سرقت گاز کهکشان‌ها توسط کهکشان راه شیری


سرقت گاز کهکشان‌ها توسط کهکشان راه شیری
نتیجه یک مطالعه تازه نشان میدهد که کهکشان راه شیری، گاز کهکشان های اقماری کوچکتر از خود را می دزدد و باعث میشود ستارگان و سیارات با سرعت بیشتری تشکیل شوند.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه دیلی میل، کهکشان ها بازیافت کننده های بزرگی هستند. بادهای ستارگان و انفجارهای اَبَرنواختری، گاز را به بیرون این صفحه کهکشانی و به داخل هاله ای که پیرامون این کهکشان موجود است ، می فرستند و در آن جا این گاز برای تشکیل ستاره های تازه به کهکشان بازمی گردد.

اینک کارشناسان با بررسی داده های گرفته شده از تلسکوپ فضایی هابل، جریان گاز را داخل و بیرون از کهکشان راه شیری بررسی و در کمال حیرت مشاهده کردند که میزان گاز ورودی به این کهکشان بیش از میزان گاز خروجی از آن است.

« اندرو فاکس» از مؤسسه علوم تلسکوپ (Telescope) فضایی در بالتیمور واقع در مریلند و همکارانش در این مطالعه، ۲۰۰ رصد تلسکوپ فضایی هابل را از این هاله گاز که پیرامون کهکشان راه شیری را فرا گرفته است، بررسی کردند.

هابل در این رصدها از اندازه‌گیری های ماوراء بنفش استفاده نموده است برای این که ابرهای گازی که این هاله کهکشانی را می سازند، تنها زمانی قابل مشاهده هستند که با این بخش از طیف نور مشاهده شوند.

نور ناشی از کوازارهای دوردست- هسته های بسیار درخشان از کهکشان های فعال که انرژی آنها از سیاهچاله های فوق العاده بزرگ تأمین میشود - برای شناسایی ابرهای گازی استفاده شدند.

این گاز قسمتی از نور کوازارها را جذب میکند و به پژوهشگران اجازه میدهد تا حالت آنرا ردیابی کنند. جهت حرکات این گازها با نحوه جابه‌جایی فرکانس نور تعیین می شود.

به گفته پژوهشگران، بررسی ۱۰ ساله داده های ماوراء بنفش تلسکوپ هابل نشان داد که میزان ورودی گاز به کهکشان راه شیری بیش از میزان خروجی گاز از این کهکشان است. هنوز معلوم نیست که این گاز اضافی از کجا می آید - ولی دو قابلیت در این رابطه وجود دارد.

نخست این که، این گاز میتواند از خلاء بین کهکشان ها جمع آوری شده باشد ولی پژوهشگران معتقد هستند که احتمالاً کهکشان راه شیری با استفاده از نیروی گرانشی بیش تر خود، این گازها را از کهکشان های اقماری کوچکتر خود می رباید.

کهکشان اقماری(Satellite galaxy) کهکشانی است که به صورتی مداری گرد یک کهکشان بزرگ می چرخد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟