​چگونه توجه کودکان را به هویت فردی جلب کنیم؟


​چگونه توجه کودکان را به هویت فردی جلب کنیم؟

نیلوفر نیک‌بنیاد در کتاب «من شیر سیرک نیستم» توجه کودکان را به خودآگاهی و هویت فردی جلب می‌کند.

​چگونه توجه کودکان را به هویت فردی جلب کنیم؟ ​چگونه توجه کودکان را به هویت فردی جلب کنیم؟
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «من شیر سیرک نیستم» نوشته نیلوفر نیک‌بنیاد که با تصویرگری مهناز سلیمان‌نژاد از سوی بخش کودک و نوجوان انتشارات فنی ایران (کتاب‌های نردبان) منتشر شده، مناسب گروه سنی 10سال به بالاست.

نیک‌بنیاد در این کتاب ماجرای بچه شیری به نام «توله» را بیان می‌کند که از بقیه خواهر و بردارهایش ضعیف‌تر است. او مانند بعضی از ما انسان‌ها که گاهی دلمان می‌خواهد آدم نباشیم مثلا خرس قطبی یا گنجشک باشیم، شیر بودن را دوست ندارد و دلش می‌خواهد مثل آدم‌ها راه برود، لباس بپوشد، رو به دوربین لبخند بزند و عکس بیندازد، اما ماجراهایی برایش پیش می‌آید. این کتاب همچنین به مساله‌ رفتار با حیوانات و موضوع محیط زیست نیز می‌پردازد.

«من شیر سیرک نیستم» پنجمین کتابی است که از نیلوفر نیک‌بنیاد منتشر شده است، او درباره این داستان به ایبنا می‌گوید: موضوع مورد توجهم که در این کتاب، خودآگاهی و هویت فردی بود و یکی از زیرشاخه‌های موضوع کلی مهارت‌های زندگی است. باوجود اینکه توجه به این مساله در آثار نویسندگان اخیرا افزایش یافته اما اغلب آثاری که در زمینه مهارت‌های زندگی منتشر می‌شوند، به موضوعاتی مانند خشم، ارتباط با والدین، دوست‌یابی و ... می‌پردازند و هویت فردی چون به نظر مساله‌ای بدیهی است، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

این نویسنده در ادامه می‌افزاید: باتوجه به اینکه معمولا کودکان مدام خودشان را با دیگران مقایسه می‌کنند و از دوستان و اطرافیانشان تاثیرپذیری بالایی دارند و گاهی دوست دارند خودشان را شخص دیگری معرفی کنند، در این کتاب به اهمیت خودآگاهی پرداخته‌ام.

داستان توله‌شیری که بعد از ورود به باغ وحش، تمایلی به شیربودن ندارد و دوست دارد بچه انسان باشد. براین اساس ارتباطش با انسان‌ها و مسئول قفس در باغ وحش بسیار بهتر است تا با شیرها اما ماجراهایی برایش پیش می‌آید که از این خواسته‌اش پشیمان می‌شود.

او میزان استقبال کودکان از این کتاب را مثبت ارزیابی کرده و توضیح می‌دهد: وقتی بخش‌هایی از داستان این کتاب را در جلساتی که با بچه‌ها داشتم، می‌خواندم، برایشان جذاب بود و استقبال می‌کردند. البته به گفته ناشر از وقتی کتاب منتشر شده هم مورد استقبال قرار گرفته است.

نیک‌بنیاد در ادامه درباره تصویرگری این کتاب بیان می‌کند: تصاویر این کتاب به گونه‌ای طراحی شده که هم بعد تکنیکی و هنری خوبی دارد و هم به‌صورتی است که کاملا برای بچه‌ها قابل درک است و می‌توانند ارتباط خوبی با آن برقرار کنند.

بخش کودک و نوجوان انتشارات فنی ایران (کتاب‌های نردبان)، کتاب «من شیر سیرک نیستم» را با شمارگان هزار نسخه و قیمت 11 هزارتومان منتشر کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه رسانه کودک

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید