17 هزار هکتار از بیابان‌های گرمسار تاغ‌کاری شد


17 هزار هکتار از بیابان‌های گرمسار تاغ‌کاری شد

سمنان- ایرنا- رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گرمسار گفت: 17 هزار هکتار از عرصه‌های بیابانی این شهرستان با کاشت درختچه‌های تاغ، تبدیل به جنگل‌های دست‌کاشت شد.

اسماعیل عرب معصومی روز یکشنبه به خبرنگاران در سمنان اظهار داشت: تخریب پوشش گیاهی مراتع، اصلی‌ترین عامل تولید گرد و غبار و بیابانزایی محسوب می‌شود، طی سال‌های گذشته با تاغ کاری در وسعت ۱۷ هزار هکتار عملیات بیابانزدایی انجام شد.

وی ادامه داد: تاغ از جمله گونه های بسیار مقاوم به خشکی و کم آبی است و خاستگاه آن مناطق خشک و کم آب مانند شهرستان گرمسار است.

وی افزود: شهرستان گرمسار با داشتن ۲۸۴ هزار و ۷۰۰ هکتار اراضی کویری یکی از مناطقی است که درگیر پدیده بیابانزایی است و جلوگیری از گسترش اراضی بیابانی و مهار گرد و غبار در منطقه با مشارکت مردمی محقق می‌شود و در این سال‌ها از ظرفیت مشارکت مردمی به خوبی استفاده شد.

عرب معصومی بیان کرد: شهرستان گرمسار با میانگین بارندگی ۱۲۰ میلی متر و به دلیل قرار داشتن در مسیر بادهای غالب موسمی شهریار و سمنان همواره با تهدید جدی حرکت شن های روان و جا به جایی تپه های ماسه ای مواجه است و این وضعیت تهدید جدی برای مزارع کشاورزی شهرستان گرمسار و آرادان است.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری گرمسارگفت: اداره منابع طبیعی این شهرستان با ایجاد بادشکن‌های فیزیکی مانند کاشت درختچه‌های تاغ، ایجاد حصار با چوب به هدایت و کم کردن سرعت باد برای کاهش خسارت پرداخته است.

وسعت اراضی کشاورزی شهرستان‌های گرمسار و آرادان حدود پنج هزار و ۲۰۰ هکتار است.

گرمسار غربی‌ترین شهرستان استان سمنان و دارای وسعت پنج هزار و ۱۸۲ کیلومتر مربع و جمعیتی حدود ۷۰ هزار نفر است، این شهرستان از شمال به دماوند، از غرب به ورامین، از شرق به شهرستان آرادان و از جنوب به کویر مرکزی محدود می‌شود و در ۱۱۰ کیلومتری مرکز استان سمنان واقع است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هشدار روسیه به آمریکا درباره مصادره دارایی‌های این کشور