چکیده آثار آنتونی گیدنز


چکیده آثار آنتونی گیدنز

دسته: جامعه شناسیاز آنجایى که گیدنز در حال حاضر در صف اول نظریه پردازان علوم اجتماعى معاصر است، نوشته هایش در معرض توجه انتقادى...

از آنجایى که گیدنز در حال حاضر در صف اول نظریه پردازان علوم اجتماعى معاصر است، نوشته هایش در معرض توجه انتقادى گسترده اى قرار گرفته است. به طورى که از سال ۱۹۸۹ تاکنون سه کتاب حاوى مجموعه انتقادهایى از گیدنز منتشر شده است. از دید بسیارى از منتقدین گیدنز به نوعى هویت دوگانه اى یافته است و به این اعتبار از گیدنز «قدیم» و «جدید» سخن مى گویند. گیدنز اول، متخصص چیره دست شرح و تفسیر انتقادى شناخته مى شود. او با شرحى که بر مارکس، وبر و دورکیم در کتاب «سرمایه دارى و نظریه اجتماعى مدرن» نوشته، توانسته است حیطه علمى مورد توصیف خود را از نو در قالبى جدید بریزد. اما گیدنز «دوم»، خالق «نظریه ساخت یابى» به عنوان برجسته ترین تحلیلگر مدرنیته از سوى مخاطبانى بسیار کم شناخته شده و درک مى شود که عمدتاً دانشجویان دوره هاى تخصصى و حرفه اى هاى علوم اجتماعى هستند.
آثار «گیدنز اول» را مى توان به منزله برخوردى انتقادى با مکاتب و سنت هایى دانست که او در پى پشت سر گذاشتن آنهاست، اما «گیدنز دوم» را مى توان همچون کسى تصویر کرد که از این مواجهه سر بر مى آورد و مى خواهد چارچوب مفهومى با کفایت تر و بینش هاى نافذتر و روشن ترى نسبت به ماهیت جهان معاصر خلق کند.
کتاب حاضر با عنوان «چکیده آثار آنتونى گیدنز» سعى دارد اهمیت «گیدنز دوم» را نشان دهد. این اثر در برگیرنده منتخبانى از آثار گیدنز است که طیف گسترده اى از مباحث مهم نظرى گیدنز و آراى او درباره نوشته هاى مارکس، دورکیم، وبر و فوکو را در بر مى گیرد.
علاوه بر این، کتاب حاضر رویکرد نوآورانه خود گیدنز را به مسائل بنیادین نظریه اجتماعى باز مى نماید.
کتاب از مقدمه اى روشنگر و آسان فهم به قلم گردآورنده آن بهره مند است که خواننده را در راه یافتن به جهان اندیشه هاى گیدنز یارى مى کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کتاب

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید