عامل انسانی علت اصلی خشکی زاینده‌رود است


عامل انسانی علت اصلی خشکی زاینده‌رود است

اصفهان - ایرنا - مدیر برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: بخش اندکی از خشکی زاینده‌رود و چالش‌هایی که برای این حوضه آبریز رخ داده به عوامل اقلیمی مانند تغییر در الگوی زمان و نوع بارش‌ها باز می‌گردد و عمده آن متوجه عوامل انسانی است.

بابک ابراهیمی روز شنبه در اختتامیه دوره روزنامه‌نگاری تخصصی آب در شرکت آب منطقه‌ای اصفهان نگاه بخشی‌نگر را آفتی برای حوضه آبریز دانست و تاکید کرد: برای مثال اینکه فقط به فکر توسعه اراضی کشاورزی و ادامه روش‌های کشت به صورت سنتی باشیم ضرری فراگیر برای دیگر بخش‌ها مانند منابع آبی، آشامیدنی و محیط زیست خواهد داشت.

ابراهیمی تصریح کرد: تعدد خُرده قوانین، پمپاژهای بی‌رویه و غیرقانونی، ناآگاهی‌های زیست محیطی و توجه نکردن به قانون از جمله اصلی‌ترین آفاتی است که در صورت رسیدگی نکردن به آن وضعیت منابع آبی را روز به روز بدتر خواهد کرد.

وی بر همچنین بر مدیریت صحیح منابع آب تاکید کرد و افزود: عدم تعادل بین مصارف و منابع آب که بزرگترین چالش حوضه آبریز زاینده‌رود است با حکمرانی صحیح آب حل می‌شود.

ابراهیمی افزود: حکمرانی صحیح آب به این معنا که تمامی بخش‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور و استان کار خود را در مقوله آب به درستی انجام دهند و مشکلات رخ داده را تنها به گردن متولیان آب یعنی وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای نیندازند.

وی ادامه داد: نمایندگان مجلس، استانداران، فرمانداران و دیگر مسئولان در مسائل مربوط به آب دخیل هستند و باید این نکته را همواره مد نظر قرار داد که آب مقوله‌ای چند وجهی است.

مدیر برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه ای اصفهان اضافه کرد: هر آن کس که در حوزه آب قدرت اعمال نفوذ و تصمیم دارد در چرخه و فرایند حکمرانی آب می گنجد و سوء مدیریت‌هایی که از آن به وفور یاد می شود متوجه چنین شخصی نیز خواهد بود.

ابراهیمی اضافه کرد: طیفی از نظام‌های سیاسی، اجتماعی، اداری و اقتصادی که در فرایند تصمیم‌گیری صاحب نظر هستند باید بیش از گذشته به پایداری منابع آبی توجه کنند و تنها توسعه و مصرف را مد نظر قرار ندهند.

عامل انسانی علت اصلی خشکی زاینده‌رود است

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای اصفهان نیز در این نشست درباره دوره ۳۲ ساعته روزنامه نگاری تخصصی آب، گفت: هدف این دوره تعامل بیشتر با رسانه‌ها و ارائه مباحث تخصصی آب از زاویه‌های مختلف بوده است و متخصصانی از واحدهای گوناگون شرکت آب منطقه‌ای و دانشگاه برای تدریس حضور یافتند.

محمد شفایی اضافه کرد: این دوره با عناوین و سرفصل‌های مختلف و همچنین بازدیدهای میدانی از حوضه آبریز، طرح‌ها و منابع آبی منطقه ادامه خواهد داشت.

وی شمار خبرنگاران و روزنامه نگاران حاضر در این دوره را ۱۰ نفر اعلام کرد و گفت : تعامل با رسانه‌ها، شفافیت و پاسخگویی از جمله مواردی است که سبب افزایش آگاهی عمومی و پیشبرد اهداف در حوزه آب می‌شود.

زاینده رود به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر به عنوان بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران از کوه‌ های زاگرس مرکزی سرچشمه می‌گیرد و در نهایت به تالاب بین المللی گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.
این رودخانه در دهه های اخیر بدلیل خشکسالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت، به یک رودخانه فصلی تبدیل شده و در پایین دست در بیشتر ایام سال بویژه فصول گرم با خشکی مواجه می‌شود که این موضوع مشکلات بسیاری را برای بخش‌های آشامیدنی، صنعت، کشاورزی، گردشگری و محیط زیست استان اصفهان بوجود آورده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی