تولید گاز مصنوعی با روش سبز


تولید گاز مصنوعی با روش سبز

دستگاه‌های مصنوعی، منابع انرژی تجدید پذیر هستند که برای تولید سوخت نیز مورداستفاده قرار می‌گیرند. در حال حاضر، محققان دانشگاه کمبریج برگ مصنوعی طراحی کردند که درواقع یک دستگاه کوچک باقابلیت تبدیل نور خورشید و دی‌اکسید کربن به انرژی است و می‌تواند بدون انتشار دی‌اکسید، گاز مصنوعی (گاز سنتز) تولید کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیوز، گاز سنتز از هیدروژن و مونوکسید کربن ساخته می‌شود که در برخی موارد اندکی دی‌اکسید کربن نیز به آن افزوده می‌شود. از این گاز می‌توان برای تولید برق یا گرمایش استفاده کرد، اما بیشترین کاربرد آن در مرحله میانی تولید محصولاتی مانند پلاستیک، کودهای شیمیایی و سوخت‌هایی همانند دیزل است.

اروین ریزنر، محقق این تحقیق، اظهار کرد: شاید در مورد این گاز اطلاعاتی نداشته باشید، اما هرروز از محصولاتی که با کمک آن ایجادشده، استفاده می‌کنید.

متاسفانه ، تولید این گاز منجر به آزاد شدن دی‌اکسید کربن در جو می‌شود. به همین دلیل برای مقابله با این مشکل، گروه محققان دانشگاه کمبریج نمونه اولیه برگ مصنوعی جدیدی ایجاد کردند که می‌تواند از طریق فتوسنتز، گاز سنتز ایجاد کند.

این دستگاه جدید شامل دو جاذب سبک ساخته‌شده از پروسکایت و کاتالیزور کبالت است. هنگامی‌که در آب قرار می‌گیرد ازیک‌طرف اکسیژن تولید می‌شود و از طرف دیگر دی‌اکسید کربن و آب تقلیل یافته و مونوکسید کربن و هیدروژن ایجادشده و با ترکیب این دو گاز، گاز سنتز تولید می‌شود.

محققان اظهار کردند: این فناوری با نور کم در روزهای ابری یا بارانی نیز کارایی دارد. علت استفاده از پروسکایت در این سیستم، داشتن نور و ایجاد ولتاژ بالاست، به همین دلیل به‌تازگی در پنل‌های خورشیدی نیز از آن استفاده می‌شود. در ضمن، کبالت نیز نسبت به سایر مواد در تولید مونوکسید کربن، قیمت کمتری دارد.

این طرح جدید در حال حاضر، هیدروژن را با بازده 0.06 درصد و منو کسید کربن را با 0.02 درصد تولید می‌کند و هنوز بازده بالایی ندارد.

از دستگاه جدید می‌توان در مراحل میانی تولید محصولات مفید، مانند برق ، دارو ، کود و سوخت هیدروژن استفاده کرد.

ریزنر در ادامه افزود: هدف ما تولید گاز سنتز و سپس تبدیل آن به سوخت مایع است تا بتوان سوخت مایع را در یک مرحله از دی‌اکسید کربن و آب تهیه کنیم.

تقاضای عمده‌ای برای سوخت‌های مایع در صنعت حمل‌ونقل سنگین و حمل‌ونقل هوایی پایدار وجود دارد و این فناوری جدید روشی کاربردی در این زمینه خواهد بود.

نتایج این تحقیق در نشریه Nature Material منتشرشده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کتاب تعلیم انشا - سال 1329