ردیابی تنفس نوزاد توسط یک اسپیکر هوشمند


ردیابی تنفس نوزاد توسط یک اسپیکر هوشمند
محققان آمریکایی، سیستم جدیدی اختراع نموده اند که میتواند با کمک یک اسپیکر هوشمند، نفس کشیدن نوزاد را در خواب بررسی کند.

به گزارش ایسنا به نقل از گیزمگ، محققان" دانشگاه واشنگتن" (UW) آمریکا، سیستم جدیدی اختراع نموده اند که میتواند با استفاده از نویز سفید که از یک اسپیکر هوشمند منتشر می شود، نفس کشیدن و حرکات نوزادان را در خواب بررسی کند.

به گفته محققان، نخستین نمونه این وسیله موسوم به" بریث جونیور"( BreathJunior) میتواند میزان نفس کشیدن را با دقت و بر اساس نشانه های استاندارد زندگی تشخیص دهد. قابلیت این سیستم نشان می دهد که اسپیکرهای هوشمند در آینده میتوانند برای وارسی بی سیم تندرستی اشخاص بکار بروند.

"شیام گولاکوتا" (Shyam Gollakota)، از نویسندگان این پژوهش خاطرنشان کرد: اسپیکرهای هوشمند روز به روز بیش تر رواج پیدا می کنند و اکنون، قابلیت انتشار نویز سفید را دارند. درصورتی که بتوانیم از نویز سفید بعنوان روشی برای بررسی حرکات دست و پا، تنفس و گریه نوزادان استفاده کنیم، اسپیکر هوشمند به ابزاری مناسب برای این کار تبدیل خواهد گردید و این مسئله، بسیار هیجان انگیز است.

نویز سفید رنگ، سیگنالی است که قوا آن بطور یکسان در تمامی فرکانس ها توزیع شده باشد. این سیستم هوشمند، از نویز سفید رنگ برای تشخیص نفس کشیدن نوزاد استفاده می کند و شیوه کار آن، به شیوه کار دستگاه سونار در شناسایی اجسام مشابهت دارد. این سیستم با بکار بردن طیف فراخ ای از میکروفن های داخلی که در اسپیکرهای هوشمند تازه تعبیه شده اند، میتواند نویز سفید رنگ بازتابیده شده از بدن یک نوزاد را ردیابی کند.

ردیابی تنفس نوزاد توسط یک اسپیکر هوشمند

"آنران وانگ" (Anran Wang)، نویسنده ارشد این پژوهش خاطرنشان کرد: ما کار خود را با انتقال یک سیگنال اتفاقی از نویز سفید شروع کردیم که بازتاب وضعیت بدن نوزاد است. میکروفن های اسپیکر هوشمند، سیگنال اتفاقی را دریافت می کنند. با توجه به اینکه ما سیگنال اصلی را می شناسیم، سیگنال های تصادفی را از آن حذف می کنیم و فقط اطلاعات مربوط به حرکت نوزاد را نگه می داریم.

بریث جونیور برای اولین بار ، روی یک شبیه ساز نوزاد آزمایش گردید و نشان داد که میتواند میزان نفس کشیدن را با دقت تشخیص دهد. بعد از این مرحله، ازمایش بریث جونیور روی نوزادان واقعی شروع شد. نوزادان در این آزمایش، به ردیاب هایی متصل شدند و سیستم توانست ردیابی تنفس آن ها را با توجه انجام دهد.

این سیستم هنوز در مراحل ابتدایی بررسی به سر می برد و فقط نخستین نمونه از آن عرضه شده است ولی محققان تلاش دارند آنرا در استارتاپی موسوم به" ساوند لایف ساینسز" (Sound Life Sciences)، به مرحله تجاری برسانند. گولاکوتا افزود: من پیش بینی می کنم که اسپیکرهای هوشمند در آینده بتوانند نشانگرهای سلامت بیشتری را مورد بررسی قرار دهند.

او ادامه داد: ما توانسته ایم تنها در چند سال، راه زیادی را برای بررسی حرکات بدن بزرگسالان طی کنیم و به بررسی حرکات و نفس کشیدن نوزان جدید متولد شده برسیم. این کار بخاطر وجود الگوریتم های جدید و پیشرفت اسپیکرهای هوشمند، میسر شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی