میزگرد ضرورت توجه به توسعه روستایی در ایرنا بروجرد برگزار شد


میزگرد ضرورت توجه به توسعه روستایی در ایرنا بروجرد برگزار شد

بروجرد - ایرنا - میزگرد ضرورت توجه به توسعه روستایی در تمام زمینه ها به منظور حفظ جمعیت روستاها و ایجاد رضایت بیشتر از ماندن در روستا با حضور کارشناسان و مسئولان در ایرنا بروجرد برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در این میزگرد که با حضور مقداد صارمی بخشدار اشترینان، حسین ریاضتی رئیس بنیاد مسکن بروجرد، حجت اله یارمحمدی رئیس اداره میراث فرهنگی، دستی و گردشگری بروجرد و فردین کریمی دکترای جامعه شناسی برگزار و در آن به بیان شاخص های توسعه روستاها پرداخته شد و بر راهکارهای رسیدن به این شاخص ها تاکید کردند.

توسعه روستایی به عبارتی ساده به این معناست که روستایی می تواند در روستا به تمام امکاناتی که نیاز دارد دسترسی داشته باشد و با دارا بودن از شغلی پایدار بدون وابستگی به شهر ، به احساس رضایت ذهنی از ماندن در روستا برسد.

بنا بر گفته کارشناسان در ایران و به همان نسبت در لرستان و شهرستان بروجرد در چند دهه اخیر در ایجاد امکانات زیرساختی ، ارتباطی و خدماتی به روستاها موفقیت هایی حاصل شده است ولی در ایجاد احساس رضایت از بودن در روستا و تصویر فرهنگی از روستا و دادن منزلت اجتماعی به روستائیان موفق عمل نشده است.

بنا بر نظر کارشناسان حاضر در میزگرد توسعه روستایی در ایرنای بروجرد، به نظر می رسد در عین حال که دولت در بعضی امور موفق بوده است ولی در ایجاد یک رابطه بین ابعاد اقتصادی، اجتماعی ، رفاهی و فرهنگی موفق نبوده است و باید راهکارهایی در این راستا در پیش گیرد که در همین زمینه اخیرا توسط دولت برنامه تشکیل هیات های اندیشه ورز در روستاها مورد توجه قرار گرفته است.

به گفته پژوهشگران امور اجتماعی بی توجهی به ابعاد توسعه فرهنگی و اجتماعی در روستاها طی دهه های اخیر ریشه بسیاری از مشکلات فعلی در روستاها شده است که بنا بر نظر کارشناسان دولت باید با از خودگذشتگی حتی آنجا که ضرر می کند ولی ورود پیدا کند تا بتواند مشکلات و کمبودهایی که در این زمینه وجود دارد را جبران کند.

سلب اعتماد بین دولت و مردم یکی از مسائلی است که میزان مشارکت مردم در اموراتی که به توسعه و رفاه بیشتر در روستا می انجامد را کاهش داده است که باید بتوان راهکارهایی که تقویت کننده این سرمایه اجتماعی است را در پیش گرفت.

مشروح این میزگرد به زودی بر روس سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی منتشر می شود.

۱۹۲۰/۷۲۷۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


همسر علی ضیا را می شناسید ؟! / حدس بزنید کیست ! + بیوگرافی و عکس عاشقانه!