آب پشت سد مخزنی شهر بیجار 142 درصد افزایش یافت


 رشت – ایرنا – مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان از افزایش 142 درصدی آب ذخیره شده پشت سد مخزنی شهر بیجار نسبت به سال  گذشته خبر داد.

وحید خرمی روز سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا با اشاره به تامین آب ۷۰ درصد شهروندان گیلانی از سد مخزنی شهر بیجار اظهار داشت: امروز ( سه شنبه) حجم آب پشت سد شهر بیجار ۶۶ میلیون متر مکعب است که این میزان نسبت به ۲۷ میلیون متر مکعب در همین روز ( ۲۳ مهرماه) نشاندهنده افزایش ۱۴۲ درصدی است.

وی مجموع ظرفیت ذخیره سد مخزنی شهر بیجار را ۱۰۵ میلیون متر مکعب عنوان و تصریح کرد: تا کنون ۶۳ درصد حجم سد مخزنی شهر بیجار پر شده است در حالی که سال گذشته در همین روز ( ۲۳ مهرماه) ، ۲۶ درصد از حجم سد پر شده بود.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان ؛ حجم اولیه مخزن سد شهر بیجار در ابتدای سال آبی جاری ۶۱ میلیون متر مکعب بوده که در حال حاضر به ۶۶ میلیون متر مکعب رسیده است.

سد مخزنی شهر بیجار (آیت الله بهجت ) از توابع امام زاده هاشم در ۳۵ کیلومتری رشت واقع شده و از نوع سنگریزه ای با رویه بتنی CFRD بوده و ارتفاع آن از پی ۵ / ۹۰ متر، طول تاج ۴۳۷ متر و عرض تاج آن ۱۱ متر می باشد. حجم کل مخزن، یکصد و پنج میلیون مترمکعب و حجم آب قابل تنظیم سالانه ۱۶۵ میلیون مترمکعب است.
این سد، بر روی رودخانه زیلکی که آب بسیار مناسبی دارد، احداث و با هدف تامین آب شرب شهرهای مرکزی و شرق نزدیگ گیلان واقع در شهرهای رشت، خشکبیجار، کوچصفهان، خمام، لشت نشاء، سنگر، آستانه اشرفیه، کیاشهر، لاهیجان، سیاهکل، لنگرود، کومله، شلمان، بندرانزلی و همچنین ۲۲۰ روستا ساخته شده است. سد مخزنی شهر بیجار( آیت الله بهجت) ، نخستین سد پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که در استان گیلان به بهره برداری رسیده و برای تامین آب شرب دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ظرفیت دارد.

7296 / 6030

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان