تنها 50 درصد ظرفیت صنایع تبدیلی خراسان شمالی فعال است


تنها 50 درصد ظرفیت صنایع تبدیلی خراسان شمالی فعال است

بجنورد- ایرنا- 93 واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی خراسان شمالی وجود دارد که هم‌اکنون 50 درصد آن فعال، 25 درصد نیمه‌فعال و 25 درصد راکد هستند.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این مطلب، اظهار داشت: ظرفیت واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی این استان ۸۲۱ هزار تن است.

جلیل رمضانی، ظرفیت جذب مواد خام این واحدهای تبدیلی و تکمیلی را نیز ۹۷۰ هزار تن عنوان کرد و افزود: این واحدها برای هزار و ۶۷ نفر اشتغالزایی کرده اند.

وی اظهار داشت: از مجموع واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی استان، ۱۲ واحد مربوط به فراورده های لبنی، ۹ واحد خوراک دام و طبور، چهار کشتارگاه صنعتی دام و طیور، ۱۱ مورد صنایع رب و عصاره محصولات کشاورزی، ۳۴ واحد بسته بندی محصولات کشاورزی، یک واحد جایگزین فراورده های گوشتی بر پایه سویا، هفت سردخانه، چهار برنجکوبی، یک واحد قند و ۱۰ واحد نیز مربوط به سایر بخش ها است.

رمضانی با بیان اینکه ۷۰ درصد محصولات کشاورزی خراسان شمالی قابل ذخیره سازی، نگهداری و فراوری است، گفت: سالانه افزون بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در این استان تولید می شود.

وی اظهار داشت: ۳۰ درصد محصولات کشاورزی استان نیز به صورت تازه خوری مصرف می شود.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی، با بیان اینکه سال گذشته برای ۱۱ واحد و امسال نیز ۶ فقره پروانه بهره برداری در این بخش صادر شده است، گفت: ۲۰ فقره نیز جواز تاسیس در بخش های خوراک دام، بسته بندی مواد غذایی، بسته بندی زعفران، سردخانه، بسته بندی گیاهان دارویی، بسته بندی عسل و فرآورده های لبنی صادر شده که با پیشرفت فیزیکی ۲۰ تا ۵۰ درصد در حال ساخت هستند.

رمضانی، اولویت های سرمایه گذاری در این حوزه را شامل بسته بندی و عصاره گیری گیاهان دارویی، صنایع تبدیلی میوه های دانه دار و دانه ریز، بسته بندی و فرآوری گوشت قرمز و سورتینگ و بسته بندی میوه و سبزیجات مختلف عنوان کرد.
وی گفت: ایجاد سه واحد تولید فراورده های انگور، ۶ واحد سورتینگ و بسته بندی و قطعه بندی میوه و سبزی و گوشت، سه واحد تولید انواع فراورده های پیاز، دو انبار فنی و سردخانه، سه واحد کود آلی و زیستی و ورمی کمپوست، ۱۲ واحد تصفیه و بسته بندی خشکبار و میوه، چهار واحد فراوری و بسته بندی گیاهان دارویی و تولید انواع عرقیات گیاهی و عصاره گیاهان دارویی، یک واحد انواع غذهای آماده سالاد فصل و یک واحد تولید خوراک آماده طیور و آبزیان از برنامه های توسعه ای مدیریت صنایع کشاورزی استان است.

وی با بیان اینکه ساخت این واحدها برای ۵۸ نفر اشتغال ایجاد می کند، افزود: هزار و ۱۶۱ میلیارد ریال برای این واحدها سرمایه گذاری می شود.

رمضانی تنگناها، چالش های پیش رو بخش صنایع تبدیلی و غذایی را شامل بدهی معوق عمده تولید کنندگان به سیستم بانکی و عدم امکان استفاده از تسهیلات موجود، روند طولانی دریافت تسهیلات بانکی و ارزیابی نامناسب و غیر واقعی وثایق و تضامین بانکی متقاضیان دریافت تسهیلات و ایجاد حالت فرسایش متقاضی در راه دریافت تسهیلات و فقدان تسهیلات و خط اعتباری با کارمزد مناسب عنوان کرد.
وی افزود: عدم توان رقابت بنگاه‌های کوچک با واحدهای بزرگ و دارای برند در بازاریابی و فروش از دیگر مشکلات این حوزه است.
خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از مجموع این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند. این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.

۳۰۰۷/۵۱۳۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ اگر پرسیان یارو هاله محمد محمدی