بیست و چهارم مهرماه سند هویت مردم کرمان است


بیست و چهارم مهرماه سند هویت مردم کرمان است

کرمان - ایرنا - به گفته استاندار کرمان، بیست و چهارم مهرماه سال 57 و واقعه به آتش کشیده شدن مسجد جامع این شهر به عنوان یکی از روزهای ماندگار در تاریخ انقلاب اسلامی، سند هویت و بیانگر همت مردان و زنان کرمانی است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، محمدجواد فدائی در پیامی به مناسبت ۲۴ مهرماه سالروز به آتش کشیده شدن مسجد جامع کرمان آورده است، بیست و چهارم مهرماه سال ۵۷ به عنوان یکی از روزهای ماندگار در تاریخ انقلاب اسلامی، سند هویت و نشان همت مردان و زنانی است که در راه دفاع از اسلام در روز اربعین شهدای ۱۷ شهریور تهران و نخستین سالگرد شهادت آیت‌الله سید مصطفی خمینی (ره) گرد هم آمده بودند تا زیباترین جلوه های مقاومت و ایستادگی خود در برابر بی عدالتی ها و ظلم های رژیم طاغوت را به نمایش گذارند.

در ادامه این پیام آمده است، به آتش کشیده شدن خانه امن الهی و اهانت به کتاب خدا موجب بیداری بسیاری از مردم شد و جرقه‌های بصیرت و دشمن شناسی در اذهان بسیاری از بیداردلان زده شد و این واقعه سرآغاز مبارزات گسترده مردم کرمان در جریان پیروزی انقلاب قرار گرفت.
استاندار کرمان در این پیام آورده است، ۲۴ مهرماه که موجب جریحه دار شدن احساسات دینی مردم و آشکار شدن ماهیت شوم رژیم طاغوت شده بود، تاثیر مستقیمی بر جریان مبارزات مردم ایران در جریان انقلاب داشت و از این رو تبیین زوایای پنهان این واقعه و نامگذاری یک روز در تقویم جمهوری اسلامی می تواند سند افتخاری برای آیندگان این سرزمین باشد.
وی می افزاید، در این مجال یاد و خاطره شهیدان محمد باقدرت‌جوپاری و غلامرضا یزدان‌شناس را که در جریان واقعه ۲۴ مهرماه به فیض شهادت نائل آمدند، گرامی داشته و تداوم توفیقات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را در پرتوی آموزه های ارزشمند انقلاب اسلامی از درگاه ایزد منان آرزومندم.

شهید غلام رضا یزدان شناس، در حادثه تلخ به آتش کشیدن مسجد جامع کرمان توسط رژیم ستمشاهی به شهادت رسید و مزار این شهید بزرگوار در شهر ماهان قرار دارد.
شهید محمد باقدرت جوپاری نیز از شهدای حادثه تلخ در مسجد جامع کرمان است.

روز ۲۴ مهر ماه سال ۱۳۵۷ مردم کرمان در اجرای اوامر امام خمینی (ره) و به دعوت جامعه روحانیت برای بزرگداشت چهلم شهدای جمعه سیاه تهران (۱۷ شهریور) در محل مسجد جامع کرمان اجتماع کردند و در کمال آرامش در حالی که به بیانات آقای صمدانی یکی از روحانیون شهر گوش می دادند ناگهان تعدادی از اوباش اجیر شده از سوی دولت پهلوی با حمایت ماموران مسلح وارد مسجد شدند و با چوب، چماق، سنگ و اسلحه سرد و گرم به مردم بی دفاع که در صحن و شبستان مسجد جمع شده بودند حمله کردند.

۳۰۲۹

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


175 سوال جرات و حقیقت برای دختران و پسران + ایده عاشقانه