نیم نگاهی به کنفرانس امنیتی هرات!


دوتن از دانشمندان هراتی هریک جناب داکتر اسپنتا مشاور امنیت در حکومت حامدکرزی که از آزمون زمان ناکام بر آمد و جناب داکتر مرادیان که هنوز خوشنام است تا اکنون هشت بار کنفرانس های امنیتی را در شهر هرات برگزار نموده تعدادی از نخبگان سیاسی،...

دوتن از دانشمندان هراتی هریک جناب داکتر اسپنتا مشاور امنیت در حکومت حامدکرزی که از آزمون زمان ناکام بر آمد و جناب داکتر مرادیان که هنوز خوشنام است تا اکنون هشت بار کنفرانس های امنیتی را در شهر هرات برگزار نموده تعدادی از نخبگان سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، جامعه مدنی، احزاب و گروه های سیاسی، نویسندگان، روزنامه نگاران، شخصیت های مستقل ملی والی اخیر را دعوت کرده اند که، ایشان به قول معروف: ((رفتند، نشستند، گفتند، خوردند، نوشیدند، خوابیدند و برگشتند)).

نتیجه مساوی شد به خرابتر شدن وضع امنیتی و پروتوکول های چاق بسته بندی و بایگانی شده که بی رد وبی پی شد مانند؛ هیات های موظف کرزی و احمدزی اند رباب جنایات طالبان درون نظام و بیرون نظام و دیگر حوادث و اتفاقات ناگوار که از آن خبری نشد که نشد.

به هر حال این هرات مظلوم و بی کس که زعامتی ندارد حکام و سلاطین فاشیست و تمامیت خواه پشتون که جدا از خلق شریف آن باشد آنرا در بازی قدرت به عنوان حوزه نفوذ ایران و انگشت ششم می بینند، از لحاظ بهره گیری و استفاده جویی آنرا نگین خراسان، مرغ طلای افغانستان، حوزه مالیاتی و حوزه رای دهی تعریف مینمایند، شهروندان هرات را تکلیف محور می شناسند، در تقرر و گزینش کادر های پشتو زبان مناطق جنوب و جنوب شرق هرات را بهترین چراگاه فکر میکنند و به منظور جابجایی به اصطلاح آواره های جنگ داخلی به شکل سیاسی و کتلوی هرات را مناسبتر از هرجای دیگر می دانند. اما هراتیان آگاه و چیز فهم که این درد را بقراری میخورند و به آن عادت کرده اند مانند؛ داکتر اسپنتا بی خاصیت و بی برش فقط یاد گرفته است تا بسان حجاج که در سال یکبار در صحرای عرفات یکدیگر را می بینند او نیز در سال یکبار چنین جلساتی را دایر کرده و خود را تخلیه روانی مینماید.

جالبتر اینکه جناب اسپنتا در کنفرانس امروزی اقتدار گرایی قومی را فاسد خوانده است، در حالیکه خودش با پیشوای سیاسی اش حامدکرزی تحت قیادت خلیلزاد شیاد اقتدار گرایی قبیله را بنا کرده است که امروز در تداوم آن مصیبت بزرگ اشرف غنی احمدزی با رویا های فاشبستی که در سر دارد میکوشد و با تمام قوت کار میکند.

از اینها که بگذریم چه میشد که ایشان به عنوان متصدی این کنفرانس به اصطلاح امنیتی به اولویت های هرات چهار میلیونی که در بالا فشرده به آن اشاره کردم میپرداخت و آنها را به کنکاش میگرفت تا به عنوان خمیر مایه فکری قشر دادخواه، مبارز و عدالت پسند هرات انگیزه بسیج و تشکل ایجاد میکرد، تا فردا حداقل جبران اشتباهات و ندانم کاری های جناب ایشان را میکرد که نکرده است.

حفیظ راوند

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا