دانش آموزان در نظام آموزشی برای زندگی تربیت نمی‌شوند


دانش آموزان در نظام آموزشی برای زندگی تربیت نمی‌شوند

مدیرکل آموزش‌وپرورش فارس با بیان اینکه نظام آموزشی ما دانش آموزان را برای زندگی تربیت نمی‌کند و خروجی آن انسان‌های توانمند برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی نیست، گفت: یادگیری مهارت‌های فردی و اجتماعی، مهارت‌های زندگی و احترام به محیط‌ زیست ازجمله مهارت‌هایی است که باید در مدارس به دانش آموزان آموزش داده شود.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی آموزش‌وپرورش فارس، علی عسکر نجفی در جمع فرهنگیان شهرستان بوانات بیان کرد: برای تربیت نیروی انسانی توانمند، مناسب، ماهر و همه‌جانبه، باید به تمام ابعاد وجودی دانش آموزان توجه کنیم که برای این مهم نیازمند مشارکت خانواده‌ها در امر تعلیم و تربیت هستیم.

او با بیان اینکه برای رسیدن به یک آموزش‌وپرورش توسعه‌یافته شناسایی موانع بسیار مهم است، افزود: هم‌اکنون نظام تعلیم و تربیت دچار عوارض و موانع متعددی است و با رفع این موانع است که می‌توانیم به اهداف توسعه‌ای مهم که به دنبال آن هستیم دست‌یابیم.

مدیرکل آموزش‌وپرورش فارس با اشاره به برخی از این موانع، گفت: تمرکزگرایی یکی از عوارض مهم در نظام تعلیم و تربیت توسعه‌یافته است که می‌تواند خلاقیت و ابتکار را از مدیران آن سلب کند.

نجفی همچنین آموزش‌وپرورش را مدار توسعه دانست و عنوان کرد: تربیت نیروی انسانی و انتقال میراث معنوی از یک نسل به نسل بعد ،مهم‌ترین هدف آموزش‌وپرورش است.

او با تأکید بر اینکه نظام تعلیم و تربیت باید اولویت اول همه مسئولین باشد، گفت: ما در مسیر حرکت به سمت دستیابی به اهداف خود قرار نداریم، چراکه معلمین اولویت اول ما نیستند .

مدیرکل آموزش‌وپرورش فارس با تأکید بر لزوم سوق دادن دانش آموزان به سمت رشته‌های مهارتی، اضافه کرد: هرچند که در بحث توسعه‌ی متوازن فارس خوب عمل کرده، به‌نحوی‌که هم‌اکنون ۳۸ درصد دانش آموزان استان در رشته‌های مهارتی مشغول به تحصیل هستند؛ اما بر اساس برنامه ششم توسعه باید ۵۰ درصد دانش آموزان باید به این سمت گرایش داده شوند.

نجفی اصلی‌ترین راه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را آموزش دانست و گفت: باید در سنین پایین مهارت‌های زندگی از جمله احترام به محیط ‌زیست، نظم‌پذیری و ... در ذهن دانش آموزان نهادینه شوند و در این زمینه فاقد فلسفه نظری مدون در بحث‌های تربیتی هستیم .

او خاطرنشان کرد: اعتقاد به تغییر در آموزش‌وپرورش بسیار مهم است و با تدوین سند تحول بنیادین این روند شروع‌شده است.

به گفته مدیرکل آموزش‌وپرورش فارس، باید این فرهنگ را به‌عنوان یک گفتمان رایج در بین همکاران فرهنگی رواج دهیم و مقدمات این امر با تشکیل کارگروه‌های مختلف در سطح استان آغازشده است.

نجفی خطاب به مدیران مدارس نیز گفت: راه رسیدن به یک آموزش‌وپرورش توسعه‌یافته از طریق اجرای صحیح سند تحول بنیادین است که باید در دستور کار همه ما قرار گیرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگر نقش شیدا در سریال زخم کاری کیست ؟