هدایت سرمایه‌ها به صنایع فراوری و بسته‌بندی اولویت دارد


هدایت سرمایه‌ها به صنایع فراوری و بسته‌بندی اولویت دارد

بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی گفت: باید تلاش کنیم سرمایه‌گذاران و نقدینگی بانک‌ها را به سمت صنایع فراوری به ویژه محصولات استراتژیک، صنایع بسته‌بندی و فراوری مواد معدنی پیش ببریم.

محمدصادق معتمدیان روز سه‌شنبه در هجدهمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان جنوبی افزود: یکی از اولویت‌ها و سیاست‌هایی که در استان دنبال خواهیم کرد، جلوگیری از اجرای طرح‌های آب بر است.

وی گفت: از آنجا که به عنوان نخستین استان پایلوت کشور بنا است سند سازگاری با کم آبی را اجرا کنیم طرح‌ها باید کنترل و کارشناسی شده باشد.

وی بیان کرد: با توجه به نام‌گذاری سال جاری به عنوان رونق تولید، تولیدمحوری اساسی‌ترین نیاز اقتصادی کشور و استان است لذا انتظار ما از مدیران دستگاه‌های اقتصادی استان این است که مجموعه سیاست‌ها و رویکردهای آنها در جهت کمک به تولید و رفع موانع آن باشد.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: یکی از مطالبات اصلی بخش خصوصی، تامین و تسهیل نقدینگی اعم از سرمایه در گردش و سرمایه ثابت واحدهای تولیدی است که در این زمینه باید به عنوان دولت این شرایط را برای بخش خصوصی فراهم کنیم.

وی گفت: در این خصوص چند اقدام آماده شده که امید است با پیگیری دستگاه‌های اجرایی و معاونت اقتصادی استانداری عملیاتی شود.

معتمدیان افزود: یکی از این اقدامات، اجرایی کردن توافقات سفر دکتر نوبخت (اسفند سال گذشته) به استان بود که مقرر شد ۲۰۰ میلیون دلار خط اعتباری به استان تخصیص داده شود و در این خصوص مراحل اجرایی آغاز شده و جلساتی با سازمان برنامه و بودجه و صندوق توسعه ملی برگزار شده است.

وی بیان کرد: همچنین فردا (چهارشنبه) جلسه‌ای را درخصوص اعتبارات صندوق توسعه ملی و نحوه تخصیص آن با حضور تیم اقتصادی استان در تهران برگزار خواهیم کرد چراکه با تخصیص این اعتبار کمک قابل توجهی به تولید در استان خواهد شد.

مقام عالی دولت در استان گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت امسال در سفر به استان برای تامین ۳۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات تبصره ۱۸ قانون بودجه قول مساعد داد که مسئولان سازمان صمت استان برای وصول اعتبار باید به طور جد پیگیری کنند.

وی یادآور شد: همچنین در سفر معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری به استان مقرر شد ۱۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات اشتغال روستایی به استان تخصیص یابد که تخصیص آن باید توسط معاونت اقتصادی استانداری پیگیری شود.

معتمدیان به برگزاری جلسات مستمر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استان اشاره کرد و گفت: در بخش نخست بازدیدهایی از واحدهای تولیدی مستقر در شهرک صنعتی بیرجند انجام شد که تاکید زیادی بر اجرایی شدن مصوبات است.

وی افزود: یکی از مطالبات جدی از حوزه اقتصادی به ویژه سازمان صنعت، معدن و تجارت و شهرک‌های صنعتی این است که اهتمام ویژه در جهت اجرای این مصوبات داشته باشند و اطلاع‌رسانی لازم در این خصوص نیز انجام شود.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: روند بازدید از واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی ادامه پیدا خواهد کرد تا واحدهایی که به توجه و کمک نیاز دارند در دستور کار قرار گیرد و حداقل هفته‌ای یک روز در خدمت تولیدکنندگان سطح استان باشیم.

وی تاکید کرد: انتظار ما از اصحاب رسانه به ویژه صدا و سیما، مطبوعات و نشریات این است که توجه جدی به فرهنگ کار و تلاش و کارآفرینی داشته باشند.

معتمدیان گفت: فعالان اقتصادی و کارآفرینان به تعبیر مقام معظم رهبری سربازان جبهه اقتصادی کشور هستند که در شرایط حساس امروز جامعه تلاش می‌کنند و امید است فرهنگ قدردانی از این عزیزان را در جامعه و استان نهادینه کنیم.

وی تصریح کرد: در حوزه صادرات پارسال و امسال شاهد کاهش هستیم که بخشی به خاطر سیاست‌های کشور مقابل و بخشی به دلیل مشکلات داخلی است و به عنوان موضوعی که باید کار دقیق‌تر در خصوص آن انجام شود با همکاری معاونت اقتصادی راهکارهایی که منجر به افزایش صادرات شود را در کارگروه توسعه صادرات دنبال خواهیم کرد تا منجر به افزایش صادرات شود.

استاندار خراسان جنوبی به برگزاری کارگروه‌های تخصصی در استان تاکید کرد و گفت: یکی از موضوعاتی که به طور ویژه باید در دستور کار قرار بگیرد توجه به اولویت‌های استان است که با اجرای این برنامه‌ها شاهد افزایش ارزش افزوده اقتصادی و درآمدهای ارزی و بدون شک ایجاد اشتغال پایدار خواهیم بود.

وی یکی از آسیب‌های جدی استان را خام فروشی محصولات تولیدی دانست و گفت: با توجه به اولویت‌های استان این موضوع نیز مدیریت خواهد شد.

معتمدیان به مسایل و مشکلات مربوط به واحدهای تولیدی درخصوص امور مالیاتی اشاره کرد و افزود: برای رفع این مشکلات جلساتی از قبل داشته‌ایم و باید استمرار یابد چون یکی از مطالبات مهم بخش خصوصی است.

وی گفت: برای حل این مشکلات بایستی جلساتی با حضور معاون اقتصادی استاندار، مدیرکل امور مالیاتی و دستگاه‌های مربوطه برگزار و با استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای واحدهای تولیدی چاره‌اندیشی شود.

استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: بسیاری از مشکلات نیاز نیست در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی مطرح شود بلکه باید جمع آوری و برای سازمان امور مالیاتی، وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه ارسال شود چون تمامی استان‌ها با این مشکلات درگیر هستند.

وی تاکید کرد: سازمان صمت در زمان مشخص نسبت به پایش کارت‌های پیله‌وری اقدام کند تا فرار مالیاتی یا سوءاستفاده‌هایی که ممکن است از این طریق انجام شود را بتوان مدیریت کرد.

معتمدیان گفت: در خصوص مشکلاتی که درباره قانون ارزش افزوده توسط فعالان اقتصادی مطرح شد باید پیشنهادات بخش خصوصی به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال شود.

وی برگزاری کمیسیون‌های تخصصی توسط اتاق بازرگانی را ابتکار خوبی دانست و گفت: مهمترین موضوع اکنون تولید محصولات کشاورزی است چراکه بخش عمده‌ای از کشاورزان مشکل داشته و نیاز به حمایت و ورود دولت دارند.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: برای رفع مشکلات کشاورزان استان از طریق سازمان تعاون روستایی و دفتر ریاست جمهوری پیگیری‌هایی در حال انجام است تا منابعی به استان اختصاص یابد و به خرید توافقی محصولات استراتژیک استان و تقویت اتاق‌های تعاونی ورود کنیم.

وی از فعالان اقتصادی، دستگاه‌های فعال و کمیته‌های تخصصی در این زمینه خواست جمع بندی درخصوص مشکلات ارزی استان را تهیه کنند تا در فرصت مناسبی از رئیس کل بانک مرکزی برای حضور در استان دعوت و درخصوص مشکلات مربوط به استان پیگیری‌های لازم انجام شود.

این نشست پنج دستور کار داشت اما با توجه به اینکه بیش از سه ساعت به طول انجامید یک دستور کار باقی ماند و به جلسه بعد موکول شد.

استاندار خراسان جنوبی از اتاق بازرگانی خواست دستورکارهای شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی کمتر شود تا به تمامی موضوعات به صورت کارشناسی رسیدگی و از نظرات و پیشنهادات افراد حاضر بهره‌گیری شود.

طرح اولویت‌های استان و بخش خصوصی در شورای گفت و گو که می‌توان در استان آنها را پیگیری و رفع کرد، نیز مورد تاکید قرار گرفت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان