ثبت یک‌هزار و 520 مورد گزش حیوانات در گنبدکاووس


ثبت یک‌هزار و 520 مورد گزش حیوانات در گنبدکاووس

گنبدکاووس - ایرنا - سرپرست مرکز بهداشت گنبدکاووس در شرق استان گلستان گفت: یک‌هزار و 520 مورد گزش حیوانات در 6 ماهه امسال در این شهرستان گزارش شده که یک‌هزار و 180 مورد آن مربوط به سگ‌های صاحب‌دار است.

به گزارش ایرنا، دکتر عبدالرحیم پالیده روز چهارشنبه در نشست کنترل سگ‌های ولگرد در گنبدکاووس با اشاره به اینکه بیشترین گزش حیوانات در این شهرستان مربوط به سگ‌های صاحب‌دار است، اظهارداشت: آمار گزش سگ‌های صاحب‌دار نسبت به مدت مشابه سال گذشته که هزار و ۳۴ مورد بوده افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه در این مدت ۱۴۱ مورد از گزش‌ها مربوط به سگ‌های بدون صاحب بوده است، افزود: همچنین آمار گزش حیوانات در شهرستان گنبدکاووس در ۶ ماهه امسال در مقایسه با هزار و ۲۸۸ مورد سال گذشته، ۱۸ درصد افزایش پیدا کرده و در حوزه شهری از ۲۶۷ مورد پارسال به ۵۱۸ مورد در سالجاری رسیده که نشان از رشد دو برابری دارد.

سرپرست مرکز بهداشت گنبدکاووس ادامه داد: یکی از مهمترین علت‌های افزایش گزش در شهرستان، تاخیر در بحث زنده‌گیری و تغییر فرهنگ نگه‌داری سگ از محیط روستایی برای گله‌داری به درون خانه‌هاست و اینکه واکسیناسیون سگ‌ها ایمنی کامل به این حیوان نمی‌دهد و بازهم احتمال بروز بیماری در آن وجود دارد.

پالیده با تاکید بر انجام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از گزش حیوانات خاطرنشان کرد: هیچ موردی از بیماری هاری در انسان امسال در سطح شهرستان گنبدکاووس گزارش نشده است.

رییس شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس نیز در این نشست بر اتخاذ تصمیمات جداگانه برای حوزه شهری، روستایی و حاشیه شهر در بحث ساماندهی سگ‌ها تاکید کرد و گفت: به عنوان نمونه با آموزش به صاحبان سگ‌ در روستاها با این محوریت که شب‌ها این حیوان را باز رها نکنند خیلی از گزش‌ها در این حوزه کم می‌شود و اینکه جمع آوری سگ‌های ولگرد در حاشیه شهر مانند اطراف سایت زباله، نزدیک بیمارستان پیامبر اعظم و رودخانه‌ها که محل تغذیه آنهاست، همکاری بین بخشی را می‌طلبد.

دکتر فرهاد بدیعی افزود: باید تلاش کرد سگ‌های ولگرد بعد از جمع‌آوری، مجددا در سطح شهر رها نشوند چرا که واکسیناسیون به طور ۱۰۰ درصدی مانع بروز بیماری هاری در آنها نخواهد شد.

به گزارش ایرنا در این نشست همچنین رییس شبکه دامپزشکی گنبدکاووس گفت: طرح ساماندهی و جمع‌آوری سگ‌های بدون صاحب چندین سال به عنوان یکی از مصوبات کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان مطرح است اما تاکنون به دلیل تخصیص ندادن اعتبار کافی نتیجه خاصی حاصل نشده است.

نادر گوگلانی با اشاره به اینکه شرایط خاص جغرافیایی و پدیده سیل اوایل امسال نقش مهمی در افزایش سگ‌های ولگرد در شهرستان داشته، افزود: در دو سال اخیر به شکل جدی بحث جمع‌آوری سگ‌های ولگرد با همکاری سمن‌ها مطرح است اما کافی نیست و باید به‌گونه ای عمل کرد تا این حیوانات در زنجیره بیماری قرار نگیرند.

وی اظهارداشت: با تلاش‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر شاهد کاهش بروز بیماری هاری بوده ایم و از ابتدای امسال تاکنون سه کانون بیماری هاری در دام در گنبدکاووس مشاهده شده است.

وی واکسیناسیون سگ‌های صاحب‌دار، جمع‌آوری سگ‌های ولگرد و برگزاری کلاس‌های ترویجی را جزو اولویت‌های دامپزشکی ذکر کرد و گفت: دو هزار و ۳۲۳ قلاده سگ‌ صاحب‌دار امسال در گنبدکاووس واکسینه شدند اما این اقدام به تنهایی کافی نیست چراکه همچنان شاهد جولان سگ‌های ولگرد برای پیدا کردن غذا در سطح شهرستان هستیم که باید با استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد، خیران سلامت و بخش خصوصی به شکل موقت محلی را برای جمع‌آوری و نگه‌داری آنها راه اندازی کنیم.

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار گنبدکاووس نیز در این نشست گفت: وجود سگ‌های ولگرد که سلامت جامعه را به مخاطره می‌اندازند از جمله مشکلات گریبان‌گیر مردم است که از متولیان امر تقاضا داریم با اعتبارات فعلی در حد بضاعت شهرستان با همکاری سمن‌ها، شرایط لازم برای زنده‌گیری و نگه‌داری این حیوانات را ایجاد کنند.

فرزانه جعفری از اعضای کمیته ساماندهی سگ‌های ولگرد خواست تا دو هفته آینده پیشنهادات خود را بر اساس شرایط فعلی برای حل این معضل ارائه دهند تا برنامه‌ریزی مناسب برای حل مشکل انجام شود.

شهرستان گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی