آقا سید به مسجد رونق بخشید/ از خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان تا برپایی موکب حسینی


آقا سید به مسجد رونق بخشید/ از خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان تا برپایی موکب حسینی

مسجد انصارالحسین(ع) که زمانی موجب رونق مبارزات شهروندان شرق تهران علیه نظام طاغوت شد،درخدمات‌رسانی به آسیب‌دیدگان حوادث مختلف از جمله زمین‌لرزه وسیلاب نیز پیشگام بوده و امروز در آ‌ستانه اربعین حسینی با هیئت های مذهبی در برپایی موکب مشارکت دارد.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون ‌های مساجد: نام آوری مساجد به شخصیت امام جماعت، نوع و میزان فعالیت پایگاه بسیج، موقعیت جغرافیایی و بسیاری دلایل دیگر وابسته است.

مسجد انصارالحسین (ع) (واقع در تهران، خیابان پیروزی، خیابان پنجم نیروی هوایی) شهرت خود را بیش از همه مدیون آیت الله سید هاشم حمیدی، نماینده دوره های اول و دوم مجلس شورای اسلامی، نخستین مدیر حوزه علمیه تهران، استاد درس خارج فقه و اصول و مسئول دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علم و صنعت است.

این مسجد پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ساخته شده و با آغاز فعالیت آیت الله حمیدی به عنوان امام جماعت آن رونق صدچندانی گرفت. از آنرو که این استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه تهران، از شاگردان امام خمینی (ره) بود حضورش در منطقه نیروی هوایی تهران، موجی از تحرکات انقلابی به راه انداخت.

تعداد زیادی از جوانان این مسجد جزو مبارزان علیه نظام ستم شاهی بودند و شماری از آنان از جمله «سید محمد رضا حمیدی» فرزند آیت الله حمیدی در دوران دفاع مقدس به شهادت رسیدند. در واقع آقا سید از جمله انسان هایی است که بیش از سخن گفتن، عمل می کند و در مسیر دفاع از دین، رنج های زیادی متحمل شد و پسر ارشد ایشان نیز که قرار بود طلبه شود و راه پدر را ادامه دهد، از جان گذشت.

آقا سید به مسجد رونق بخشید/ از خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان تا برپایی موکب حسینی

این مسجد در اوج تظاهرات ملت ایران علیه رژیم طاغوت بسیار فعال بود، آیت‌ الله حمیدی، در این خصوص به خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان گفته بود «برخی از نیروهایی نیروی هوایی ارتش در سال های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی برای انجام اعمال عبادی در مسجد انصارالحسین(ع) حضور می یافتند که همین حضور و فعالیت های روشنگرانه اهالی این مسجد، زمینه پیوستن کارکنان نیروی هوایی ارتش به انقلاب اسلامی را فراهم کرد.»

همین فعالیت ها سبب شد مسجد انصارالحسین (ع) پایگاه فعالیت های جامعه روحانیت مبارز در شرق تهران شود به طوری که سالیان درازی است جلسات این تشکل حوزوی، در اولین شب پنج شنبه هر ماه قمری، به ریاست آیت الله حمیدی و مدیریت حجت الاسلام حاجی آبادی در شبستان این خانه خدا برگزار می شود.

آقا سید به مسجد رونق بخشید/ از خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان تا برپایی موکب حسینی

آیت الله حمیدی از جمله ائمه جماعاتی در سطح تهران است که سابقه بیش از 50 سال امامت در یک مسجد را دارد و در این زمینه در کنار علمایی همچون آیت الله سید علی مقدم قوچانی، امام جماعت مسجد علوی (واقع در خیابان پیروزی، محله صددستگاه) و آیت الله سید علی اصغر هاشمی علیا، امام جماعت مسجد حضرت قائم (عج) چیذر، جزو رکوردداران است.

مرکز رسیدگی به امور مساجد در همین راستا مراسم نکوداشت این عالم ربانی را در سال 1395 برگزار کرد که طی آن، رئیس سابق مرکز رسیدگی به امور مساجد و آیت الله محمد عندلیب همدانی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ضمن تبیین جایگاه علما در آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت (ع) به بیان برخی از ویژگی های شخصیت آیت الله حمیدی در حوزه های علمی، اخلاقی و مبارزاتی پرداختند.

اجازه دهید سخن درباره نقش آیت الله حمیدی در موفقیت های مسجد انصارالحسین (ع) را با کلامی از «سید جلال» خادم این خانه خدا به پایان ببریم. وی گفت: آیت الله حمیدی با صبر، حوصله، درایت و تدبیری مثال زدنی، مسجد انصارالحسین (ع) را مدیریت می کنند و با سخاوتی که دارند هیچ نیازمندی را از در این خانه خدا دست خالی برنمی گردانند.

این مسجد در انجام فعالیت های اجتماعی نیز در سطح محله نیروی هوایی پیشتاز است. برای نمونه پس از وقوع سیلاب در عید نوروز امسال در برخی از مناطق کشورمان، اهالی مسجد انصارالحسین (ع) کمک های نقدی و غیر نقدی فراوانی جمع کرده و به مناطق آسیب دیده ارسال کردند. این مسجد همچنین در اجرای طرح هایی همچون «هر مسجد، یک کانکس» و «هر مسجد، یک خانه» موفق عمل کرده است.

جلسات تفسیر قرآن هر هفته با سخنرانی آیت الله حمیدی و با همراهی و استقبال گسترده نمازگزاران مسجد انصارالحسین (ع) در این خانه خدا برگزار می شود. ضمن اینکه برنامه هایی رایج مساجد همچون برگزاری مراسم دعای ندبه، دعای توسل، زیارت عاشورا و دعای کمیل به صورت مستمر در این مسجد برقرار است.

این مسجد در ایام اربعین حسینی نیز با همراهی برخی از هیات های مذهبی موکبی در مسیر زائران اربعین حسینی در مسیر نجف به کربلا برپا کرده است و در این زمینه نیز جزو مساجد فعال شهر تهران به حساب می آید.

آقا سید به مسجد رونق بخشید/ از خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان تا برپایی موکب حسینی

سخن آخر اینکه، مدیریت آیت الله حمیدی در مسجد انصارالحسین (ع) به گونه بوده است که این مسجد بی گمان برای سالیان متمادی جزو مساجد فعال شهر تهران باقی خواهد بود و مرکز خیریه و صندوق قرض الحسنه آن همچنان دستگیر نیازمندان خواهد بود. البته باید گفت که همراهی اعضای هیات امنا و پایگاه بسیج این مسجد در اجرای برنامه های مختلف نیز از عوامل موفقیت این خانه خدا است.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟