محیط‌بانان تالاب انزلی آموزش دیدند


محیط‌بانان تالاب انزلی آموزش دیدند

رشت - ایرنا - یک دوره آموزشی برای محیط بانان مستقر در پاسگاه های تالاب بین المللی انزلی در قلم‌گوده بندر انزلی برگزار شد.

ساسان اکبری پور رئیس یگان حفاظت محیط زیست گیلان روز سه شنبه با اعلام این خبر اظهار داشت: دوره آموزش عملی آشنایی با نحوه استفاده اصولی، نگهداری و سرویس های مورد نیاز موتورهای دریایی یگان حفاظت برای محیط بانان مستقر در پاسگاه های تالاب انزلی برگزار شد.

وی ادامه داد: این دوره آموزشی به مدت یک هفته با حضور تکنسین تعمیرات یگان حفاظت برای کلیه محیط بانانی که به صورت مداوم در ماموریت های تالابی و در نوار ساحلی از موتورهای دریایی استفاده می کنند، در محل پاسگاه قلم گوده شهرستان بندر انزلی برگزار شد.

وی افزود: با توجه به وسعت تالاب انزلی و اهمیت مناطق تحت مدیریت آن، انجام گشت های منظم به جهت پیشگیری از تخلفات زیست محیطی در نیمه دوم سال دارای اهمیتی فوق العاده است.

تالاب انزلی بعنوان یکی از زیست بوم‌های ارزشمند جهان، زیستگاه گونه‌های زیادی از آبزیان، پرندگان و گیاهان، مهار کننده سیل‌های ویرانگر، تعدیل کننده آب و هوای منطقه بوده و سال ۱۳۵۴ در فهرست تالاب‌های بین المللی رامسر به ثبت رسید. علاوه بر تاثیرات اقلیمی، تالاب انزلی از مراکز مهم جذب گردشگر گیلان محسوب می‌شود و معیشت جمعیت قابل توجهی از ساکنان حاشیه تالاب از نظر کشاورزی، صیادی و تامین مواد اولیه صنایع دستی به حیات آن وابسته است.

فاضلاب‌های صنعتی، خانگی، بیمارستانی، ضایعات کشتارگاهی، سموم کشاورزی، پسماندها و نخاله‌ها، گیاهان مهاجمی چون آزولا و سنبل آبی، تصرف اراضی و ساخت و ساز در حریم تالاب، آتش زدن نیزارها با هدف تصرف، ورود رسوبات از رودخانه‌ها و انتقال آلودگی از دریا و کاهش میزان آب موجود، حیات تالاب انزلی را به شدت به خطر انداخته است.

این معضلات تالاب انزلی را سال ۱۹۹۳ در فهرست تالاب‌های در معرض خطر (مونترو) قرار داد. کارشناسان تاکید دارند برای نجات جان تالاب انزلی باید هرچه زودتر برای پیشگیری از ورود رسوبات با اجرای آبخیزداری، جلوگیری از ورود فاضلاب‌ها با احداث تصفیه خانه، و مدیریت پسماند، رعایت حقابه تالاب، جلوگیری از ورود سموم و کود شیمیایی با اموزش و ترویج کشاورزی سالم و علمی فکر و اقدام شود.

۷۲۹۵/۲۰۰۷/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا