المیادین: 48 درصد مردم تونس در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند


المیادین: 48 درصد مردم تونس در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند

تهران - ایرنا - پایگاه خبری المیادین در گزارشی از بسته شدن حوزه‌های رای گیری در تونس خبر داد و میزان مشارکت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور را بیش از 48 درصد اعلام کرد.

المیادین یکشنبه شب به نقل از یک مقام مسئول در کمیته مستقل انتخابات ریاست جمهوری تونس اعلام کرد که میزان مشارکت در دور دوم انتخابات از ۴۸ درصد فراتر رفته است.

مردم تونس امروز برای انتخاب رئیس جمهوری کشورشان از میان «قیس سعید» و «نبیل القروی« نامزدهای راه یافته به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری پای صندوق های رای رفتند.

المیادین به نقل از خبرنگاران خود در تونس اعلام کرد که استقبال رای دهندگان در ساعات پایانی انتخابات و پیش از بسته شدن حوزه‌های رای گیری افزایش یافت به گونه‌ای که میزان مشارکت در برخی حوزه‌ها به ۵۵ درصد رسید.

این رسانه منطقه‌ای افزود: برسی‌های اولیه از از پیشتاز بودن قیس سعید حکایت دارد.

تونسی ها از ساعت ۷ صبح امروز پای‌های رای رفتند تا ظرف ۱۲ ساعت یعنی تا ۷ شب از میان دو نامزد ریاست جمهوری "نبیل القروی" تاجر و صاحب نفوذ رسانه‌ای و رهبر حزب "قلب تونس" و نیز"قیس سعید" حقوقدان و شخصیت دانشگاهی که نامزد مستقل به حساب می‌آید یکی را برای سکان داری و مدیریت اجرایی کشورشان به کاخ ریاست جمهوری "کارتاژ" بفرستند.

مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور در حوزه های خارج از تونس نیز از شنبه آغاز و تا امروز ادامه یافت.

نخستین دور انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۴ شهریور برگزار شد و بنا بر اعلام کمیته عالی انتخابات تونس، بیش از ۷ میلیون جمعیت واجد رای این کشور ۱۱،۵ میلیون نفری از میان ۲۴ نامزد این دوره ۱۸.۴ درصد به قیس سعید و ۱۵.۶ درصد به نبیل القروی رای دادند تا آنها بتوانند به دور دوم انتخابات راه یابند.

در دور نخست انتخابات که میان ۲۶ نامزد برگزار شد، سعید" و القروی به ترتیب با ۱۸.۴ و ۱۵.۵۸ درصد به دور دوم راه پیدا کردند.

میزان مشارکت مردم تونس در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری، ۴۵.۲ درصد اعلام شد.

انتخابات ریاست جمهوری قرار بود آبان ماه برگزار شود اما درگذشت "محمد الباجی قائد السبسی" رئیس جمهوری پیشین این کشور در اواخر ماه ژوئیه (تیر/ مرداد) موجب شد انتخابات دو ماه زودتر برگزار شود.

نخستین انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در تونس، نوامبر سال ۱۹۵۹ برگزار شد و تا سال ۱۹۷۴ حبیب بورقیبه تنها نامزد آن بود. پس از او، زین‌العابدین بن علی نخست‌وزیر دولت بورقیبه با نوعی کودتا قدرت را به دست گرفت و تا سال ۲۰۱۱ که بر اثر قیام مردمی به عربستان سعودی گریخت، قدرت را در دست داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری