احتمال مختومه شدن وضعیت بیمه‌ای 100 هزار کارگر ساختمانی


بر اساس قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی و طبق دستوالعمل اجرایی کارگروهِ 'رفع موانع اجرایی قانون بیمه کارگران ساختمانی' سامانه ثبت و پایش کارگران ساختمانی، به نام سامانه رفاهی(

بر اساس قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی و طبق دستوالعمل اجرایی کارگروهِ 'رفع موانع اجرایی قانون بیمه کارگران ساختمانی' سامانه ثبت و پایش کارگران ساختمانی، به نام سامانه رفاهی(samanehrefah.ir) زیر نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ابتدای سال 1394 راه‌اندازی شد
سامانه رفاهی کارگران ساختمانی در سال 94 بصورت پایلوت در چهار شهرستان در استان‌های متفاوت از جمله ساوه، ازنا، خرمشهر و نکا برای برطرف نمودن مشکلات و تکمیل فرآیندهای سامانه آغاز به کار کرد و سپس در نیمه دوم سال 95 در کلیه استان‌ها اقدام به ثبت اطلاعات متقاضیان نمود.
احتمال مختومه شدن وضعیت بیمه‌ای 100 هزار کارگر ساختمانی
کارگران ساختمانی برای استفاده از مزایای قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی، باید در یکی از مشاغل مرتبط با صنعت ساختمان اشتغال عملی داشته باشند همچنین ارائه کارت مهارت معتبر همان شغل از سازمان فنی حرفه‌ای وابسته و ثبت‌نام در سامانه رفاهی کارگران ساختمانی الزامی است.
طبق اعلام مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کارگران ساختمانی که دارای وضعیت فعال در سیستم بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی می‌باشند، اما در سامانه رفاهی کارگران ساختمانی ثبت‌نام ننموده‌اند فقط تا پایان شهریورماه سال ۱۳۹۸ فرصت داشته اند تا به سامانه رفاهی مراجعه و ثبت‌نام نمایند.هر چند که وزارت کار از سال 95 به صورت پی در پی از کارگران ساختمانی خواسته که در سامانمه رفاهی ثبت نام کنند به تازگی این فرصت تا پایان ماه جاری(مهر) تمدید شده است که شاید آخرین تمدید برای ثبت نام در سامانه رفاهی باشد.
طبق مصوبه کارگروه رفع موانع اجرایی بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی، ثبت‌نام همه کارگران ساختمانی اعم از بیمه‌شده و بیمه نشده در سامانه رفاهی الزامی است.
سامانه رفاهی دارای 53 لینک آنلاین و برخط بوده که پس از ثبت‌نام متقاضی بیمه، طی فرآیند مستقیم متقاضی را پایش نموده و پس از کسب شرایط لازم به سازمان تأمین اجتماعی معرفی می‌نماید.
همزمان با معرفی متقاضی به سازمان تأمین اجتماعی، انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور مکلفند برابر با قانون تشکل‌های صنفی به شرح وظایف قانونی خود عمل نموده و جهت ارائه تأییدیه اشتغال کارگران ساختمانی و به‌استناد قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، با بهره‌گیری از اپلیکیشن متصل به سامانه از متقاضی در محل کار یا محل سکونت بازرسی نموده و همراه با ثبت اطلاعات مورد نیاز و بهره‌گیری از جی‌پی‌اس، تصویر حین کار متقاضی را به سامانه ارسال و پس از تأیید یا عدم تأیید بازرس شهرستان و همچنین کنترل سربازرس استان که از سوی کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی کشور معرفی می شوند ، سازمان تأمین اجتماعی با در اختیار داشتن کلیه اطلاعات مورد نیاز، اقدامات بیمه‌ای خود را انجام می‌دهد.
اکبر شوکت رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی کشور در گفت و گو با خبرنگار عصر خبر گفت: حدود 950 هزار نفر کارگر ساختمانی بیمه شده در کشور داریم که 700 هزار نفر از آنان در سامانه رفاهی ثبت نام کرده و حدود 250 هزار نفر از آنان ثبت نام نکرده بودند که تا کنون بیش از 150 هزار نفر از آنان ثبت نام کرده اند و کمتر از 100 هزار نفر باقی مانده اند.
وی تصریح کرد: از کارگران ساختمانی تقاضدا دارم که تا پایان مهر ماه در سامانه رفاهی ثبت نام کنند وگرنه مسئولیت عواقب این امر با خود آنها خواهد بود.
وی تاکید کرد: حدود 250 هزار نفر از طریق سامانه رفاهی غیر کارگر بودنشان اثبات شده و از شمول بیمه کارگران ساختمانی خارج شده اند.
شوکت در پاسخ به حق عضویت کارگران ساختمانی در انجمن های کارگران ساختمانی کشور نیز گفت: حق عضویت ها متفاوت است و از ماهیانه یک هزارتومان تا 4 هزار تومان می باشد اما به طور میانگین می توان سالانه 20 تا 25 هزار تومان حقو عضویت از سوی کارگران پرداخت می شود.
او با اشاره به فعالیت 450 انجمن در کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی کشورگفت: حدود یک میلیون کارگر ساختمانی در انجمن های ما عضو هستند.
طبق اظهارات مسئولان وزارت کار چنانچه کارگران ساختمانی در سامانه رفاهی ثبت نام نکنند، نسبت به مختومه نمودن وضعیت بیمه‌ای آنها اقدام خواهد شد بنابراین حدود 100 هزار کارگر ساختمانی که تا کنون در این سامانه ثبت نام نکرده اند می بایست هر چه سریعتر برای مختومه نشدن وضعیت بیمه ای خود در سامانه رفاهی اقدام کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر سنگ قبر | 130 متن برای سنگ مزار درگذشتگان پدر و مادر و دیگران