ساختار و تحولات سیاسی در فدراسیون روسیه و روابط با جمهوری اسلامی ایران


ساختار و تحولات سیاسی در فدراسیون روسیه و روابط با جمهوری اسلامی ایران

دسته: سیاستروسیه شاید اولین کشوری است که به خاطر همکاری با ایران بطور گسترده ، بویژه در زمینه موضوع هسته ای ، برای کشورمان...

روسیه شاید اولین کشوری است که به خاطر همکاری با ایران بطور گسترده ، بویژه در زمینه موضوع هسته ای ، برای کشورمان حائز اهمیت است و هرگونه تحول در سیاست خارجی مسکو بویژه درارتباط با غرب می تواند بطور مستقیم تاثیری مثبت و یا منفی در سیاست خارجی ایران و همکاریهای فیمابین بگذارد . درباره این موضوع دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی اقدام به انتشار کتاب حاضر کرده است که می تواند برای محققینی که پیرامون این کشور تحقیق می کنند مفید فایده باشد.
این کتاب در یک مقدمه و شش فصل به رشته تحریر در آمده است.
بخش های نخستین فصل اول کتاب به ویژگیهای جغرافیایی فدراسیون روسیه و خلاصه ای از تاریخ این کشور اشاره می کند ، و در بخش دیگر این فصل تاریخ سیاسی روسیه را به چهار دوره تقسیم می کند که عبارتند از: مرحله اول:روسیه قدیم تا سقوط امپراطوری تزارها در سال 1917 که به انقلاب اکتبر معروف گشت. مرحله دوم: از انقلاب بلشویکی تا بعد از جنگ جهانی دوم و دوران استالین. مرحله سوم: دوران خروشچف تا به قدرت رسیدن گورباچف. مرحله چهارم : دوران گورباچف تا فروپاشی.
فصل دوم نظام سیاسی روسیه و تقسیم بندی این کشور را بر اساس مناطق اقتصادی، ساختار سیاسی ، سمت ریاست جمهوری ، نظام قانونگذاری در روسیه و دومای دولتی این کشور مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد.
فصل سوم به تحولات روسیه جدید در دوران یلتسین اشاره می کند که در این دوران روسیه بعد از فروپاشی شوروی به عنوان وارث این کشور در نظام بین الملل معرفی می شود.
فصل چهارم استعفای یلتسین ، ظهور ولادیمیر پوتین و اقدامات وی را مورد بررسی قرار می دهد .
تحولات سیاست خارجی روسیه در دوره پوتین بویژه در امور آسیا، کشورهای خاورمیانه و خلیج فارس و بحران عراق، اروپا، آمریکا کشورهای مشترک المنافع مبحث فصل پنجم را به خود اختصاص د اده است.
فصل آخر به سابقه روابط بین ایران و روسیه و همچنین مسائل دریای خزر، اهداف ،عملکرد ، راهبرد ، مواضع و دیدگاههای جمهوری اسلامی ایران در منطقه خزر ، اقدامات عملی ایران در خزر و بحثی امنیت این منطقه می پردازد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کتاب

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022