرز ثبت ملی شد

کرج - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان البرز اعلام کرد که 6 اثر تاریخی و فرهنگی دیگر این استان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

فخرالدین صابری روز پنجشنبه در نشست خبری اعلام کرد که «تپه کرگلین» شهرستان ساوجبلاغ ، « تپه باغ سرهنگ» ساوجبلاغ، «تپه قیدار » ساوجبلاغ ، «محوطه شهرخاقان» در شهرستان ساوجبلاغ، «قفل سازی سنتی رمزدار البرز» و « چلنگری» ( یک شیوه سنتی آهنگری از گذشتگان)

۶ اثر تاریخی است در استان البرز ثبت ملی شد.

وی بیان داشت: وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یک شاخص عملکرد برای استان‌ها دارد که بر اساس آن طی یکسال باید تعدادی آثار را به عنوان ثبت منقول، غیرمنقول یا ثبت ملموس به وزارتخانه ارسال می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری البرز گفت: بر این اساس در کنار این ۶ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور، پرونده سه اثر دیگر را نیز برای ثبت ملی ارسال شده که با احتساب تمام این موارد به تعهدات خود در خصوص شاخص عملکردی استانی عمل کرده ایم.

وی یاد آورشد: درآینده نیز برنامه‌های در بحث انجام کارهای مرمتی تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی شناسایی شده در استان البرزدر دستور کار است که می‌بایست مقدمات پرونده‌های ثبتی آن آثار را نیزدنبال کرد.

تا کنون ۱۱۶ تپه تاریخی در استان البرز به ثبت ملی رسیده است.

مجموع آثار تاریخی و معنوی ثبت شده استان البرز حدود ۲۷۷ اثر است.

استان البرز بیش از ۵۰۰ اثر تاریخی و طبیعی شاخص دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ ذوقم وه یه که بیای بشنوم دنگ صدات