سد؛ مهم‌ترین عامل مقابله با سیل


سد؛ مهم‌ترین عامل مقابله با سیل

مدیر بهره‌برداری و نگه‌داری از تاسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای زنجان گفت: سدها اصلی‌ترین موانع در مسیر سیل و مدیریت سیلاب‌ها به شمار می‌رود.

علی عباسی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اصلی‌ترین موانع در مسیر سیل و مدیریت سیلاب‌ها، سدها است که این موضوع اهمیت احداث این سازه‌ها را بارزتر می‌کند و سیل روی داده در اوایل امسال در استان‌های شمالی و جنوبی کشور گواه این موضوع است.

این مسئول ادامه داد: بر اساس آنچه که در سیل اتفاق افتاد، آبی که از پشت سدهای کرخه و دز رهاسازی شد، حدود یک‌سوم آب جاری حاصله از باران بود و اگر کل این آب در پایین‌دست جاری می‌شد، می‌توانست مشکلات بسیار و خسارات زیادی را به بار آورد.

وی افزود: امسال با توجه به ورودی بالای آب سد کینه‌ورس و رهاسازی به‌موقع آب از دریچه تحتانی این سد، از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری شد. البته باید توجه داشت که عمدترین رسالت سدهای کشور و استان، ذخیره و تامین آب است و آب ذخیره ‌شده در پشت سدها در فصول گرم و خشک سال برای اراضی پایین‌دست و مصارف دیگر رهاسازی می‌شود.

عباسی تصریح کرد: دومین رسالت سدها برای اهداف زیست‌محیطی، گردشگری و پرورش ماهی است که برای رونق تولید استان مهم و حیاتی است. همچنین سدهای کوچک که در استان اغلب توسط جهادکشاورزی، منابع‌طبیعی و شرکت آب منطقه‌ای احداث شده، عمدتا با هدف جلوگیری از سیلاب، تغذیه مصنوعی یا آبزی‌پروری در نظر گرفته شده است.

مدیر بهره‌برداری و نگه‌داری از تاسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای زنجان، یادآور شد: سدهای بزرگ در حال بهره‌برداری استان شامل سه سد تهم، گلابر و کینه‌ورس است و سد تهم عمدتا برای مصارف شرب در نظر گرفته شده، به طوری که بیش از ۵۰ درصد آب شرب شهر زنجان را تامین می‌کند.

وی در رابطه با سد گلابر، عنوان کرد: این سد با هدف کشاورزی نزدیک به ۲۵۰۰ هکتار از اراضی منطقه را به صورت آبیاری مدرن تحت پوشش قرار داده و مابقی برای بحث گردشگری، زیست‌محیطی و آبزی‌پروری در نظر گرفته شده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: تامین آب شرب شهرستان‌های ابهر و خرم‌دره و رهاسازی آب برای اراضی پایین‌دست به میزان ۱۶۰۰ هکتار از اهداف این سد است و در همین راستا کمک شایانی به مسائل زیست‌محیطی می‌کند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل