آزمایش چتر نجات کپسول دراگون کرو تکمیل شد


آزمایش چتر نجات کپسول دراگون کرو تکمیل شد

تهران-ایرنا- شرکت فضایی اسپیس ایکس با استفاده از 13 آزمایش متوالی و موفقیت آمیز سیستم چتر نجات کپسول دراگون کرو (Crew Dragon) اثبات کرد که این سیستم می‌تواند این کپسول را تنها با استفاده از 3 چتر از 4 چتر خود، فرود آورد.

به گزارش پایگاه اینترنتی نیواطلس، شرکت اسپیس ایکس با انتشار یک فیلم کوتاه ویدیویی در حساب توییتری خود نشان داد که چترهای نجات Mark ۳ کپسول «دراگون کرو» حتی در صورتی‌ که همه چیز طبق برنامه پیش نرود، به خوبی کار می‌کنند. اسپیس ایکس در این ویدئو فرود یک محموله بار را با تنها سه چتر نجات از چهار چتر نجات مستقر در آن نشان داد و اعلام کرد که این سیستم را ۱۳ بار به طور متوالی آزمایش کرده است.

چترهای نجات فعلی با چترهای نجاتی که اسپیس ایکس برای اولین بار آزمایش کرده بود، تفاوت قابل ملاحظه‌ای دارند. در این چترهای نجات، به جای استفاده از نایلون (nylon) بر روی تسمه‌ها، از «زایلون» (Zylon) استفاده شده که یک ماده پلیمری قوی‌تر است و توسط محققان دانشگاه استنفورد ساخته شده است. این چترها همچنین از الگوی دوخت جدیدی برای توزیع مساوی وزن بار برخوردار هستند.

ایلون ماسک مدیرعامل اسپیس ایکس در نشست با «جیم برایندنستاین» مدیر ناسا اعلام کرده بود که کپسول «دراگون کرو» می تواند برای اولین پرواز آزمایشی خدمه دار خود با عنوان "Demo-۲" در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ آماده شود. با این وجود، قبل از این آزمایش، اسپیس ایکس همچنان باید آزمایش های آماری آتش سوزی موتور کپسول «دراگون کرو» را انجام دهد. در جریان چنین آزمایشی که برای آخرین بار در آوریل گذشته انجام شد، یک ناهنجاری باعث انفجار یک کپسول بدون خدمه شد.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش رود، اسپیس ایکس در مرحله بعد سامانه لغو پرواز (in-flight abort) را آزمایش خواهد کرد و نشان می‌دهد که فضانوردان در صورت بروز انفجار و یا سایر مشکلات در حین پرتاب، قادرند جان سالم به در ببرند. در جریان این آزمایش، کپسول بدون خدمه «دراگون کرو» بر فراز راکت «فالکون ۹» از مرکز فضایی کندی پرتاب خواهد شد. اندکی پس از بلند شدن، قرار است محرک های SuperDraco این کپسول، آن را در فاصله‌ای امن از راکت منفجر کنند.

اگر همه آزمایش‌ها به خوبی انجام شود، ناسا و اسپیس ایکس سپس می‌توانند آزمایش مهم خدمه‌دار خود را با عنوان « Demo-۲» به ایستگاه بین‌المللی فضایی انجام دهند. ماسک ماه اکتبر اعلام کرد که این آزمایش سال آینده میلادی انجام می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ چهره سوسانو بعد از گذشت 18 سال این شکلی شد!