مرور مهمترین پرونده‌های کمیته اخلاق و انضباطی/ پول‌ها، رفتار و عکس‌های دردسرساز!


مرور مهمترین پرونده‌های کمیته اخلاق و انضباطی/ پول‌ها، رفتار و عکس‌های دردسرساز!

حسن‌زاده و تورک در سال‌های مسئولیت‌شان، مسئول رسیدگی به پرونده‌های مهمی بودند و حکم‌های پر سر و صدایی هم صادر کردند.

حسن‌زاده و تورک در سال‌های مسئولیت‌شان، مسئول رسیدگی به پرونده‌های مهمی بودند و حکم‌های پر سر و صدایی هم صادر کردند.

به گزارش وبسایت نود، موج تغییرات فدراسیون، مسئولان قضایی فوتبال را هم در امان نگذاشت و رئیس کمیته انضباطی و رئیس کمیته اخلاق، همزمان از شغل‌شان کناره‌گیری کردند. حسن‌زاده از سال 90 و تورک، از 95 روسای دو رکن قضایی تاثیرگذار در فدراسیون بودند و در سال‌هایی ریاست‌شان، درگیر پرونده‌های جنجالی زیادی شدند. پرونده‌هایی که تاثیر زیادی روی سرنوشت تیم‌ها و افراد تاثیرگذار فوتبال ایران گذاشت.

مثبت 18

سال اولی که حسن‌زاده رئیس کمیته انضباطی فدراسیون شده بود، ماجرای معروف شیث و نصرتی پیش آمد. شادی گل آن‌ها مقابل داماش گیلان، در صدا و سیما هم با آب و تاب زیادی پخش شد. کمیته انضباطی هم که حسابی تحت تاثیر واکنش‌های تند به این اتفاق زشت قرار گرفته بود، در حکمی عجیب شیث را 20 ماه و نصرتی را 10 ماه محروم کرد. این حکم صدای خیلی‌ها را درآورد که نباید فوتبال دو نفر، بخاطر یک اشتباه تمام شود. استیناف محرومیت شیث را به 6 ماه و محرومیت نصرتی را به 4 ماه کاهش داد. جالب اینکه این حکم، جایگاه بین المللی هم نداشت و هر دو نفر در مسابقات لیگ قهرمانان، برای پرسپولیس به میدان رفتند.

سقوط شهرداری

شیث سهمی بیشتر از یک حکم، در دوران حسن‌زاده دارد. سال 92 شهرداری با مربیگری کمالوند و حضور شیث رضایی، به لیگ برتر صعود کرد. حاشیه‌های زیادی این صعود، باعث شد کمیته انضباطی وارد ماجرا شود و شهرداری به اتهام تبانی، جریمه شد و یک دسته پایین‌تر رفت. در آن گروه، بیشتر تیم‌ها جریمه شدند و در نهایت استقلال خوزستان با وجود جریمه بخاطر تخلف کمتر (!) سهمیه حضور در لیگ برتر را بدست آورد.

منفی یک

لیگ سیزدهم کمیته انضباطی قصد داشت با توهین تماشاگران در ورزشگاه، برخورد جدی انجام دهد. عزمی که فقط چند ماه دوام آورد. اعتراض تیم‌هایی که از آن‌ها امتیاز کسر می‌شد، کمیته انضباطی را مجبور کرد همین حکم را در قبال دیگر مدعیان هم صادر کند تا عدالت برقرار باشد و تاثیری روی سرنوشت قهرمانی نگذارد! پرسپولیس، استقلال و تراکتورسازی، در کنار ملوان همگی جریمه یک امتیازی را دریافت کردند و جالب اینکه این امتیازات آخر فصل هیچ تاثیری روی جدول نهایی لیگ نگذاشت. این اولین و آخرین باری بود که کمیته انضباطی از این راه برای جریمه تیم‌ها و تماشاگران‌شان استفاده کرد. یکی دیگر از سخت‌گیری‌های مقطعی کمیته انضباطی، محرومیت سنگین صادقیان بخاطر هل دادن داور بود که دیگر تکرار نشد و فقط مهاجم جنجالی پرسپولیس تاوان آن را داد.

دو دو شده؟

لیگ چهاردهم، با یک پرونده جنجالی به پایان رسید. پرونده‌ای که قهرمان لیگ را تغییر داد. تراکتورسازی بعد از 3-3 شدن بازی هفته آخر با نفت، به تصور تساوی سپاهان بازی را اداره کرد و قهرمانی به اصفهان رفت. قرار بود کمیته انضباطی، تحقیقات گسترده‌ای درباره این موضوع انجام دهد. تحقیقات آن‌ها، هیچوقت به سرانجامی نرسید و پس از گذشت سال‌ها، هنوز کسی نمی‌داند چه کسی شایعه 2-2 را در ورزشگاه یادگار امام به راه انداخت.

چه کسی سقوط کرد؟

یکی از پرونده‌هایی که در نهایت خارج از عرف فدراسیون تکلیف آن مشخص شد، مارتین موتومبا بود. پیکان در لیگ چهاردهم، به لیگ یک سقوط کرد اما اعتقاد داشت راه آهن بخاطر استفاده غیر قانونی از موتومبا باید یک دسته پایین‌تر برود و آن‌ها باقی بمانند. کمیته انضباطی، راه آهن را تبرئه کرد. کمیته استیناف‌ رای به سقوط این تیم داد و در نهایت، با پس گرفتن گزارش سازمان لیگ رای کمیته استیناف به نفع راه آهن برگشت.

از ایران به سوئیس

حکمی که با وجود همه جنجال‌هایش توسط CAS هم تایید شد، اهدای سوپرجام به پرسپولیس و شکست 3-0 استقلال بخاطر شرکت نکردن در مسابقه بود. این حکم را ابتدا سازمان لیگ، بدون طی مراحل قانونی اعلام کرد و سپس کمیته انضباطی تشکیل پرونده داد و توسط کمیته استیناف تایید شد. همین باعث شد استقلالی‌ها، زیر بار نروند و پرونده را به CAS بکشانند. این بار حکم کمیته انضباطی، توانست در یک مرجع بین المللی تایید شود که اتفاق مهمی در دوران ریاست او محسوب می‌شد.

بچه تهران

آخرین جنجال حسن‌زاده، اظهارات او درباره وریا غفوری بخاطر انتقاداتش از مسائل مختلف بود: «وقتی یک جوان شهرستانی که تازه به تهران آمده و مشهور شده، علیه وزیر حرف می‌زند یا از زمین و زمان صحبت می‌کند باید در یک برنامه کالبدشکافی شود.» حرف‌های حسن‌زاده باعث شد هشتگ شهرستانی‌ام در حمایت از وریا داغ شود و به رئیس کمیته انضباطی، با اصطلاح بچه تهرون طعنه بزنند. حسن‌زاده در مصاحبه‌های بعدی، حرف‌هایش را اصلاح کرد و گفت خودش، از شهرستان به تهران آماده و به این موضوع افتخار می‌کند.

همیشه پای یک زن در میان است

در مورد تورک و کمیته اخلاق، اولین پرونده‌ای که او را به دردسر انداخت عکس گرفتن رحمتی با یک زن، در اردوی برون مرزی استقلال بود. وضعیت پوشش این زن، باعث شد فعالیت رحمتی موقتا تعلیق شود. با توجه به اینکه رحمتی نقشی در پوشش آن طرفدار آن هم خارج از کشور نداشت، خیلی‌ها از کمیته اخلاق بابت این تصمیم انتقاد کردند. حکم رحمتی خیلی زود لغو شد.

جادوگر سیاه

اواسط لیگ شانزدهم، کمیته اخلاق به پرونده حضور یک جادوگر در بازی سیاه جامگان ورود کرد. کسی که پشت دروازه این تیم در بازی با ماشین سازی با لباس عکاسی، حرکاتی مشکوک انجام می‌داد. در نهایت با دستگیری او و مشخص شدن اینکه ارتباطی با عکاسان ندارد، پای مدیرعامل سیاه جامگان به میان آمد. کمیته اخلاق علی عباسی مدیرعامل سیاه جامگان را سه سال محروم کرد.

مشتری همیشگی

بجز رحمتی، بازیکنان دیگری هم بخاطر مسائل غیر ورزشی به کمیته اخلاق احضار شدند. منشا یکی از بازیکنانی بود که بخاطر مدل موی خاصش به کمیته اخلاق رفت و مسلمان، بابت انتشار عکسش در حال کشیدن قلیان مجبور به توضیح شد. با این حال نام هیچکس به اندازه فروزان، به کمیته اخلاق گره نخورد. عکس همسر فروزان و فعالیت‌های او، این دروازه‌بان را به مشتری ثابت کمیته اخلاق تبدیل کرد. فصل پیش اما اوضاع عوض شد و فروزان، این بار بخاطر پرونده‌ای ورزشی به کمیته اخلاق رفت. درباره این پرونده و میزان محرومیت او، هیچوقت اطلاع رسانی کافی انجام نشد. تنها نکته معلوم، خانه نشینی فروزان است.

اخلاق علیه فدراسیون

تورک در این سال‌ها، بارها مسئولین فدراسیون را هم محروم کرد که البته بعضی از آن‌ها، بعدها لغو شد. مسئول امور بین الملل فدراسیون فوتبال بخاطر عملکردش از او حکم محرومیت 3 ساله گرفت. پیروانی بخاطر پرونده مالی 5 سال محروم شد و البته توانست آن را لغو کند. سپس نوبت کفاشیان و ترابیان رسید که از کمیته اخلاق، حکم محرومیت 5 ساله بگیرند. کفاشیان هم مثل پیروانی، توانست محرومیتش را لغو کند تا حکم‌های پر سر و صدای تورک برای پرونده‌های مالی فدراسیون، به نتیجه خاصی نرسد.

22330

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز