ارتباط اربعین با ظهور/ روایتی متفاوت از انتظار فرج


ارتباط اربعین با ظهور/ روایتی متفاوت از انتظار فرج

حجت‌الاسلام نصوری با بیان‌اینکه پیاده‌روی اربعین تمرین وحدت و همدلی موردنیاز برای ظهور است، گفت: این زیارت مانور اتحاد و فصل عینی و عملی از انتظار است که به بیعت با امام حیّ منجر می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، اگرچه با فرا رسیدن اربعین حسینی، ایام پیاده روی عظیم و چندمیلیون نفری آن به پایان می رسد اما قطعا این پدیده منحصربفرد و جهانی می تواند سرآغاز اتفاقاتی شگرف و تاریخ ساز همچون ظهور و روی کار آمدن دولت موعود باشد.

از این رو در بررسی این ظرفیت ها و راه های بهره برداری از آن با حجت الاسلام والمسلمین «محمدرضا نصوری»، معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت گفت وگویی داشته ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

بین اربعین حسینی و پیاده روی باشکوه آن و انتظار امام زمان(عج) چه ارتباطی برقرار است؟

پیاده روی عظیم و چندمیلیونی اربعین فرصتی است برای رزمایش حضور منتظران تا نشان دهند آنها که نسبت به امام شهید ارادت و محبت دارند نسبت به امام حی(عج) نیز در عصر ظهور این ارادت و محبت را نشان خواهند داد.

از این رو، اربعین فرصتی است که منتظران با عشق عمیق و جدیت آمادگی برای ظهور و یاری امام مهدی(عج) را در عمل نشان دهند.

وجود چه مولفه هایی در اربعین حسینی چنین ظرفیتی از نظر انتظار را به آن بخشیده است؟

فضای اربعین و پیاده روی آن، فضای تقوا، ایثار، وحدت و همدلی است که با نگاهی کاملا نو در جامعه منتظر انجام می شود.

اربعین موسمی است که در آن می توان برای زمینه سازی ظهور، تمرین وحدت و همدلی داشت.

به عبارت دیگر، پیاده روی اربعین از نظر یکصدایی و یکدلی مومنان و مانور اتحاد به عنوان یکی از شرایط زمینه سازی ظهور، فصلی عینی و عملی از انتظار است که به بیعت با امام حیّ منجر می شود.

چطور می توان از اربعین حسینی و پیاده روی منحصربفرد آن به ظهور پل زد؟

توجه در این سطح و کیفیت به امام شهید برای آن است که در این باره کار بسیار شده است لذا برای آنکه بتوان این ظرفیت بالقوه را برای زمینه سازی ظهور و یاری امام حی نیز بالفعل کرد باید کارهای جدی انجام داد.

این سرمایه عظیم بالقوه در انسان ها وجود دارد و باید به فعلیت برسد. همانطور که زائران اربعین از جان و مال و خانواده و شهر و دیار گذشته و به سوی امام شهید روانه می شوند می توان با برنامه ریزی و تدبیر این ظرفیت را به سمت ظهور سوق داد.

یعنی همانطور که امام زمان(عج) مسیر حضرت سیدالشهداء(ع) را ادامه می دهند منتظران نیز در اربعین حسینی آمادگی خود برای همراهی و یاری امام حی(عج) را اعلام می کنند.

برای آنکه از اربعین به چنین دستاوردی بزرگ یعنی زمینه سازی رسیدن آینده آرمانی جهان برسیم نیازمند چه راهکارهایی هستیم؟

این مهم به چند اصل نیاز دارد؛ نخست باید فضای معرفت به امام(عج) را در سبک زندگی هایمان ارتقاء دهیم و سپس ارادت به امام را در عمل نشان و بروز دهیم نه به زبان و دل. لذا چنان که پیاده روی اربعین مانور عملی ابراز عشق و ارادت به سیدالشهداء(ع) است برای ظهور هم باید در عمل اقدام شود.

راهکار سوم آنکه با تمرین خود را آماده تحمل سختی های روی کار آمدن دولت کریمه کنیم، همانطور که پیاده روی اربعین هزینه، سختی، کم خوابی و خستگی دارد زمینه سازی برای ظهور هم با سختی همراه است و به تلاش و همت نیاز دارد.

باید بدانیم زمینه سازی برای ظهور به جهاد با مال و جان نیاز دارد. چنان که در زیارت اربعین، زائران با آنکه از نظر روحی، جسمی و مالی دچار سختی هایی می شوند اما عاشقانه به سمت امام حسین(ع) می روند منتظران هم باید سختی هایی مسیر ظهور را به جان بخرند و این نیازمند فرهنگسازی است.

پیاده روی اربعین چه ظرفیت ها و کارکردهایی در ساخت تمدن نوین اسلامی به عنوان بستر ظهور دارد؟

قطعاً تمدن وقتی شکل می گیرد که فرهنگ ها اصلاح شود و فرهنگ زمانی اصلاح می شود که ابتدا بینش ها و اعتقادات ما قوی و جدی شود و به باور برسیم و نهایتا منش های ما جدیت یابد. یعنی اگر بینش، ارزش و منش کنار هم دیده شود ارادت و معرفت به امام حی ارتقاء می یابد.

پیاده روی اربعین حسینی با آموزه های تربیتی و استحکام مبانی اعتقادی و ترویج سبک زندگی اسلامی و منتظرانه توان چنین اصلاحی را دارد البته برای استفاده از این ظرفیت باید برنامه ریزی و کار شود.

برای آنکه اربعین به موسم انس با امام زمان(عج) تبدیل شود چه راهکارهایی باید اعمال شود؟

باید در این باره کار شود چطور همه موکب ها برای اسکان و تعذیه زائران تدارک می بینند، باید مواکبی هم برای ارتقای فرهنگ و انس با امام زمان(عج) در این ایام برپا شود تا باورها و رفتارهای منتظرانه در زائران تقویت شود.

مواکب عراق و ایران در اسکان و تغذیه سنگ تمام می گذارند اما در ارتقای معرفتی چنین نیست؛ استفاده از هنر، فضای مجازی و تبلیغات نوین در این باره موثر است.

غفلت ما درباره اربعین، محدود کردن خدمات به اسکان و تغذیه است در حالی که نیاز است دستگاه های متعدد به ویژه علما و حوزه های علمیه ورود کنند وگرنه جریان های انحرافی از این فضای مستعد و مهیا به نفع خود سوءاستفاده می کنند.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین تصاویر از دو تروریستی که در حمله پهپادی نیروهای امنیتی ایران به هلاکت رسیدند