سیر تا پیاز قاضی اخراجیِ جام ملت‌ها و یار کی‌روش و سیدجلال


سیر تا پیاز قاضی اخراجیِ جام ملت‌ها و یار کی‌روش و سیدجلال

تهران- ایرنا- «ادهم مخادمه» اردنی با قضاوت دیدار آتی تیم‌های ملی عراق و ایران در چارچوب مسابقات انتخابی جام جهانی 2022 قطر و جام ملت‌های 2023 چین، برای نهمین بار قضاوت بازی ایران و تیم‌های ایرانی را بر عهده خواهد داشت.

تیم ملی ایران چهارمین دیدار خود را در چارچوب دومین مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و جام ملت‌های ۲۰۲۳ چین، ۲۳ آبان‌ماه مقابل تیم ملی عراق به انجام می‌رساند. دیداری که از هر نظر حساسیت‌های ویژه‌ای برای ۲ تیم دارد. امروز کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد که ادهم مخادمه اردنی قاضی این مسابقه خواهد بود. انتخابی که تا حدی باعث تعجب رسانه‌ها شده است. در ادامه کمی بیشتر با این داور جوان آشنا خواهیم شد:

ادهم مخادمه ۳۲ ساله متولد شهر ایربید اردن است. او از سال ۲۰۱۳ در لیست الیت فیفا قرار گرفت و رفته رفته به سطح اول فوتبال آسیا راه پیدا کرد. خیلی از فوتبال‌دوستان این داور را با قضاوتش در بازی افتتاحیه جام ملت‌های ۲۰۱۹ به یاد می‌آورند. او در ادامه سال شلوغ خود، این بار باید یک دیدار فوق‌العاده حساس بین عراق و ایران را در شهر بصره سوت بزند.

افتتاحیه جام ملت‌ها و کمک به تیم میزبان و اخراج از مسابقات

مخادمه به جز بازی‌های داخلی در سال ۲۰۱۹ عضو داوران جام ملت‌های آسیا هم بود. سپس در جام جهانی زیر ۲۰ ساله‌ها حضور داشت و بعد از آن در لیگ قهرمانان آسیا و همچنین مقدماتی جام جهانی و جام ملت‌های آسیا دیدارهایی را قضاوت کرد. این داور اردنی یکی از قاضیان پرامید حاضر در جام ملت‌های امارات بود و کنفدراسیون فوتبال آسیا روی او حساب کرده بود اما در همان دیدار افتتاحیه نسخه‌اش پیچیده شد. بحرین با یک گل از امارات میزبان پیش بود و بازی در لحظات پایانی بود که روی یک صحنه در داخل محوطه جریمه، مخادمه با کمک داور کنار دروازه پنالتی بحث‌برانگیزی را برای امارات میزبان گرفت. احمد خلیل آن توپ را به گل تبدیل کرد و شاگردان زاکرونی را به یک امتیاز ارزشمند رساند. بعد از بازی با رسانه‌ای شدن اشتباه مخادمه این داور از قضاوت در الباقی بازی‌های جام ملت‌ها محروم شد.

میزبان‌ها با مخادمه برنده می‌شوند

همانطور که گفته شد او در این سال ۲ بازی از جام جهانی زیر ۲۰ ساله‌ها را هم سوت زده است و حالا بازی عراق و ایران، سومین قضاوت او در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و جام ملت‌های ۲۰۲۳ چین خواهد بود. مخادمه پیش از این دیدار تاجیکستان-قرقیزستان و امارات-اندونزی را قضاوت کرده بود. در آن ۲ دیدار تیم میزبان برنده مسابقه شد و باید دید این بار هم قرار است چنین اتفاقی رخ دهد یا خیر.

سیر تا پیاز قاضی اخراجیِ جام ملت‌ها و یار کی‌روش و سیدجلال

بدیمن برای ایرانی‌ها در سال ۲۰۱۹

مخادمه قاضی سه مسابقه نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیای ۲۰۱۹ هم بود. او جدال برگشت ذوب آهن و الاتحاد عربستان در دور یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان را سوت زد. دیدار پرگلی که با نتیجه چهار بر سه به سود نماینده عربستان خاتمه پیدا کرد و تیم ایرانی از دور مسابقات حذف شد. مخادمه دیدار تیم‌های استقلال - الدحیل و پرسپولیس - پاختاکور را هم در ورزشگاه‌ آزادی داوری کرد که این ۲ بازی با نتیجه مساوی یک بر یک تمام شد. در دیدار پرسپولیس کمک مخادمه گل آفساید تیم پاختاکور را صحیح اعلام کرد و شاگردان برانکو را از ۲ امتیاز دیگر این دیدار محروم کرد.

لطف بزرگ مخادمه به کی‌روش و سید جلال

مخادمه قرار است برای دومین بار بازی تیم ملی ایران را قضاوت کند. او پیش از این فقط یک بار به عنوان داور بازی ایران انتخاب شده بود. مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه بود که شاگردان کارلوس کی‌روش بعد از برد مقابل قطر راهی چین شده بودند و در برابر تیم مارچلو لیپی قرار گرفتند. مسابقه‌ای که با نتیجه مساوی بدون گل تمام شد. مخادمه در آن دیدار می‌توانست یک پنالتی در نیمه دوم برای چین بگیرد اما این کار را نکرد. سید جلال حسینی در محوطه جریمه مرتکب خطا شده بود که از چشم این داور اردنی دور ماند.

خاطره خوش عراقی‌ها از داور اردنی

مخادمه یک بار هم برای تیم ملی عراق قضاوت کرده است. تیم ملی عراق در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ به مصاف امارات رفت و موفق شد حریف خود را با نتیجه یک بر صفر شکست دهد. ایمن حسین تک گل عراقی‌ها را در آن بازی به ثمر رساند. حالا بار دیگر آنها امیدوار هستند این داور اردنی برایشان خوش‌یمن باشد.

سیر تا پیاز قاضی اخراجیِ جام ملت‌ها و یار کی‌روش و سیدجلال

نهمین قضاوت مخادمه برای ایران و تیم‌های ایرانی

در مجموع داور ۳۲ ساله اردنی هشت بار بازی تیم ملی ایران و نمایندگان ایرانی را در مسابقات مختلف قضاوت کرده که حاصل آن ۲ پیروزی، یک باخت و ۵ تساوی بوده است. پیروزی یک بر صفر استقلال خوزستان مقابل الجزیره و همچنین برد ۲ بر صفر ذوب آهن در برابر الوحده امارات تنها پیروزی‌ها بوده‌اند. تساوی یک بر یک استقلال مقابل لوکوموتیو ازبکستان و تساوی ۲ بر ۲ پرسپولیس در برابر الاهلی عربستان دیگر مسابقاتی بودند که مخادمه سوت زده است.

در مجموع می‌توان انتخاب مخادمه برای این دیدار را بحث‌برانگیز دانست. این داور اردنی نشان داده تحت تاثیر جو و محیط اطراف خود قرار می‌گیرد و تحت فشار تصمیمات جنجالی را اتخاذ می‌کند. با این حال او خیلی کم از کارت قرمز خود استفاده می‌کند. با وجود اینکه فقط یک بار در بازی‌هایی که مخادمه داور بوده، نمایندگان ایرانی بازنده میدان بوده‌اند، در سال ۲۰۱۹ عملکرد او به گونه‌ای بوده که نتایج به دست آمده به ضرر ما بوده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا