اسید سولفوریک و قابلیت های مختلف آن در صنعت


اسید سولفوریک قابلیت حلالیت زیادی با اب دارد و باعث تولید گرما می شود. نقطه جوش اسید سولفوریک بالا است و می توان در دماها بالا از ان استفاده کرد.اسید سولفوریک روش های تولید مختلفی دارد و می تواند بسیار مضر باشد و برای حفظ سلامتی باید به هنگام انجام دادن فعالیت بر روی ان از نکات ایمنی نیز استفاده کرد.

چشم اندازی به سولفات روی و کاربرد های ان در زمینه های مختلف

روی عنصر مهمی در ادامه ی حیات گیاهان در نظر گرفته می شود زیرا وجود روی در نحوه ی انجام و کامل شدن فرایند فتوسنتز و تولید غذا مانند قند، پروتیین برای گیاه نقش مهمی را ایفا می کند بنابراین وجود به اندازه و متناسب ان در گیاه امری ضروری در نظر گرفته می شود.

  اسید سولفوریک و قابلیت های مختلف آن در صنعت

سولفات روی کاربرد های خوبی برای گیاهان دارد و در صورت وجود کمبود سولفات روی در گیاه می توان از طریق تجزیه ی برگ ها و خاک های مختلف به راحتی میزان کمبود روی سولفات را تشخیص داد . از جمله علایمی که می توان کمبود سولفات مس را در گیاه تشخیص داد زرد شدن برگ ها، کوچک ماندن گیاهان، لکه سیاه بر روی گل برگ ها مسن و خشک شدن بافت ها می باشد. راه های زیادی برای بر طرف کردن کمبود روی سولفات وجود دارد که می توانید از سایت اکامسولفور در مورد این روش ها مشاوره بگیرید.

  اسید سولفوریک و قابلیت های مختلف آن در صنعت

میزان حلالیت سولفات روی بستگی به میزان ph و اسیدیته خاک دارد و در صورت بالا بودن میزان ph در خاک سولفات روی توانایی حلالیت خود را در ان از دست می دهد. می توانیم در صورت نیاز با استفاده از ترکیب سولفات منیزیم جذب را از قسمت ریشه بالاتر ببریم.

  اسید سولفوریک و قابلیت های مختلف آن در صنعت

در مورد حساسیت نسبت به کمبود و یا غلظت بالا سولفات روی در گیاهان، گیاهان واکنش های مختلفی از خود نشان می دهند. بعضی از گیاهان نیاز بیش تری به سولفات روی دارند و در نتیجه در نبود ان واکنش بیش تری و عوارض بیش تری از خود نشان می دهند ولی بعضی دیگر از گیاهان مانند هویج چندان حساسیت بالایی نسبت به کمبود سولفات روی نشان نمی دهند.

مهم ترین موارد استفاده سولفات روی در حوزه های مختلف صنعت

  اسید سولفوریک و قابلیت های مختلف آن در صنعت

کاربرد رایج سولفات روی در زمینه های مختلف کشاورزی مانند ریز مغذ ها ی مرتبط با کشاورزی و تولید انواع کود های شیمیایی می باشد.خورندگی سولفات روی می تواند در صنعت رنگ رزی کاربرد داشته باشد.سولفات روی در کاغذ سازی و بی رنگ کردن کاغذ های باطله استفاده می شود.در محافظت از وسایل چرمی می توان از ان استفاده کرد.در صنعت ابریشم سازی، سولفات روی به عنوان عامل تسهیل کننده عمل می کند.

تاریخچه و ویژگی های سولفوریک اسید

اسید سولفوریک توسط زکریای رازی نابغه ایرانی کشف شده است. کشف اسید سولفوریک در زمینه های مختلف صنعت انقلاب بزرگی ایجاد کرده است. زکریای رازی از طریق تقطیر دو عنصر دیگر به نام زاج سبز و کات کبود، اسید سولفوریک را کشف کرده است.

  اسید سولفوریک و قابلیت های مختلف آن در صنعت

اگر اسید سولفوریک در محیطی با شرایط استاندارد قرار داشته باشد در حالت مایع و بدون رنگ دیده می شود. اسید سولفوریک با اسم های تجاری زیادی از جمله جوهر گوگرد یاد می شود. اسید سولفوریک در اب قابلیت حل شدن دارد اما در هنگام محلول در اب گرمای زیادی را تولید می کند و حجم محلول را به نسبت میزان اولیه کم تر می کند. اسید سولفوریک در حالت محلول در اب قابلیت خورندگی فلزات و کاغذ را می گیرد.

اسید سولفوریک چه در غلظت بالا و چه در غلظت پایین می تواند برای سلامتی بدن انسان بسیار مضر و خطرناک باشد. در هنگام رقیق کردن سولفوریک اسید باید به برخی از نکات از جمله موارد زیر توجه کرد تا بتوانیم مشکلات و خطرات ناشی از ان را به حداقل ممکن برسانیم.

رقیق کردن سولفوریک اسید می تواند بسیار مضر و خطرناک باشد بنابراین بهتر است به هنگام انجام این فعالیت حتما نکات ایمنی را رعایت کنیم.محاسبه میزان رقیق کردن و استفاده از اب مقطر بر اساس میزان غلظت اسید سولفوریک و میزان اب مقطر موجود انجام می شود.اسید سولفوریک را باید به میزان کم و بسیار ارام به اب مقطر اضافه کرد و هنگام اضافه کردن مواد دایما و به طور پیوسته باید محلول را مخلوط کرد تا از ته نشین شدن این مواد در ظرف جلوگیری کرد.

برخی ویژگی های اسید سولفوریک

به نسبت سایر ترکیب های شیمیایی، اسید سولفوریک شرایط نگه داری و محافظت کم هزینه تر و اسان تری را دارد.

اسید سولفوریک نقطه جوش بالایی به نسبت سایر ترکیبات شیمیایی دیگر دارد و می توانیم در دمای بالا بدون ایجاد مشکل با ان کار کرد.

نکات ایمنی به هنگام کار کردن با اسید سولفوریک در ازمایشگاه ها

مواد شیمیایی مختلف عوارض ها و خطر های زیادی می توانند داشته باشند که باید با ان ها اشنا باشیم و نکات ایمنی لازم را برای محافظت از خود در برابر ان ها اجرا کنیم. از جمله برخی مشکلات کار کردن با اسید سولفوریک این است که به هنگام بر خورد و تماس با این مواد پوست و چشم ها خارش و سوزش شدیدی ایجاد می گردد و ممکن است در اطراف چشم ها ضایعات پوستی و یا در شرایط خیلی بد باعث کوری و نابینایی کامل نیز شود.

اگر در محیطی قرار بگیرید که در هوای ان اسید سولفوریک وجود داشته باشد با استنشاق ان مخاط و حلق در حالت تحریک شدگی شدید قرار می گیرد و در زمان طولانی می تواند باعث ایجاد مشکلات ریوی، تنگی نفس و برونشیت شود.بهتر است برای جلوگیری از این مشکل از تهویه های مناسب این شرایط استفاده کرد

عوارضی که اسید سولفوریک ایجاد می کند ممکن است در بعضی مواقع پایدار و خطرناک باشد.

کاربرد های شگفت انگیز اسید سولفوریک در زمینه های مختلف

در مواد شوینده مانند صابون ها کاربرد دارددر تصفیه روغن های مختلف از مواد دیگر عامل تسهیل کننده می باشد.در صنعت کاغذ سازی در جهت ساخت دستمال کاغذی های مختلف، جعبه هایی با جنس مقوایی، روزنامه ها و غیره کاربرد فراوانی داردبرای از بین بردن حشره های مختلف در صنعت ساخت حشره کش ها به کار می رود.

تولید اسید سولفوریک در کارگاه ها

اسید سولفوریک از طریق روش های مختلفی در ازمایشگاه ها تولید می شود. روش کلی و اصلی برای تولید اسید سولفوریک شامل تولید اسید سولفوریک از طریق استخراج گوگرد، تبدیل گوگرد به دی اکسید گوگرد، تبدیل گوگرد دی اکسید به گوگرد تری اکسید و تبدیل گوگرد تری اکسید به اسید سولفوریک می باشد . برای تولید سولفوریک اسید از طریق دی اکسید گوگرد می توان از روش های مختلفی مانند احتراق گاز های حاوی گوگرد، استفاده گچ فسفر دار و استفاده از دی اکسید گوگرد حاصل از سولفید فلزات استفاده کرد.

برای اگاه شدن از روش های مختلف تولید اسید سولفوریک در ازمایشگاه ها می توانیم به شرکت اکامسولفور مراجعه کنید.

قیمت اسید سولفوریک

بسته به نوع بسته بندی اسید سولفوریک و میزان ان در هر بسته بندی و همین طور درصد خلوص اسید سولفوری در ترکیب قیمت ها می تواند بسیار متفاوت باشند. بهتر است برای تخمین میزان قیمت اسید سولفوریک با شرکت آکام سولفور تماس بگیرید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چراغ سبز قایدی برای بازگشت به استقلال