اگر با نفس درست برخورد کنیم کتاب معرفت‌الله و آینه تمام‌نمای الهی می‌شود


 اگر با نفس درست برخورد کنیم کتاب معرفت‌الله و آینه تمام‌نمای الهی می‌شود

یک استاد حوزه علمیه با بیان‌اینکه عرفا با کسب معرفت نسبت به نفس به جایی می‌رسند که همچون خداوند در هستی خلاقیت و اثرگذاری دارند، گفت: اگر برخورد درست با نفس داشته باشیم کتاب معرفت الهی و آینه تمام نمای الهی می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین «علیرضا پناهیان» امروز (جمعه، ۳ آبان) به مناسبت ایام آخر دهه صفر در حسینیه آیت‌الله حق‌شناس به سخنرانی پرداخت و گفت: انسان باید سعی کند تقاضاهای نفسانی خود را بشناسد.

این استاد حوزه علمیه افزود: وقتی از روی الگوهای نفسانی خود را مطالعه کنیم می‌توانیم به دریافتی از معارف برسیم که ما را به حقایق عالی پشت پرده راهنمای کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه باید با خود روراست باشیم و پاسخ درست برای نفسانیات خود پیدا کنیم، ابراز کرد: خداوند برای همه خواهش‌های نفسانی انسان پاسخ درست قرار داده است بنابراین باید با خود مهربان باشیم.

این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه ما باید نفسی را که آینه رابطه انسان با خداست مطالعه کنیم، تاکید کرد: اگر کسی نفس خود را بشناسد خدا را شناخته است، اگر برخورد درست با نفس داشته باشیم کتاب معرفت الهی و آینه تمام نمای الهی می‌شود اما اگر بد برخورد کنیم نفس اماره به سوء می‌شود که باید از آن به خدا پناه برد.

وی افزود: انسان با تزکیه می‌تواند نفس خود را جلا داده و رشد دهد، تزکیه مثل هرس کردن درخت است که آن را زیبا و بارور می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه همه خوبی‌ها و بدی‌ها در نفس انسان نهفته است، اضافه کرد: برخی در زیبا‌نگری به نفس مهارت دارند و از آن طلا و ثروت خارج می‌کنند اگر ما به نفس خود درست نگاه کنیم می‌توانیم از آن خوبی‌ها را استخراج کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: به عنوان مثال نفس انسان طالب مقام و قدرت، راحت‌طلبی و لذت‌طلبی است اگر آن را به در خانه خدا ببرد آن را در بهترین شکل دریافت خواهد کرد، خداوند بخیل نیست اگر انسان او را اطاعت کند بنده‌اش را هدایت می کند.

وی با بیان اینکه ساختار نفس انسان الهی است، تایکد کرد: انسان وقتی به نفس خود نگاه کند بهتر از آنچه را که تصور می کند نزد خداوند خواهد یافت، نفس انسان آینه خوبی برای نشان دادن خداوند و رابطه با او است.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان افزود: عرفا با کسب معرفت نسبت به نفس به جایی می‌رسند که همچون خداوند در هستی خلاقیت و اثرگذاری دارند اما چون عاقل هستند هر کاری را با حساب و کتاب انجام می‌دهند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه خداوند انسان را خلق نکرده که او را اذیت کند یا از او سودی ببرد، گفت: اگر با نظر دقیق فلسفی و عرفانی نگاه کنید خداوند به کسی نمی‌گوید خوب باشید زیرا او انسان را بد خلق نکرده است. بلکه همواره صرفا یادآوری بر این دارد که باید مطیع امر الهی باشد که به خواسته‌های خود در نزد خداوند به بهترین وجه دست یابد.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه خداوند انسان را خلق و به نفس او قسم یاد کرده که در بهترین شکل او را آفریده است، اظهار کرد: خداوند برای خلقت سایر موجودات به خود تبارک نگفت تنها برای خلق انسان به خود تبریک گفت، این تبارک گفتن هم به خاطر جسم او نبود بلکه برای خلق روح و وضعیت روانی انسان به خود آفرین گفت.

این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: رابطه درست با خواسته‌های خود برقرار کنید هرچه بخواهید در همین دنیا هم عطا می‌کند، خداوند جان انسان را بسیار زیبا و کامل خلق کرده و در قرآن از او نخواسته که به کمال برسد بلکه رستگاری و فلاح را مطرح کرده است و فرموده هر کس خود را تزکیه کند به فلاح و رستگاری می‌رسد.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری