تفاوت کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه چیست؟


تفاوت کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه چیست؟

مهم‌ترین تفاوت کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه این است که کشورهای توسعه یافته از بخش صنعتی و کشورهای در حال توسعه از بخش خدمات کسب درآمد می‌کنند.

تفاوت کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه چیست؟


ستاره |
سرویس علوم - کشورهایی با پایه صنعتی توسعه نیافته و شاخص توسعه انسانی پایین به عنوان کشورهای در حال توسعه شناخته می‌شوند. کشورهای توسعه یافته فضایی آزاد، سالم و ایمن را برای زندگی فراهم می‌کنند؛ در حالی که کشورهای در حال توسعه، فاقد این موارد هستند. پس از تحقیق کامل و دقیق در مورد این دو، ما تفاوت کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه را با توجه به پارامترهای مختلف گردآوری کرده‌ایم. با ما همراه شوید.


تعریف کشورهای توسعه یافته

کشورهای توسعه یافته کشورهایی هستند که از نظر اقتصادی و صنعتی توسعه یافته‌اند. این کشورها همچنین به عنوان کشورهای پیشرفته یا کشورهای جهان اول شناخته می‌شوند، زیرا ملتی خودکفا هستند. شاخص توسعه انسانی (HDI)، کشورها را بر اساس میزان پیشرفتشان رتبه بندی می‌کند. کشوری که دارای استاندارد بالای زندگی، رفاه بالا برای کودکان، مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی عالی، حمل و نقل خوب، امکانات ارتباطی و آموزشی، شرایط بهتر مسکن و زندگی، پیشرفت صنعتی، درآمد سرانه بالاتر، تولید ناخالص داخلی بالا، افزایش امید به زندگی و غیره است، به عنوان کشور توسعه یافته شناخته می‌شود. این کشورها در مقایسه با بخش خدمات، درآمد بیشتری را از بخش صنعت کسب می‌کنند؛ زیرا اقتصاد پسا صنعتی دارند. برخی از کشورهای توسعه یافته عبارت‌اند از: استرالیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، نروژ، سوئد، سوئیس و ایالات متحده.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین کشور‌های جهان برای بزرگ کردن فرزندان


تعریف کشورهای در حال توسعه

کشورهایی که مراحل اولیه توسعه صنعتی را پشت سر می‌گذارند و درآمد سرانه آن‌ها نیز پایین است، به عنوان کشورهای در حال توسعه شناخته می‌شوند. این کشورها در رده کشورهای جهان سوم قرار دارند. آن‌ها همچنین به عنوان کشورهای توسعه نیافته یا کمتر توسعه یافته شناخته می‌شوند. کشورهای در حال توسعه برای ایجاد صنایع در کشور خود، به کشورهای توسعه یافته متکی هستند.

کشوری که دارای شاخص توسعه انسانی (HDI) پایینی است و از محیطی ایمن و سالم برای زندگی برخوردار نیست، تولید ناخالص داخلی پایینی دارد، میزان بی‌سوادی در این کشور زیاد است و فاقد امکانات آموزشی، حمل و نقل و ارتباطات و پزشکی پیشرفته است. چنین کشوری همچنین دارای توزیع نابرابر درآمد، نرخ مرگ و میر بالا، سو تغذیه در مادر و نوزاد شیرخوار، شرایط نامساعد زندگی و سطح بیکاری و فقر زیادی است و به عنوان کشور در حال توسعه شناخته می‌شود. از مهم‌ترین کشورهای در حال توسعه می‌توان به چین، کلمبیا، هند، کنیا، فلسطین، سریلانکا، تایلند و ترکیه اشاره کرد.


تفاوت‌های کلیدی بین کشورهای در حال توسعه و کشورهای توسعه یافته

در زیر تفاوت‌های عمده بین کشورهای توسعه یافته و کشورهای در حال توسعه مطرح شده است:

۱. رفاه

کشورهایی که مستقل و مرفه هستند به عنوان کشورهای توسعه یافته شناخته می‌شوند. کشورهایی که با آغاز صنعتی شدن روبرو هستند، کشورهای در حال توسعه نامیده می‌شوند.

۲. درآمد

کشورهای توسعه یافته درآمد سرانه و تولید ناخالص داخلی بالایی نسبت به کشورهای در حال توسعه دارند.

۳. سواد

در کشورهای توسعه یافته میزان سواد بالاست، اما در کشورهای در حال توسعه نرخ بی‌سوادی زیاد است.

۴. بهداشت و امنیت

کشورهای توسعه یافته نسبت به کشورهای در حال توسعه، از نظر بهداشتی و ایمنی زیرساخت‌های بهتری دارند.

۵. منبع درآمد

عمده درآمد کشورهای توسعه یافته از بخش صنعت است. در مقابل، کشورهای در حال توسعه درآمد خود را از بخش خدمات کسب می‌کنند.

۶. استاندارد زندگی

در کشورهای توسعه یافته میزان استاندارد زندگی افراد بالاست، اما در کشورهای در حال توسعه متوسط است.

۷. استفاده از منابع

منابع در کشورهای توسعه یافته به طور مؤثر به کار گرفته می‌شود. از طرف دیگر، در کشورهای در حال توسعه به طور صحیح از منابع استفاده نمی‌شود.

۸. میزان مرگ و میر

در کشورهای توسعه یافته میزان تولد و میزان مرگ و میر پایین است، در حالی که در کشورهای در حال توسعه هر دو نرخ بالا هستند.

تفاوت کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه چیست؟

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین کشورهای دنیا برای مهاجرت (10 کشور برتر)


جدول مقایسه‌ای

مبنای مقایسه کشورهای توسعه یافته کشورهای در حال توسعه
بیکاری و فقر پایین بالا
مرگ و میر میزان مرگ و میر نوزادان، میزان مرگ و میر و نرخ تولد پایین میزان مرگ و میر نوزادان، میزان مرگ و میر و نرخ تولد بالا
امید به زندگی میزان امید به زندگی زیاد میزان امید به زندگی پایین
شرایط زندگی خوب متوسط
از کجا درآمد بیشتری کسب می‌کنند؟ بخش صنعتی بخش خدمات
پیشرفت رشد صنعتی بالا خود متکی به کشورهای توسعه یافته برای رشد
استاندارد زندگی بالا پایین
توزیع درآمد برابر نابرابر
عوامل تولید به طور مؤثر بکار گرفته شده است. به طور مؤثر به کار گرفته نشده است.


نتیجه گیری

تفاوت عمده‌ای بین کشورهای توسعه یافته و کشورهای در حال توسعه وجود دارد؛ زیرا کشورهای توسعه یافته خودکفا هستند در حالی که کشورهای در حال توسعه برای پیشرفت به کشورهای توسعه یافته متکی خواهند بود. کشورهای در حال توسعه آن‌هایی هستند که برای اولین بار مرحله توسعه و پیشرفت را تجربه می‌کنند. اگر در مورد کشورهای توسعه یافته صحبت کنیم، آن‌ها اقتصادهای پسا صنعتی هستند و به همین دلیل، بیشترین میزان درآمد آن‌ها از بخش صنعت تأمین می شود. همچنین کشورهای توسعه یافته در مقایسه با کشورهای در حال توسعه دارای شاخص توسعه انسانی بالایی هستند.

در صورتی که تمایل دارید در یکی از کشورهای توسعه یافته کسب و کاری راه‌اندازی کنید، پیشنهاد می‌کنیم مطالعه مقاله ۱۰ کشور از بهترین کشورهای جهان برای راه‌اندازی کسب و کار را از دست ندهید. به نظر شما چه تفاوت‌های دیگری بین کشورهای توسعه یافته و کشورهای در حال توسعه وجود دارد؟ فراموش نکنید نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر همراهان ستاره به اشتراک بگذارید. از اینکه تا پایان همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم.

برگرفته از: keydifferences

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟