دو ماموریت مهدوی امام عسکری(ع)/ زیارت اربعین؛ ظرفیت‌سازی اباالمهدی(عج) برای ارتباط با امام


دو ماموریت مهدوی امام عسکری(ع)/ زیارت اربعین؛ ظرفیت‌سازی اباالمهدی(عج) برای ارتباط با امام

حجت‌الاسلام موسوی با تشریح ماموریت‌های امام عسکری(ع) در مسئله مهدویت، گفت: ایشان در شرایط سخت فشار و اختناق، زیارت اربعین را از نشانه‌های مومن معرفی و ارتباط امام و مردم را از این طریق حفظ کردند.

به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت امام عسکری(ع) و به منظور بررسی اقدامات ایشان برای تبیین مهدویت و ورود شیعه به عصر غیبت با حجت الاسلام «سیداحمد موسوی»، کارشناس مهدوی گفت وگویی داشته ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

امام عسکری(ع) در دوران امامت خود چه اقدامات راهبردی ای در حوزه مهدویت و معرفی و نهادینه کردن این افق روشن تاریخ به امت انجام دادند؟

ولادت امام عسکری(ع) در ماه ربیع الثانی و شهادت ایشان در هشتم ربیع الاول در سامرا واقع شده، ایشان بعد از امام هادی(ع) شش سال امامت امت را عهده دار بودند.

درباره ایشان هم از نظر شیعه و هم دشمنان یک مسئله مهم مطرح بود؛ چون هر دو گروه شنیده بودند تعداد ائمه هدی(ع) 12 نفر است لذا حساسیت ها نسبت به امام عسکری(ع) به عنوان امام یازدهم بیشتر بود و ایشان باید دو وظیفه مهم را دنبال می کردند نخست آنکه جان امام مهدی(عج) را حفظ و سپس ایشان را معرفی می کردند تا همه بدانند منجی موعود(عج) در بیت ایشان متولد شده است.

این دو ماموریت مشکل بود چراکه بنی العباس از دوران امام هادی(ع)، ائمه(ع) را تحت نظر شدید داشتند و لذا به این دو امام، عسکریین گفته می شود چرا که تحت نظر نظامی در سامرا قرار داشتند.

حضرت(ع) در انجام این ماموریت ها چگونه عمل کردند؟

امام عسکری(ع) هر دو ماموریت را به خوبی انجام دادند به گونه ای که دست دشمن به حضرت مهدی(عج) نرسید و خواص شیعه نیز کاملاً متوجه ولادت امام مهدی(عج) و حتی برخی موفق به زیارت ایشان شدند.

از سیره امام عسکری(ع) منتظران امروز چه آموزه هایی را می توانند الهام بگیرند؟

آنچه برای امروز ما قابل تامل و الگوگیری است اینکه امامین عسکریین(ع) در سخت ترین شرایط و در اوج تحریم ها و تهدیدها یکی از زیباترین تشکیلات ارتباطی شیعه را پایه ریزی کردند سازمان وکالت را علی رغم محدودیت کامل، برای ارتباط با شیعه راه اندازی و از این طریق ظرفیت سازی کردند تا بواسطه نائبان خاص با مردم در ارتباط باشند.

این نایبان از سوی امام(ع) تعیین می شدند و هر یک نایبان زیردستی داشتند و اینگونه به صورت سری ارتباط مردم با نهاد امامت حفظ می شد. این یعنی در سخت ترین شرایط تحریم و تهدید دشمن، بهترین ظرفیت ها را ایجاد کنیم.

امامین عسکریین(ع) چگونه این ظرفیت سازی را انجام دادند؟

در شرایطی که این دو امام(ع) در پادگان نظامی بودند و هر نوعی ارتباطی با ایشان مقطوع و محدود بود با سازمان وکالت و در تشکیلاتی سری، شیعه را راهبری کردند امروز و در شرایط تحریم و تهدید دشمنان هم می توان ظرفیت سازی و مقابله و پیام انقلاب را حفظ و به جهان صادر کرد.

گزارش ولادت امام مهدی(عج) از طریق امام عسکری(ع) چگونه به امت و شیعه داده شد؟

امام عسکری(ع) از طریق معرفی و نشان دادن حضرت مهدی(عج) به برخی خواص شیعه مثل محمد بن عثمان، احمدبن اسحاق قمی و ... گزارش ولادت حضرت حجت(عج) را به مردم رساندند.

ایشان همچنین چندین بار گوسفند برای امام زمان(عج) عقیقه کردند و گوشت آن را به مردم دادند که این کنایه به ولادت تنها فرزندشان داشت.

علاوه بر این، از نامه نگاری هم برای اعلام این ولادت استفاده کردند اما چون شیوه ایشان سری بود جان امام مهدی(عج) حفظ شد.

توصیه امام عسکری(ع) به زیارت اربعین و معرفی این زیارت به عنوان نشانه مومن، چقدر با ظرفیت سازی های مهدوی همراه بوده است؟

در این دوره تمام تلاش دشمن برای محدودیت ارتباط امام و شیعه بود، اما امام هادی(ع) زیارت «جامعه کبیره» را انشاء کردند آنهم در دوره متوکل عباسی که بدترین اهانت ها را نسبت به مزار مطهر امام حسین(ع) اعمال کرد، ایشان همچنین «زیارت غدیر امیرالمومنین(ع)» را انشاء کردند.

امام عسکری(ع) نیز در چنین شرایطی، زیارت اربعین را از نشانه های مومن معرفی و ارتباط امام و مردم را از این طریق حفظ کردند.

ظرفیت سازی این دو امام(ع)، جامعه شیعی را به سلامت از بحران ها عبور داد.

مجموعه این ظرفیت ها همراه با ورود علما به عرصه هدایت امت، جامعه را آماده پذیرش غیبت کرد هر چند این عصر، دوره حیرت جامعه است و لذا کتب متعدد با عنوان «الغیبه و الحیره» نگاشته شد.

باید توجه داشت از دوره امام جواد(ع) تا زمان امام عسکری(ع)، ائمه(ع) در سن حدود 30 سالگی به شهادت رسیدند اما توانستند خبر منجی آخرالزمان(عج) را به ما برسانند و این پیام به ما رسید.

اگر از این سیره درس بگیریم در شرایط امروز جامعه به ویژه در گام دوم انقلاب که به تعبیر رهبری در آن دشمن درندگی و وحشی گری را به اوج رسانده ما با پیروی از راه امام عسکری(ع) می توانیم ثابت قدم باشیم و اینچنین به تعبیر رهبری معظم هم خودمان، هم کشور و هم بشریت اصلاح می شویم.

راه عبور از تاریکی های عصر غیبت بنابر آموزه های امام عسکری(ع) چیست؟

در موضوع مهدویت بسیاری در پی تشرف به محضر امام زمان(عج) هستند در حالی که اگرچه زیارت و رویت امام(ع)، فضیلت است اما بالاتر از آن ارتباط با امام در زندگی است تا فضای سنگین آخرالزمان و شیطنت ابلیس ها در این دوران بین ما و حضرت حجت(عج) فاصله نیندازد و لحظه ای از فرج و تلاش برای آن غافل نباشیم.

بهترین راه های ارتباط قلبی بین ما و امام (در انتهای دعای ندبه آن را درخواست می کنیم)، دعا است مثل دعای عهد، دعای سلامتی و فرج امام مهدی(عج)، دعای معرفت و ...

زیارت آل یس نیز برای انس قلبی با حضرت(عج) توصیه شده و نیز صدقه دادن برای ایشان در این باره موثر است.

باید مراقب دلایل غم و اندوه امام زمان(عج) باشیم و درصدد رفع آن برآییم و بدانیم چه چیز ایشان را شاد می کند.

قطعا امروز توجه به نیازمندان و مستضعفان جامعه، امام زمان(عج) را شاد می کند در مقابل بی بصیرتی و بی تقوایی ما ایشان را محزون می کند.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید