آمار و اطلاعات، سرمایه ارزشمند کشور است


آمار و اطلاعات، سرمایه ارزشمند کشور است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: آمار و اطلاعات، سرمایه ارزشمند کشور است.

به گزارش ایسنا، شهرام طهماسبی ظهر امروز در نشست خبری ضمن گرامی‌داشت روز ملی آمار، اظهار کرد: بر اساس آمار منتشر شده، نرخ بیکاری استان در فصل گذشته ۵.۲ درصد است که نسبت به میانگین کشور پایین بوده، به طوری که نرخ بیکاری کشور ۱۰.۴ درصد به ثبت رسیده است.

این مسئول ادامه داد: بهتر است نتایج آمارها در شاخص‌های سالیانه بررسی شود؛ چراکه برای مثال مشاغل فصلی در نرخ اشتغال فصلی تاثیر بالایی دارد و این مهم سبب می‌شود که نرخ اشتغال فصلی قابلیت اتکای چندانی نداشته باشد و باید توجه داشت که دولت با سیاست‌های خود توانسته سر و سامانی به اشتغال بدهد که البته تا نقطه ایده‌آل فاصله وجود دارد.

وی افزود: هدف از آمارها پیشبرد اهداف توسعه‌ای بوده و توسعه وضعیتی است که دولت‌ها برای رسیدن به آن تلاش می‌کنند، توسعه منجر به رضایت و شادی در افراد جامعه می‌شود و در لفظ بهتر توسعه یک فرآیند و یا یک گذار است و برای رسیدن به توسعه باید برنامه و راهبرد در نظر گرفته شود.

طهماسبی تصریح کرد: در توسعه نمی‌توان خود را با خود مقایسه کرد، بلکه باید منابع و موقعیت خود را شناسایی کرده و با دنیا مقایسه کنیم و حتی خودکفایی نیز سبب رسیدن به توسعه نمی‌شود، زیرا در این حالت ارتباط با دنیای خارج قطع شده و کشور دیگر نمی‌تواند از مزیت‌های نسبی خود در راستای تولید ثروت استفاده کند.

وی یادآور شد: برای رسیدن به توسعه حکمرانی خوب، مطلوب است و بدون آن توسعه محقق نمی‌شود و حکمرانی برای رسیدن به اهداف خود نیازمند برنامه‌ریزی است که این مهم نیز خود در گرو داشتن آماری متقن و دقیق است. باید دید نظام برنامه‌ریزی ما در چه وضعیتی قرار دارد و نمی‌توان در تاریکی حرکت کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با بیان اینکه آمار و داده‌ها ثروت یک کشور است، گفت: باید این دارایی درست و استفاده شده و در اختیار قرار گیرد و همه این موارد لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی مکلف هستند با استفاده از شیوه‌های اطلاع‌رسانی نسبت به اطلاع‌رسانی جامع و موثر آمارهای رسمی بپردازد، خاطرنشان کرد: دستگاه‌ها باید با ارائه تحلیل‌های تبیینی در راستای افزایش و فرهنگ آماری و جلب اعتماد عمومی اقدام کنند.

در ادامه، معاون برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، اظهار کرد: نتایج اقدامات نظام برنامه‌ریزی در بلندمدت قابل مشاهده است و تفاوتی ندارد که این نظام وظایف خود را به درستی انجام داده باشد یا نه.

احمد خداوردی ادامه داد: در حال حاضر برای ارائه آمارها باید از استاندارد و چارچوب‌های بین‌المللی استفاده کرد تا وضعیت موجود کشور قابل مقایسه باشد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چراغ سبز قایدی برای بازگشت به استقلال